Jump to content

Nord West 370 vs 390 vs 420 (Fly)


BingoBonzo

Recommended Posts

Driver å kikker litt på Nord West for tiden og lurer litt på forskjellene mellom de enkelte NW Fly-modellene.

Såvid jeg vet er 370 relativt lik 420, men jeg vet lite om 390 som er en eldre modell. Hva er de viktige tingene som er er forskjellig her?

Tagger våre gode BP-medlemmer @Bitteliten og @MajorAndy da disse er ekstremt kunnskapsrike om disse båtene. Alle andre som 
har erfaring og kunnskap om båtene hører jeg gjerne i fra :-)

Link to post
Share on other sites

420 har tre lukkede kabiner, to bad og klassens beste fly

 

370 er en krympa 420

 

390 er en generasjon eldre enn de over. 

 

Med mindre du trenger 3 kabiner ville jeg sett på Princess 42 i dag. 

 

NordWestene er flotte båter, men blir fort dyre i drift da de ofte er proppfulle av tekniske greier som har en tendens til å få hikke. Batterier er et velkjent problem. IPS første generasjon har sine svakheter. Mye teak og lakkert maghogny må holdes. 

 

Men lever du med det får du en nydelig båt ?

 

 

Link to post
Share on other sites

23 hours ago, Bitteliten said:

420 har tre lukkede kabiner, to bad og klassens beste fly

 

370 er en krympa 420

 

390 er en generasjon eldre enn de over

 

 

 

Ser at det er litt endringer rent kosmetisk ute/inne, men er det noen andre strukturelle eller på utstyrssiden etc som man bør være obs på ift eks 370/420?

Link to post
Share on other sites

390 er jo en fantastisk dejlig båd selv om den er ældre. Smag er jo forskelligt, men jeg synes, at den har en tidløs stil både ude og inde. Utvivlsomt nordisk og god hvis man som jeg ikke er til den engelske stil.

 

Ulemper med 390 er efter min mening: Ikke ideelt indrettet flybridge hvor det er svært at komme rundt. To motorer med drev som jo kræver en del vedligeholdelse. Ellers er det en herlig båd. Stort agterdæk, fortrinlige søegenskaber. Den nyere (420 og 370) er mere moderne i stilen, men jeg er vild med 390s indretning og atmosfære. 

 

Jeg er ikke helt enig med Bittelitens udsagn om udstyret. Eller rettere: Der er masser af dyrt udstyr i næsten alle nyere både, så det gælder jo også dem. Men ja, der er teak og mahogni mange steder, så der skal investeres tid i vedligeholdelse.

 

Det gode med NW er jo, at priserne nu er nede i et helt fint niveau. Support er der stadig at få, selv om værftet ikke er mere, da mange af folkene, der kender bådene, er i branchen stadig.

 

Hvis du har gode gør det selv egenskaber eller har penge nok til at vedligeholde dem, så er NW fantastisk byggede både, hvor du får meget for pengene nu. Havde jeg råd og tid, så valgte jeg gerne en 420 eller en 390 igen, men ak...

 

Går du efter en 390, så skal der sikkert investeres lidt i nyt navigationsudstyr og tv mm. Men det skal jo også afspejles i prisen. Gå efter en med D6 motorer. Og vend endelig tilbage med yderligere spørgsmål hvis du har dem!

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 1 time siden:

NW 390 er 3,70 bred... Men det betyder til gengæld noget for sejlegenskaberne.... Er det ikke det samme med Windy-bådene? At de er relativt smalle i forhold til længden?

 

Windy båter er relativt smale i forhold til lengden ja. Skrogene har skarpere V-form og baugen er smalere enn typiske "bobåter" i sammenlignbar størrelse. Dette påvirker jo sjøegenskapene positivt, så da er det opp til den enkelte hva man prioriterer; stort innvendig volum eller skarpe sjøegenskaper.

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan virkelig anbefale NW 420 med IPS 600, kjørefølelsen i denne båten er helt fantastisk. Den har en tyngde og skrogform som gjør den meget kapabel i litt skikkelig blåst og med vesentlig bølgehøyde. IPS ville jeg ikke vært foruten på denne båten, det gir en skikkelig akselerasjon samtidig som et meget behagelig støynivå. Håndtering av båten i havn med IPS er også et stort pluss, det tok riktignok en sesong før jeg likte det og hadde vent meg til hvordan systemet fungerer. Flybridgen og uteplassen er meget bra på båten, salongen og styreposisjonen inne kunne vært bedre, dvs at salongen kunne jo vært litt større og utsikten fra styreposisjonen inne kunne vært bedre.

 

Tekniske løsninger og kvalitet finnes ikke bedre i noen annen båt jeg har sett eller vært ombord i.....................Benny og Jessica hjelper alle Nord West eiere som sine egne kunder. Det er heller ikke problemer å skaffe deler da alle underleverandører fortsatt produserer deler til båten. Dette kan også handles gjennom Ringens Varv eller Benny och Jessica. Lykke til med valget, du kan gjerne ringe meg vedr. NW 420 hvis det er noe du lurer på. 950 83 038

Link to post
Share on other sites

båten2 skrev for 9 timer siden:

Vedr NW 390 og 420.

Er ikke 420 veldig smal til å være en 42 foter, 3,9 m bred

Er det andre 42 fotere som er like smale, synes de fleste 40 + fotere er over 4 meter. 

 

NW420 er vel langt fra noen 42-foter når man ser på skroget. I beste fall kanskje 38-39 fot.

 

Fairline, Princess mfl. lager badeplattformen som en integrert del av skroget som dermed får et mye større volum. Nord West skjøter plattformen på skroget og måler båtens totale lengde inkl. plattform.  En NW420 kan derfor ikke sammenliknes med en P42 i størrelse.

 

Hvorfor det blir slik ser man på bildene under. De engelske produsentene underdriver også noe på betegnelsene, noe som gjør forskjellen enda større.

 

image.png.7354c430852d33ac915549efe50d394e.png

 

image.png.adfd6db2eb6c66155d0fbe8dc7905e08.png

Link to post
Share on other sites

Før det blir mer synsing, her er korrekte data på NW 420:

 

L.Ö.A.13,5 M / 44 FTLängd (exkl peke)12,8 M / 42 FTBredd3,9 M / 13 FTDjupgående1,2 M / 4 FTHöjd över vattenlinje (sänkt radarbåge)4,9 M (3,6 M)Vikt13 TONKabiner / Bäddar3 / 6Bränsletankar1.200 LFärskvattentank500 LVarmvattenberedare75 LHoldingtank180 LElsystem12 VDubbla marindieslarIPS eller drevDesign och konstruktionBenny Martinsson, 2005Produktionsår2005-2012

Link to post
Share on other sites

De tre båtene trådstarter sammenligner er vel alle med påhengt plattform og da betyr det ikke noe å trekke inn alternative måter å gjøre det på. 

 

Om skroget forlenges under badeplattformen eller ikke har jo helst noe å si hvis en også ser på forholdet mellom lengde og bredde. Med samme L/B vil forlengelse av skroget også medføre økt bredde og dermed økt innvendig volum.

Link to post
Share on other sites

tilplan skrev for 2 timer siden:

De tre båtene trådstarter sammenligner er vel alle med påhengt plattform og da betyr det ikke noe å trekke inn alternative måter å gjøre det på.

 

Nei det er nok korrekt men da en av debattantene spør om ikke denne båten er liten til å være en 42 foter så er svaret helt klart ja, ettersom den målte LOA på skroget består av lange utstikk foran og bak (pulpit/baugspyd og plattform) som ikke danner utnyttbart skrogvolum som den gjør på en Princess 42 med omtrent identisk LOA men uten disse "påbygde utstikkene" fra skroget.

Link to post
Share on other sites

Jeg tror også at det må være vurderingen før LOA hvis man setter disse to båtene opp mot hverandre. P42 har en romsligere salong både fordi båten har mer bredde, men også fordi man har tatt mer av akterdekket enn man har gjort på NW 420. Vurderingen må derfor være hvor du tror du kommer til å oppholde deg på båten(NW har prioritert uteplass på akterdekk) og hvor mange kabiner det er behov for.

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Har i løpet av få år vært eier av både 370 og 420 og gått noen tusen mil. (med flybridge)  

Pr. dags dato er prisforskjell på 370 og 420 svært liten. Mao. er mitt klare valg 420 dersom man har stor nok båtplass og vil prioritere noen få hundre tusen for et litt mer omfattende kunstverk. (for det synes jeg NW fremstår som ift. de fleste båtmerker i denne kategori) 

IPS er en drøm og et klart valg i mine øyne. (de fleste på markedet er oppgradert til slitesterke/driftssikre varianter) 

 

At man kan få en slitt Princess 50/Fairline SQ58 til samme pris (betydelig større båt) blir for meg som å sammenligne med å bruke fridagene sommerstid i en sprek og svært forseggjort Mercedes SL AMG eller i en sliten BMW X5. 

 

Fordeler og ulemper ved begge deler etter hva man prioriterer. 

 

Hilsen tidligere fornøyd Princess 50 og BMW X5 eier som pr. dags dato trives best i mine to tekniske og kosmetiske vidunder: NW 420 og Mercedes SL AMG.  

 

 

Link to post
Share on other sites

Helt klart bra med ny Princess, spesielt når man kommer opp i en velutstyrt 50 foter. Men skal man ha en luksuriøs og moderne Princess FB rundt 50 fot så er det fort 13 millioner i stedet for 3 som en NW 420 FB koster. 

Ikke helt sammenlignbart, men ny Princess er for meg et helt annet segment enn en båt til 2-3 mill som det her er snakk om. 

 

 

Redigert av Nord West 420 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ref diskusjon over om opplevd og faktisk volum og plass i en NW 420 vs Princess 42. 

 

P42:

Bredde 4,14 til 4,18 (oppgis litt ulikt)

Bærende skrog (tupperware ekskl utenpåheng= 43,4 fot) 13,23 meter

 

NW420:

Bredde 3,9 meter

Bærende skrog (tupperware ekskl utenpåheng = ca 39 fot) rett under 12 meter (legger da til grunn at påmontert plattform har et utstikk på ca 0,9 meter)

 

P42 har nok også noe høyere dollbord/dekkshøyde som også bidrar til økt innvendig plass og romvolum. Måler man dette om til kubikk blir forskjellen nokså stor. NW420 kan nok heller sammenliknes med f eks Princess 40 (97-03) mht skrogvolum.

 

Men, NW har tre lugarer og det er genialt i denne klassen, samt at noen av dem har IPS.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...