Jump to content

Arcona 32 med D1-30 og 130s seildrev, hvilken propell?


ErikN

Recommended Posts

Er noe som heter Gori, den har et "override gir" som kan endre pitch. Men koster nok rundt 25-30tusen. Kiwi prop finnes også, tror den er av noe kompositt materiale. Så er det noe som heter Flex-O-fold, tror den er sammenlignbar med VP, men jeg kjenner ikke kvaliteten på disse. Tror det i hovedsak er disse 4 typene (VP, Gori, Kiwi, Flex-O-Fold) foldepropell som folk bruker på seildrev i disse dager i østlandske farvann (men skal ikke påstå det for hardt). Globalt er det vel sikkert hundrevis av alternativer å velge i. Ønsker du derimot et fast propell i aluminium, så bestill en orginal, kostar ca 3500,-, men har du 10000,- til så kjøper du en en VP foldepropell. Ytelsen fra fast til foldepropell er markant.

Link to post
Share on other sites

Dersom det økonomiske er viktig, så kan du også vurdere tobladers foldepropell. Eg skifta til trebladers Flexofold før sommaren, men vurderte også tobladers. Du får så å seie same fart framover, men litt dårlegare bakking med tobladers. Uansett så har du god motorkraft, meir enn normalt på ein 32-fotar, så trur toblader kan vere ei grei løysing for deg. Ville ikkje vurdert fastpropell!

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde 31 fot seilbåt med 2 blads VP foldepropell, ble aldri imponert av den løsningen, særlig ikke mtp bakking. Har nå 39 fot med fast treblads, bremser nok en del ved seiling men funker som ei kule. Holder god fart i motvind/bølger og bakker som en konge ;-) 

 

Har lest den yachtingmonthly artikkelen og det finnes åpenbart bedre alternativer enn fastpropell, men en må betale for det. Som vanlig turseiler ser jeg ikke poenget. 

Link to post
Share on other sites

Det var tobladers fastpropell på Bavariaen då vi kjøpte han. Kostbart, men utan tvil riktig å bytte denne. Skifta seil samtidig, så veit ikkje nøyaktig kor mykje dette gjorde for seilfarta. Det eg merka mest, var mykje bedre styring. Vart kvitt en heil del turbulens rundt roret. Vart også mykje mindre vibrasjonar i båten under motorkøyring. Med nye seil og foldepropell, så har faktisk Bavariaen blitt ein forbausende fin seilar. Arcona er ein så fin seilar, så der er eg enig at fastpropell er forbudt? 

Link to post
Share on other sites

Har hatt to- og trebladet foldepropell på samme båt – rett nok ble vispen byttet i samme runde som motoren, men tror ikke det gjorde noe stort utslag. Ganske mye mer kontant respons ved bakking med trebladeren, og mer skyv når en skal baske med noen meter bølger. Men blåser det mye er det jo seil som gjelder uansett, og en lærer seg alltids når det er på tide å begynne å bakke, så synes ikke forskjellen er veldig stor.

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...