Jump to content

Valg av 7 tommer kartplotter, hva med Raymarine Dragonfly 7?


lenny36

Recommended Posts

Vel overstått jul alle sammen? Jeg er på nippet å bestille meg en kartplotter til båten da jeg innbiller meg at det er lurt å kjøpe slikt utstyr på denne tiden av året. Det er en 21-fots daycruiser. Det er hovedsakelig kartplotter jeg er ute etter men ekstrafunksjoner som ekkolodd er et bonus. Tenker at 7 tommer er passelig da 5 kan bli litt smått. Har sett nærmere på denne. https://www.marineshop.no/navigasjon-og-elektronikk/kartplotter-gps/kartplotter/raymarine-dragonfly-7-pro-kartplotter-leveres-med-hekkgiver-uten-kart-131835-p0000350517

 

Er dette et godt valg? Navionics kartpakke kommer i tillegg. 

Takk for alle innspill ?

Link to post
Share on other sites

Ser at jeg er for sen til å svare. Jeg også drev i sommer å vurderte flere plottere (med ekkolodd), og blant annet Dragonfly 7. Mitt valg falt på Simrad Go7. Dessverre fikk jeg ikke testet denne på sjø i år, men har testet den litt på land. Den virker veldig enkel å bruke og justeringsmulighetene er enorm på denne plotteren i forhold til andre plottere i samme segment, og du kan selv justere hva og hvordan data skal vises på skjermen. Dragonfly virker å ha en mer låst programmvare som ikke gir deg så mange justeringsmuligheter. Simraden har også WiFi som sender data til mobil og nettbrett.

Link to post
Share on other sites

Er det noen av dere som vet om Dragonfly 7 pro er en fullt brukbar kartplotter som kan lage waypoints og ruter samt få opp hastighet og ankomsttid? Hva med autorouting? Ble usikker nå som noen nevner at denne er mer egnet som ekkolodd. Tenker å bruke Navionics.

Redigert av lenny36 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

lenny36 skrev for 3 timer siden:

Hva mener du Fjordtroll? Er det Dragonfly 7 pro du har? skal bruke Navionics på denne og det er vel et fullverdig kartplottersystem?

Dragonfly 5 pro er det jeg har med c map essential kart. Den viser på kartet hvor vi er og lager slepespor. Slepesporet må slettes ofte, da minnet fort blir fullt. Kanskje mulighet for minnekort? Jeg bruker iPad med iSailor mest, da jeg kan legge opp ruter osv på iPad. Det har jeg ikke klart på dragonfly. Ekkoloddet funker greit på dybder til ca 70 meter. Dette er bare min erfaring, den er ca halvannet år gammel, det kan være den er mer utviklet nå.

Link to post
Share on other sites

Hva  skal man med routes i en slik båt? vel vel

Raymarine Dragonfly 7 PRO Navionics+ also provides the possibility to save waypoints and tracks, having a capacity to store up to 3,000 waypoints, and 15 tracks with 10,000 points each. Waypoints can also be categorized, the unit being able to store 100 waypoint groups, with up to 3,000 waypoints per group. But evidently, if one group has 3,000 (which is the maximum amount for one unit), you won’t be able to save other waypoints in another group. Saved waypoints and tracks can be imported and exported via microSD card.

 

Can I create Routes?

Dragonfly only supports Waypoints and Tracks.  There is no Route function

 

Ellers står det en finfin artikkel å lese her om hva den gjør best. http://www.rosareke.no/forsteinntrykk-raymarine-dragonfly-7pro-med-navionics-plus/

Redigert av Knurrbart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hva er egentlig forskjellen på waypoints og routes? Er det sånn at routes er automatisk lagde ruter fra et punkt til et annet mens waypoints er ruter man lager manuelt? Hvordan er det å navigere på en sånn enhet uten touchscreen? Er det mye knot eller går det greit? Noen som vet om man kan importere ruter/waypoints fra f.eks iPad?

Link to post
Share on other sites

Et waypoint er et frittstående punkt man definerer selv. Det kan være hva som helst - en god uthavn, et siktepunkt på veien, en marina, hytta eller noe helt annet. Det er enkelt og greit et punkt på et kart.

 

En rute er en serie sammenknyttede punkter som danner en sammenhengende kjede av punkter, som en autopilot (eller du) kan styre etter. 

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

En "route" er en planlagt seilas, som da består av flere kurser osv man skal følge i kartet. Hver gang mann skifter kurs har man et waypoint.. kjempe simpelt forklart..

 

Er ikke kjent med forklaringen om at et waypoint er et frittliggende punkt man setter ut...

Kanskje jeg som ikke er vant til benevnelsene...

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg valgte Raymarine ES75 siden den har 

 

1) fysiske knapper, som er kjekt når det er kjølig / vått (selvsagt ikke så viktig om den monteres innendørs)

2) støtter autorouting med Navionics-kart

 

Synes størrelsen er helt grei, var litt bekymret for at det skulle bli for smått.

 

Er i en annen prisklasse, men ser ut til at det er sluttsalg på denne nå.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har nettopp lastet ned manualen og pløyd igjennom.

Dragonfly har ikke data utganger (nmea, seatalk, ng) og ikke mulighet for å lage routes så den kan ikke brukes med autopilot.

Men har basic kartplotter funksjon.

Som fishfinder er den utmerket, ser det ut som.

Jeg var på nippet til å kjøpe en, men så kommentar over om routes, så det måtte sjekkes ut.

 

Mulig jeg kjøper for å oppdatere en gammel fishfinder, har en bra kartplotter som styrer autopiloten.

Simrad som nevnt over har bra muligheter.

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Var på nippet til å kjøpe denne da jeg ønsket meg ekkolodd. Gikk heldigvis innom Maritim for å se på den før jeg bestilte i nettbutikk. Fikk da vite at hekksvinger ikke ville fungere på båt med aksling. Måtte i tilfelle kjøpe en annen svinger for montering gjennom skroget. Da ble prisen noe annet.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...