Jump to content

Hvordan teste batterier selv, best?


Raymond_J

Recommended Posts

Hei

 

Har tilgang på en del mer eller mindre gode batterier. Hva er egentlig en god metode for å teste hvor bra et batteri er? Vi har et par forskjellige batteri testere på jobb, type pølsegrill og en elektronisk (slik som du taster inn CCA ol. på) som du får ut SOC (state of charge). Men har en følelse av begge disse ikke gir et fullgodt bilde. Trodde lenge av hvilespenningen til et batteri sa mye om kapasiteten, men om jeg ikke har misforstått kan et batteri ha bra hvilespenningen (snakker her om batterier ute av bil/båt), men fortsatt ha sterkt redusert kapasitet?

 

Jobber som tekniker bilverksted, og har god elektrokunnskap og både multimeter og tangamperemeter. Kan man feks belaste et batteri med en effektmotstand, måle strømtrekk og spenningsreduskjon over en gitt tid, og ut fra det finne kapasitet på batteriet? Bruker en Ctek lader, og har sett av hvor fort et batteri lades sier en del om kapasitet. Lav startspenning og rask ladetid til ferdig ladet er lik dårlig kapasitet.

Redigert av Raymond_J (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Ja, en belastningstest sier mye om kapasiteten for betteriet. Lad batteriet opp med en god lader, la det hvile til nese dag og lad det så ut etter en grei oppskrift. La meg ta et eksempel.

 

La oss si at du har et batteri som er oppgitt til å være på 100Ah. Da kobler du på en belastning slik at du lader det ut etter C20 normen, og det betyr at du lader det ut med 100Ah delt på 20h, alså 5A. Er batteriet 100% OK, vil det da ta 20 timer før spenningen er nede på 10,8V. Men dersom det samme skjedde på 10 tmer, har batteriet kun 50Ah igjen (10 x 5 = 50Ah) og tok det feks. 7 timer ville kapasiteten være 35Ah (7 X 5 = 35Ah)

Link to post
Share on other sites