Jump to content

Velge Iridium Go! eller andre alternativer


Olavkige

Recommended Posts

Heisann! Ny på forumet her og har lest mye opp og ned på temaet satelittelefon og kartdata. 

 

Min svigerfar og kone skal seile sørover og håper å nå middelhavet i første omgang. De er nå pensjonister og planlegger å bo i båten minimum halve året i årene fremover. 

 

Oppgaven jeg har fått i så måte er å vurdere kommunikasjonsløsning som kan brukes overalt. Dvs en form for satelittkommunikasjon. Det er også ønskelig å kunne kommunisere med omverdenen (minimum epost) og å hente værdata på en grei måte. iPad vil brukes for å vise værdata. Vi har ikke valgt noen programløsning / app for dette og har aldri brukt GRIB-filer før. 

 

Jeg har kommet frem til at Iridium Go! vil kunne gi værdata verden rundt og også mulighet for å sende en og annen epost / SMS. Jeg leser at hastigheten er svært lav, men at det er mye sendere slik at man kan forvente god dekning ved bruk av ekstern antenne. 

Jeg har spurt forhandler av Iridium Go! om hastigheten forventes å kunne øke ettersom de nye Iridium Next-satelittene blir satt i drift. Svaret jeg har fått til nå er at det kun er Iridium Pilot av dagens produkter som vil kunne håndtere den høyere hastigheten Iridium Next-satelittene gir.

 

Spørsmål vi da sitter med er:

1.      Finnes det andre gode løsninger / alternativer til Iridium Go! til dette formålet?

2.      Hvilken app bør brukes for å vise GRIB-filer på iPad? Viser Iridium-appene værdata?

3.      Hvor bør dette utstyret kjøpes?

 

Vi håper på gode kommentarer her.

 

Hilsen Olav

 

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Jeg titter på det samme og her er min konklusjon:

 

For seiling i Europa er det nok med mobiltelefon.  Jeg setter på en skikkelig ekstern antenne som kan ta både 4G og WIFI for å utnytte signalene best mulig, men det er etter min mening unødvendig med satelittelefon i Europa.

 

Skal du over Atlanteren så må du ha enten satelittelefon eller kortbølge.  Jeg skal sannsynligvis det og har landet på Iridium Go!  Pilot systemet er vel for litt større saker.  Av tjenester til IG så er det flere både værtjenester og mail som er tilpasset den lave hastigheten. Forrige gang jeg var på langtur hadde vi ikke slikt utstyr så jeg har ingen egen erfaring, men dette er utstyr de fleste feks i ARC bruker.

 

Håper det er til hjelp.

Link to post
Share on other sites

inReach er bra, men ingen fullgod erstatning for et Iridium-system. En kan sende og motta tekstmeldinger og få en elementær værmelding, men ikke laste ned mail og GRIB-filer.

 

Tilbøyelig til å være enig i at det er sløseri å holde seg med satellittkommunikasjon innenfor Europa. Lengste strekket de fleste drar over er Biscaya, og med dagens værvarsler på sommeren skal det noe til for å bli overrumplet av alt for dårlig vær.

 

Men skulle jeg gått for Iridium ville det nok blitt Go. Jeg har hatt Extreme og brukt det aktivt i noen år – fungerer i og for seg greit, men det blir litt ekstra leamikk for å få koblet seg på nett med en iPad eller lignende. Brukte XGate i kombinasjon med Weather 4D Pro. Usikker på hva slags løsning for mailkomprimering jeg ville gått for, her er jeg ikke særlig oppdatert.

 

Har likt godt å ha både inReach og Iridium Extreme, men da har jeg brukt en del mer tid på åpent hav enn de fleste har vett til å utsette seg selv for.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...