Jump to content

«Fastgrodd» undervannshus Tohatsu 9,9 2-takt fra 2000


HawkEarl

Recommended Posts

Tohatsu 9,9/15 hk 2-takt fra 2000

 

undervannhuset har nok ikke vært åpnet siden 2002 og sitter nå som bare det. Jeg har løsnet de 4 mutterne og skivene. Frigjort gear slik at det i teorien nå «bare» skal være å ta av huset. 

Jeg har forsøkt å banke med gummihammer, men er redd for å ødelegge. Har sprayet godt rundt der som den skal dele seg. 

 

Har jeg glemt skrue noe sted? (har løsnet anode og et lite plastdelsel for å se etter flere skruer, men finner ikkenoe) 

 

tips ?

Link to post
Share on other sites

du får finstudere tegningene (2004 her da men sikkert samme) 
http://www.boats.net/parts/search/Tohatsu/Outboard/2003/M9.9D2/DRIVESHAFT HOUSING - GEAR CASE/parts.html

 

mistenker det kanskje er drivakselen som ikke vil slippe taket... ? 

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Link to post
Share on other sites

Hvis alle skruer er ute, henger den gjerne i splines mellom drivaksel og veiv, som Ivar nevner.

Et gammelt triks hvis du får splittet stammen noen millimeter før det er bom stopp er å sette motoren på hodet, og så sprute inn rustløser. Hvis du har rustløserspray med et tynt rør på, kan du sprute rett inn på drivakselen slik at rustløser renner nedover til splines. Spray litt hver dag og prøv igjen etter en uke eller to.

Link to post
Share on other sites

Noen motorer har en skrue skjult bak styrefinnen/anoden.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Link to post
Share on other sites

  • 3 år senere...

Hei Ben her. Har samme motor med samme problem. Har blitt fortalt av mekaniker at det er akslingen som henger fast i svinghjul. Det er spor i enden av akslingen oppi motor. Løsningen jeg fikk av mekaniker var å kjøre så lenge det gikk. Så bytte motor. Slår man å herjer vil du til slutt få den fra hverandre, men da er store muligheter for at noe er røket og motor må plukkes ned. Ble det noen løsning hos deg?  

Bavaria 37c 2007 Fønix

Link to post
Share on other sites

Det jeg har gjort noen ganger når drivaksling er rustet fast i veiven, er at jeg åpner undervannshuset og fjerner mutteren under drivakslingen. Da er det i hovedsak kilen til impeller som hindrer undervannshuset i å gå av. Får du ned undervannshuset likevel, det blir et spor i impellerhuset, kan du demontere blokken og komme til med varme for å løsne akslingen i veiven. Verd å prøve ??

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...