Jump to content

Buhk 36 hk mulig skjært


Ole noris

Recommended Posts

heisan, jeg har en rana 22 med en buhk 36 hk motor, og jeg regner med motoren har syngt sine siste dager. da jeg var ute en snartur på fjorden her forleden, og plustlig ble det stopp, turtallet gikk ned og raskt opp før det gikk ned igjen. så det indikerer på at motoren kan være skjært.

det lå færsk olje i kjølen på båten, og det ble stadig mindre olje på peilepinnen. så det jeg spør etter, er det noen som vet hva jeg kan se for meg for arbeid med å få den igang igjen?. er det noe nødmodus på disse motorene, at hvis den går tom for olje så stopper den?`og hvor kan jeg få tak i billige deler til buhk 36hk regner med disse er produsert i danmark...

Link to post
Share on other sites

Den har vel ikke skjært seg helt i hvertfall, hvis motoren går rundt. Det første du må finne ut, er hvor olja kom ut og da vet du mer om hva som kan ha skjedd. Så må du ta av topplokket og bunnpanna, demontere stempel  og kanskje også dra ut sylinderforinger.

 

Jeg tok full overhaling på min DV 36 - den skar seg og stoppet dønn fast, men etter å ha fylt olje mens den fortsatt var varm, fikk jeg den til å gå rundt og kom meg hjem på to fungerende sylindere.

 

Jobben gjorde jeg ekstremt grundig, og deler/ sylinderverkstedet kom på ca 30 000 inkl. trykksjekk av topp og overhaling av dysene, m.m. ... En stor jobb for meg som amatør, men utrolig lærerikt.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Har ikke hatt Buhk de siste 10 år, men før var delene relativt dyre.

Er motoren sjøvannskjølt kan det være tæringskader i tillegg.

Verdien for en sjøvannskjølt DV 36 er liten så det er begrenset hvor mye man bør bruke på denne.

Sjekk motoren grundig før du knuser sparegrisen.

Link to post
Share on other sites

Hei sann takk for svar.

 

jeg skal ta meg turen ned i båten neste uke for og se nærmere på hva jeg kan finne ut. frykter for at jeg må opp me båten og demontere motoren. men jeg fikk høre at onkelen min hadde vært nede i båten for noen uker siden, og prøvd og turne på motoren og han mener at motoren mulig gikk rundt, så sånn ut på svinghjulet etter det jeg vet. 

 

jeg frykter at det blir demontering og studere stempel,veivlaget etc.

 

det er vell ikke noe billigere utveier på dette prosjektet? gruer meg litt hvis jeg må demontere motoren da den veier nærmere 300 kg :sweat:

Link to post
Share on other sites

Ole noris skrev for 2 timer siden:

ja den er sjøvannskjølt og har våteksos

 

Hvis du tar jobben og trekker ut sylinderforinger, får du en god anledning til å gjøre helt rent innvendig i alle kjølekanaler først. Da kan man installere f.eks. en Martec varmeveksler for ferskvannskjøling. Eneste viktige fordel med det, er nok at du da får mulighet til å bruke motorvarmen til varmtvann, defroster o.l. , og du må kanskje regne med ca 10 000 ekstra for Martecs ombyggingssett til den motoren.

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Da har jeg da overtatt båten idag, og jeg har snakket litt med de gode gamle buhk veteranene. Og dem sier at jeg kan være så heldig som at det bare er en tettningsforing eller tettningsring, som er kaputt, og at jeg kan relativt sleppe billig unna. Men jeg lurer bare på om jeg ikke skal gå grundig gjennom hele motoren bare for og være sikker, selv om det er en jobb som ikke frister. 

 

Er ikke veldig gira på og sette et martech system på båten. Har vært borti den jobben der før?

Link to post
Share on other sites

Ole noris skrev for 5 timer siden:

 

Er ikke veldig gira på og sette et martech system på båten. Har vært borti den jobben der før?

 

For alt jg vet, har du mer erfaring enn meg med min ene DV-36.  Var det noe spesielt som gjør at du ikke liker Martec løsningen?  (Elektriske sirkulasjonspumpe, kanskje?)

 

Det er ikke så lurt å ettermontere slkt hvis man ikke renser kjølekanaler grundig først, nei... Men selve installasjonen er jo peanuts rent teknisk, hvis alt det andre er gjort?

 

Det er nok viktig å ta manifold "et tak" også. Jeg gjorde det, "kokte den" og ved gjennomskylling etterpå kom det mye rart ut av den også - jeg fryktet en stund at den ble så ren at den ikke lenger var tett. Men det holdt. Det kan være harde krystalliserte saltavleiringer som løsner med kjølevannstemp over 70 grader (vanligvis 80 med tokrets kjøling) Derfor kan det være litt sjansespill med en slik ombygging hvis man ikke først blir kvitt alt slikt en gang for alle.

Redigert av Propell1 (see edit history)

Makthavere som velger propaganda som metode tar skjebnesvangre valg. De hisser opp mennesker. De appellerer til deres instinkter, ikke fornuften. (-Hans Rustad-)

Link to post
Share on other sites

Jeg får se hva jeg gjør etter fiksinga. Første pri er no å få motoren igang å fikse de som må gjørest. Skal ned i båten til helgen med en dunke me olje å se hva jeg får til. Jeg håper alt jeg kan på at motoren ikkje har låst seg fast

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...