Jump to content

Hvordan få Kart til å vises i Open CPN.


CR 33

Recommended Posts

Hei

Ny på Båtplassen og tenkte å få hjelp med programmet Open CPN.

Jeg har lastet ned nevnte kartprogram, kjøpt kart (Norgespakka)lastet de ned-opprettet fingerprint fil- lastet ned driver- pakket ut ZIP Filene som har lagt seg i egen mappe.

Her stopper det.Får ikke fram kartene plotterprogrammet.

Er det noen som kan forklare hva jeg ikke har gjort eller har gjort feil og hva jeg skal gjøre?

Begriper ikke!

Link to post
Share on other sites

Det ser ut for at du har gjort det meste, men du nevner ikke at databasen hvor kartene ligger er oppdatert. Etter at du har åpnet OpenCPN, klikk på skiftenøkkelen og så karter.

 

Nede på siden står det "oppdateringskontroll.

Klikk i ruten rett under og velg ok. Da starter oppdatering av databasen. Dette tar noen minutter.

Link to post
Share on other sites

Jeg har lastet ned kartene og pakket de ut. Når jeg gjorde det så la de seg i C-programmer.La alle kartene i en mappe og det er den jeg har hentet fram i Open cpn kartfiler og oppdatert i "oppdateringskontroll. For meg så det ut som oppdatering var i gang.Men hva er neste steg?

Link to post
Share on other sites

Har du instalert  de "   Plugins  Utvidelser" du vil ha.

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual:plugins

Har du aktivert  alle  "Utvidelser"

 

Manualen er  kjekt å lese.

https://opencpn.org/wiki/dokuwiki/doku.php?id=opencpn:opencpn_user_manual

opencpn.2.JPG.cb9befb86e1bee9eebfa1b271a77e047.JPG

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Etter mer tankevirksomhet, minnes jeg nå at det samme hente meg. Alt virket ok, bortsett at kartene ikke vistes på skjermen, bare de gamgle jeg hadde fra før.

 

Hadde nettopp installert 4.8 versjon av OpenCPN. Nå oppdaget jeg at det lå noen gamle filer som ikke ver fjernet av avinstalleringsprogrammet. Fjernet alle katalogene disse filene lå i og innstallerte alle utvidelser på nytt. Da fikk jeg opp kartene. Har sett flere som har hatt dette problemet.

Håper det går bra.

Link to post
Share on other sites

Jeg har sjekket manual ,fulgt prosedyrer,lastet inn oesenc 1,6 og innstalert den men får fremdeles ikke noe kart.

Ha gjort feil,men hva,!

Det jeg har gjort er: Lastet ned kart som kommer i zip. pakket de ut  med WinZip og lagt de i en mappe.markert filen som kommer opp i open cpn +oppdater+ok.

Skal prøve litt ikveld og så legger jeg det vekk. Må nok ha større kunskaper i dette enn jeg har.

Takk til de som prøvde å hjelpe.

 

CR33

Link to post
Share on other sites

Jeg liker å lage kartmapper rett på C:   en for hver type kart.

Sender du  du meg en IM med mail adressen  så har jeg noen gamle BSB kart som du kan prøve, for å se at OpenCpn er rett installert. 

 

O-Charts Hurtigveiviser

O-Charts hurtigveiviser / sjekkliste for å komme i gang med S-63 kart i OpenCPN

  1. Last ned og installer S-63 utvidelsen → for ditt operativsystem
  2. Last ned og kjør «Fingerprinter» → Alternativer | Karter | S-63 Karter | Nøkler/Permits
  3. Installer din UserPermit → o-charts.org/shop: Registrer og kjøp en UserPermit.
  4. Installer en InstallPermit → o-charts.org/shop: Last opp «Fingerprint» filen «.fpr» og generer en InstallPermit.
    Hvis systemet ditt endrer seg, generer en ny InstallPermit.

→ OpenCPN er nå klar for S-63 karter

  1. Kjøp karter hos en forhandler → Last ned og pakk ut kartene.
  2. Installer CellPermits → PERMIT.TXT
  3. Installer karter → ENC_ROOT mappen.

Senere, periodisk:

  1. Last ned kartoppdateringer → Last ned og pakk ut oppdaterings settet.
  2. Installer  oppdateringer → ENC_ROOT mappen.

Mer informasjon på Engelsk

O-Charts Hurtigveiviser

O-Charts hurtigveiviser / sjekkliste for å komme i gang med S-63 kart i OpenCPN

  1. Last ned og installer S-63 utvidelsen → for ditt operativsystem
  2. Last ned og kjør «Fingerprinter» → Alternativer | Karter | S-63 Karter | Nøkler/Permits
  3. Installer din UserPermit → o-charts.org/shop: Registrer og kjøp en UserPermit.
  4. Installer en InstallPermit → o-charts.org/shop: Last opp «Fingerprint» filen «.fpr» og generer en InstallPermit.
    Hvis systemet ditt endrer seg, generer en ny InstallPermit.

→ OpenCPN er nå klar for S-63 karter

  1. Kjøp karter hos en forhandler → Last ned og pakk ut kartene.
  2. Installer CellPermits → PERMIT.TXT
  3. Installer karter → ENC_ROOT mappen.

Senere, periodisk:

  1. Last ned kartoppdateringer → Last ned og pakk ut oppdaterings settet.
  2. Installer  oppdateringer → ENC_ROOT mappen.

Mer informasjon på Engelsk

 

opencpn.3.JPG.572bdf0e7d935143a863320454f99e06.JPG

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Det er trasigt når programmet med kartene ikke vil virke. Legger ved et bilde som viser meldingen som kommer opp hver gang du starter OpenCPN. Denne viser bare når kartene er installert og kartdatabasen oppdatert uten at noe har gått galt.

Som du ser man her hvilke kart som er installert.

 

Det vil hjelpe om du tar bilde av skjermen som viser hvordan den ser ut når du har startet programmet.

 

5a4f3d570bfac_Utennavn.jpg.cfea1d29ba48875a5be7889671926802.jpg

Link to post
Share on other sites

Når jeg ser på det nederste bildet, er alt normalt så langt. Det viser at kartene fra Finnmark mm blir oppdatert i databasen. Når den ble ferdig med alle kartene skal meldingen komme opp på skjermen at kartene er tilgjengelig, som vist i bildet fra meg.

Den meldingen kommer også opp hver gang du starter OpenCPN.

 

Det øverste bildet ditt viser Amerika. du kan dra kartet til du kommer til Finnmark og zoome inn der. Hvis det har gått bra burde du finne kartene dine der.

Link to post
Share on other sites

Hei

Nå kom kartene!!

Da jeg fikk fram Norge så kom kartene fram- helt utrolig! Da har jeg vel gjort riktig fra fØrste stund så nær som det siste tipset.

Så stor takk til Nemo Og Roger jo  og dere andre.Har gått med mange timerpå dette.

Skal nå lære å bruke det så regner med å ha backup på tur i ukjente farvand ner noskekysten til sommeren.

mvh  Tor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...