Jump to content

Moss, Tromsø, Svalbard, Island og Shetland i Motiva 43, ønsker tips


BØstrøm

Recommended Posts

Ett nytt eventyr under oppseiling. Jeg har oppgradert, og brukt min Motiva 43 stålbåt i over tre år, og tenker at det er på tide med en ny utfordring. Mange ganger har jeg fått hjelp, og råd fra medlemmer her på Båtplassen. Kortversjon: båten ble kjøpt i Lisboa for snart 4 år siden. Siden har jeg bodd store deler av tiden i båten, og oppgradert med tanke på tur, og langtur. Nå ønsker jeg å ta henne til Tromsø iløpet av vår og sommer, og la båten overvintre der(eller i nærheten) mens jeg jobber i Moss, hvor jeg til daglig har tilhold. Neste år går turen til Svalbard, Grønland, Jan Mayen, Island, Shetland, og hjem i løpet av sommersesongen.

 

Til denne turen trenger jeg mye. Men det kanskje Båtplassenmedlemmer kan hjelpe meg med er gode havner på vei nordover, og i nærheten av Kristiansand, Bergen, Ålesund og Tromsø. Eventuelt andre steder på kysten, hvor noen kan se etter båten, og hvor det ikke koster 12 500,- pr mnd(slik det gjorde lenger sør i Europa, når jeg seilte hjem etappevis fra Lisboa)

 

Dessuten trenger jeg mannskap på deler av turen. Da må man enten kunne seile, koke, eller være maskinkyndig, eller bedre, en kombinasjon av dette. Dessuten ta risikoen det er, uten fnugg av betaling for tapt arbeidsfortjeneste, reiseutgifter, eller annet. Jeg har utgifter nok med båten. I utgangspunktet tenker jeg at mat og Diesel blir ett spleiselag underveis, men dette er uansett "pølse i slaktetia" med denne reiseplanen. 

 

Avreise fra Moss er tenkt rundt påsketider, slik at båten blir liggende i Bergensområdet fra begynnelsen av April, og ett par måneder fremover.Kanskje  Shetland 17. Mai, hvis jeg klarer å klemme det inn. Datoer videre må spikres, men er litt åpent nå. Tenker å ende opp ved Tromsø rundt midten/slutten av August, og seile derfra i slutten av April 2019. Kommer gjerne nordover for noen fine turer iløpet av vinteren 2018/2019, men det fordrer at noen ser etter båten. Kanskje finnes det en båtkyndig, som kan bo i båten da?

 

Innspill? Noen som føler seg kallet?

Link to post
Share on other sites

Hei

 

Kul plan.

 

Eg segla til Svalbard, med eigen båt, for nokre år sidan. Flott tur.

 

Eit tips er å ikkje gapa over for mykje. Eg hadde prioritert tid i Nordnoreg og på Svalbard.

Mange utlendingar legg att båten i Nordnoreg på returen. Det er fleire grunnar til det. Først om fremst istilhøva på Svalbard. Det er mindre is i slutten av juli, august og september, enn tidlegare i sesongen.

 

Når ein kjem tilbake til fastlandet er det seint i sesongen, og turen er mentalt over for dei fleste.

Returen sørover langs kysten blir då ofte ein transportetappe. Då er det betre å legga att båten, og nyta norskekysten i ro og mak neste sommar.

 

I tillegg er det ofte diverse ting som "står seg i stykker" når båtar ligg i ro. Det kan såleis vera ein føremon å ha segltid og nm sesongen før du forlet fastlandet.

 

Ta kontakt på PM om du treng meir info. Svalbard har òg vore diskutert på forumet før.

Gyda var der òg for nokre år sidan, og kan vonaleg bidra med info.

 

Når det gjeld lagring i Bergensområdet kan eg tilby bøye, og kanskje flytebrygga, i Valevåg. Gratis. Valevåg er 50 nm sør for Bergen, og 20 nm nord for Haugesund.

 

Det fristar å vera med på Svalbard.

 

Ask

Link to post
Share on other sites

Jeg har selv seilt som mannskap fra Svalbard til Island i 2013, og forelsket meg i det. Dine betraktninger taes på alvor, men synes jeg har tatt høyde for mye av det du nevne, med å dele turen over to år. 

 

Båtplass ved Bergen er meget interessant. I 1990 kjøpte jeg en Hardangerkutter som lå i/ved Straume utenfor Bergen. Men uten daglig ettersyn, vil det være fint med landstrøm pga. Batteriene. 

 

Du er notert for Svalbard

Redigert av BØstrøm
Ikke jakt, men kutter (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bjørnøya er allerede medregnet. Var der faktisk som menig i Kystvakta for 25 år siden, men da var det midtvinters, og sorte natta hele dagen. Fin stopp på veien det. Ellers tar vel overseilingen til Svalbard minimum 4 døgn skulle jeg tro.(fra Tromsø).

Link to post
Share on other sites

Flott innspill med Harstad. Tenkte Tromsø, fordi jeg vet at hundre ting må ordnes i siste liten, og at dette blir siste havn på fastlandet før Grønland, hvor det vel er lite å få tak i av båtgreier, og ventelig Island ca 2 mnd senere. Nå er vel ikke Harstad noen småby heller, selv om den vel knappest kan måle seg med Paris.

Link to post
Share on other sites

Jeg kjøpte min Nauticat 39 i Tromsø i 2007 og leide da plass i Skattøra Marina (mars-juli) i ca 3-4mnd med tilsyn, betalte ca 2500kr. De tar også båter på land der, bl.a. var det flere utenlandske seilbåter som de tok på land over vinteren, da det var flere som seilte nordover et år og sørover/ eller til Svalbard neste år. 

Link to post
Share on other sites

Værstatistikker finner du i Den Norske Los som ligger tilgjengelig på nett. De har månedlige statistikker for havstrekkene nordover.  Husker ikke om og hva de har for Svalbard, men boken Cruisehåndbok For Svalbard (ISBN:978-82-7666-275-7) er vel verdt å kjøpe. 

Link to post
Share on other sites

Fantastisk med den norske los. En dedikert navigasjons PC er under oppseiling. Samtidig ser jeg på Irridum satelittelefon, som hvis jeg forstår det riktig, kan koples opp mot PC'n, tracke sporet mitt, som de hjemme kan følge, sende og motta mail, og ta ned værmeldinger. Dette tenker jeg å kjøpe snart, slik at jeg kan prøve det ut i litt "kjent farvann"

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Løfter tråden litt. Så ut til å bli mye kostnader å komme over på en vårssong, meeeen:

 

Nå står 200AH Lithiumbatterier klare for installering. Ny Balmardynamo (210A)og MC614 regulator er installert. 

 

Avreise før Påske i år er utelukket, men kanskje midtsommer. Overvintring Tromsø, eller omegn synes innenfor rekkevidde. I værste fall utsettes planen ett år, med avreise Moss, våren 2019. 

 

Jeg har entusiaster og medseilere plottet 60 nm sør av Bergen, på Frøya i Trøndelag, samt Salangen, Troms, og på Svalbard. Ikke alt er tid og penger......

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...