Jump to content

Motorbytte til D4, valg av instrumentering: Glass Cockpit eller analoge instrumenter?


kdtran

Recommended Posts

Som nevnt i prosjektråden min har jeg hatt motorhavari på den ene AD41P-A maskinen ombord, så nå har jeg solgt begge maskiner og holder på å gjøre klar for å

sette inn 2stk nye D4-260 DPH maskiner i stedet. I den forbindelse leker jeg med tanken om å gå for en «glass cockpit» løsning fremfor analoge instrumenter for visning av motordata. VP har noen fine løsninger basert på Garmin utstyr, men ettersom jeg har en nyere Raymarine a97 plotter/radar løsning fra før, vil jeg foretrekke å heller kjøpe en ny 12tommers plotter av samme fabrikat som supplement til den mfd maskinen jeg allerede har. 

Tenker å montere den nye skjermen i siktlinje ved førerposisjonen, og bruke den til visning av motordata i tillegg til å fungere som en plotter/radarskjerm linket opp mot

den lille plotteren. Ser for meg å eventuelt montere analoge turtellere i tillegg. 

Er det noen av dere som har praktisk erfaring med bruk av Raymarine sine mfd skjermer til dette formålet og som kan tenke seg å komme med noen innspill om eventuelle fordeler og ulemper kontra en mer konvensjonell løsning med analoge instrumenter i kombinasjon med VP sin minste motordata skjerm?

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Etter å ha kjørt endel båt med kun glass, må jeg si jeg mange ganger har savnet å ha analogt på de viktigste tingene.

Det kan sikkert funke, men da må man ha minst én stor nok skjerm rett i glaninga, og den må være satt så den kun viser datene du vil ha ved å kaste et kjapt blikk.

 

Noen glassoppsett, f.eks VP sin nye 8" endrer visningen avh av hvor mye som er integrert i systemet og hva som er aktivt. F.eks når autopiloten er aktiv (VP IPS/Garmin) blir hele skjermen plutselig autopilot som krever endel trykk for å få tilbake visningen man hadde. eller en feilmelding som står over hele skjermen.  ikke ideelt om man kjapt trenger å se på trykk, temp, tank lading eller turtall. 

Autopilot på touchskjerm var heller ingen høydare når man skal treffe en liten virtuell knapp mens båten leker huskestue i sjøen. Endte mer en én gang langt inn i en meny når jeg kjapt skulle endre noen grader hit eller dit.

 

Samtidig har glasscockpiten klart sine fordeler med valgfritt sideoppsett, bla i menyer, få ut informasjon etc, så det ideelle synes jeg er glass + analog på det man føler er viktig, samt "harde" knapper/ hjul på det som må trykkes og betjenes på under fart.

Du må vel ha en løsning på FB også?

Mvh. SAP

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill @sap_2000 og @Windy36GM !

Aspektene som sap_2000 trekker frem vedrørende betjening av touch skjermer i en båt som rører på seg, gjør at jeg nok heller mot tilsvarende løsning som Windy36GM har i sin båt. Den kan jeg også klare å få til på en fornuftig måte uten å bygge om hele dashbordet. 

Når det gjelder instrumentering på fly så har jeg ikke helt konkludert enda, men så er hodet for øyeblikket fullt av tanker vedrørende ny planløsning ombord, hvor plassere vanntanken(e) for å få plass til en stikk-kabin i tank rommet, hvor i granskauen vi skal gjøre av alle madrasser, puter og tepper mens båten pusses opp, osv osv. 

Jeg er i hvert fall svært glad for at @REM i sin tid så godt dokumenterte ombyggingen han gjorde i sin P35 fra dinette til kabin med to køyer. Den tråden har spart meg for mange timer med grubling og jeg begynner så smått å glede meg til å sette i gang!

Skal etter beste evne prøve å holde P35 tråden min oppdatert etter hvert som arbeidet skrider frem, så fortsettelsen følger der. :wink:

Link to post
Share on other sites

Spennende:-)

jeg og driver å skal lage meg nytt dashbord og har vel landet på glasscockpit, har kjøpt to Simrad plottere lik den Windy 37GM har samt Veethree sin sak som konverterer analoge signaler til Nmea.

eneste jeg er skeptisk til er digital turteller? Vurderer å gå for en analog her, men finner ingen som ser futuristiske nok ut...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...