Jump to content

Anode på Max Prop propell tærer rundt de syrefaste festeskruene


Sail S

Recommended Posts

Jeg har kjøpt en aluminiumsbåt (OVNI) med en Maxprop propell. Da jeg tok den opp etter bare noen uker i vannet opplevde jeg at anoden på propellen hadde kun tæret rundt kanten. På denne er det tre av hullene som er i bruk med syrefaste skruer og det ville ikke gått mye lenger tid før denne hadde falt av selv om hele senterklumpen er "ubrukt".

Noen av dere orakler med tips som kan gi en jevnere slitasje. Spurte verftet og de mente anoden var av dårlig kvalitet, men det har jeg vondt for å tro på.

 

 

image.png.06d7a9da5283a959aa64e23ff240c0cd.png

Link to post
Share on other sites

Første spørsmål: Hvilket materiale er det i propellen? Holder om du svarer 'rustfritt stål', 'messing' etc. 

 

En kommentar er at anoden er passivert, det er kun rundt skruene den har funket. Mulig du kan ha en elektrisk lekkasje. Eller at anoden er av sink, du har ligget mye i brakt vann og burde hatt anode i aluminium. Men fortell litt om miljø der båten tilbringer mesteparten av tiden, hvordan det er med to-polet anlegg om bord etc. 

Link to post
Share on other sites

Det vil bære helt feil å si at en anode som ofrer seg fort er av dårlig kvalitet. Om den ikke ofrer seg er det større grunn til bekymring. Dette ser ut som en helt normalt slitt anode. Det hvite pulveret indikerer at denne delen av anoden er passivisert etter normal bruk. Det at den er ekstra slitt rund skruene er også helt normalt da dette er den elektriske koblingen mot det beskyttede objektet. 

Link to post
Share on other sites

JRK skrev for 1 time siden:

Det vil bære helt feil å si at en anode som ofrer seg fort er av dårlig kvalitet. Om den ikke ofrer seg er det større grunn til bekymring. Dette ser ut som en helt normalt slitt anode. Det hvite pulveret indikerer at denne delen av anoden er passivisert etter normal bruk. Det at den er ekstra slitt rund skruene er også helt normalt da dette er den elektriske koblingen mot det beskyttede objektet. 

Så det er normalt at den skal falle av etter ca en måned? 

Link to post
Share on other sites

bellen skrev for 7 timer siden:

Så det er normalt at den skal falle av etter ca en måned? 

Ja, under unormale forhold og takk for det, ellers forsvinner noe annet.

Vil synse om at mulig er noe galt med egen, nabobåtens eller bryggen`s   elektriske-anlegg.

Det som Hulda etterspør er kjekt å få svar på, ellers blir det bare synsing.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

At anoden ser normalt slitt ut, betyr ikke at det er normalt at den slites på en måned. Men som bade Roger Jo og jeg hevder er at du skal være glad for at det er anoden som spises opp. Men som både Hulda og Roger Jo svarer du må lete etter grunnen til at den tæres bort

For å synse  litt mer:

- Feil matriale I anode

- Uorginale skruer på anoden

- Lekasjestrøm I egen båt

- Lekasjestrømmer I bryggeanlegg

- Metallsøppel under bryggeamlegg

Og sikkert mange andre grunner...

Link to post
Share on other sites

Sail S må svare på noen av spørsmålene om det skal kunne komme noe vettugt svar. Drivlinjen og strømtransporten i båten er en ting. Nå har jeg sett at propellen er messing/bronse, så den biten er ok. Ovni har som regel strak aksling i rustfritt stål med isolerende kopling mellom gir og propell. Motoren og det elektriske anlegget skal være 2-polet. Om båten er som levert fra fabrikk, eller om det elektriske er modifisert, må trådstarter svare på. 

 

Hvorom alt, anoden ser ut som den er passivert. Og det kan ha en rekke årsaker. Hva som er skummelt med aluminium er at det kan oppstå hissige korrosjonsskader svært fort om noe er galt. 

Link to post
Share on other sites

Hei folkens. Takk for presisering Hulda.  Var akkurat i ferd med å skrive da ditt svar poppet opp.  

La oss ikke gjøre dette til en krangling om offer eller ikke offer. Tror alle som følger med i dette området forstår at en anode er god når den ofrer seg.

 

Mitt spørsmål er hva som kan være årsaken til dette og ev hva jeg kan gjøre for å avverge det og dermed at hele anoden blir ofret ikke bare området rundt kanten.

 

Dette er en Maxprop propell foldepropell som skal være noe av det beste som er.  Vet ikke nøyaktig legering men messing ser ut til å være en vesentlig bestanddel.   Legger ved et bildet av den delvis demontert så dere ser hva den er laget av. Hadde det bare vært rundt de hullene som skruene sitter i kan man vel mistenke at det er reaksjon mot det syrefaste, men som det fremgår er det rundt hele kanten, men ikke midt på den er ofret.

Det hvite belegget er irr typisk for anoder.  Anodene er av zink og originale fra Maxprop.

Det jeg har lurt på er feks om det ikke har vært kontakt mellom anoden og propellen annet enn langs kanten. Kan det være årsaken? M.a.o. at man bør være nøye med anleggsplaten når disse monteres ev. pusse og tilpasse for at den skal ligge an på hele flaten?

propell.jpeg

Link to post
Share on other sites

Da nærmer vi oss serru. Anoden blir skrudd fast til propellen. Anoden skal ha god kontakt med godset i propellen, ikke kun kontakt via boltene. Poenget her er at elektroner skal vandre fra anoden til propellen. Ioner skal vandre fra anoden og til propellen. For om mulig å sørge for mer uniform reaksjon, ville jeg pusset kontaktflaten på anoden og pusset motsvarende kontaktflate på propellen (bruk negerxxxx), ikke bruk metall. Så ville jeg lagt på et tynt lag med Dow Corning C4 på kontaktflatene. Om du ikke får fatt i det stoffet er vanlig gul vaselin et utmerket substitutt til en fraksjon av prisen. Og så skrudd anoden fast. Anoden på bildet, om det vi ser er vanlig Zn2+, så er anoden passivert over mesteparten av overflaten. Anoden har rett og slett ikke evnet å kvitte seg med oksidskiktet og har passivert seg selv. Ta en titt på 'Hulda' og varmeveksleren der med bilde av anode. Ikke akkurat samme greia, men beskriver forholdet- om enn noe skeivt.

 

Tror du kan ta det med ro. Hvis anodene på skroget har samme syken, så er det ikke bra. Og kan du bytte til aluminium på propellen, ville jeg forsøkt det. 

Link to post
Share on other sites

Strålende svar Hulda.  Mange takk. Dette ser fornuftig ut i mine øyne.

Har ikke lyst til å endra anodetypen for jeg har zink på skrog og baugpropell og de må være mest mulig like.

Skal være nøye til våren når ny anode skal på plass og gul vaselin og sliping blir metoden.

Hvis fortsatt problemer kommer jeg igjen til å forsøke meg på et råd fra dere.

 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Hei folkens,

Tenkte jeg som takk for innspill kan oppdatere dere på hva som skjedde videre med propell og anode.

Jeg måtte uansett kontrollere pitchen da jeg satt tilbake propellbladene så jeg var i kontakt med den lokale franske leverandøren.

Da benyttet jeg sjansen til å diskutere anodeproblemet med ham.

Det viser seg at homogene sinkanoder slik jeg hadder fungerer dårlig på denne propellen nettopp fordi anoden er festet med tre skruer rundt randen og hvis tæringen skjer rundt skruene så er det fort gjort at den faller av.  De har derfor lansert en anode som har en metallforsterkning bak og dermed sitter på uansett om sinken blir tæret rundt skruene.  Dette er altså et kjent problem.

Nå er ny anode montert og båten sjøsettes snart.  Så for vi se.....

Uansett er dette noe å tenke på for andre med Maxprop som er bekymret for anodene sine.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...