Jump to content

Lewmar bovpropel starter af sig selv!


MajorAndy

Recommended Posts

Fornylig arbejdede jeg med at fjerne ruer fra bovpropellen. I den sammenhæng tænkte jeg på hvor uheldigt det ville være hvis den pludselig gik i gang af sig selv. Uheldigt for mine fingre mener jeg.

 

Jeg kom ned i båden forleden og startede som sædvanlig alle hovedafbryderne.  Så arbejdede jeg en times tid eller to og pludselig hørte jeg en mærkelig lyd som om det var en knallert der startede i nærheden. Men det viste sig at det var bovpropellen, der netop gået i gang af sig selv!

 

 Det var mærkeligt, for panelet var slukket og der var ingen tegn på at der skulle være andet galt.  Efter noget fejlfinding viste det sig, at det var netop panelet, der var defekt. Der var simpelthen kommet en overgang i selve betjeningspanelet som gjorde, at bovpropellen bare startede af sig selv udelukkende hvis hovedafbryderen var tændt.

 

Tre bådpenge fattigere har jeg netop installeret et nyt panel og problemet er væk.

 

Dette bare til advarsel for andre der måske har et tilsvarende panel: man skal ikke arbejde på propellen uden at hovedafbryderen er helt slukket!

 

 

779474FC-550F-498E-9CE8-E8A59BEB947F.jpeg.5aa931201adfa51192fb5cde65520e2d.jpeg71F4B08B-0A3C-47ED-9236-540600610640.jpeg.c82bce45a9db3bb73e1af2521d22a5b3.jpeg

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har opplevd tilsvarende jeg også. Hos meg var det et elektronikkkort. Kortet var festet med tosidig tape (!!) som lagde utilsiktet strømovergang når det ble fuktig. Det hele løste seg med enkle midler. Men jeg tar uansett hovedbryteren før jeg fingrer med baugpropellen . . .

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Link to post
Share on other sites

MeToo...

 

Ankarspelet fram startade opåkallat i somras.

Det var fel i Lewmars fjärrkontroll som är kopplad i främre ankarboxen.

Fjärrkontrollen är nu utbytt. Plus ny motor på spelet.

 

image.jpeg.83dba47f8316c15a9917f7d371246774.jpeg

 

image.jpeg.4148f52a6599ff626db27f7ea8f76d29.jpeg

 

 

Har passat på att koppla överhettningsskyddet ("Thermal cutout") på den nya motorn, det fanns men var inte inkopplat på den gamla.

 

image.jpeg.690c3417ce967de2c7dea7a860462d50.jpeg

 

 

:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Det är nog bra att ha strömmen bruten till ankarspel och bogpropeller så mycket som möjligt. Jag har bara strömmen påkopplad när dessa används. Det finns båtar som brunnit upp när bogpropeller gått igång när ingen funnits ombord, den har gått tills den blivit överhettad.

Hälsningar Ove

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Har egne strømbrytere på både vinsj og propell, men i praksis er de bare i bruk i start/slutt av sesongen. Så jeg har nok lagt i sjøen med armen og hånda godt inne i baugpropellen med strømmen tilkobla for å fjerne rur noen ganger... :-/ 

 

Vet ikke hvordan ulike båter har dette kobla opp men jeg må først slå på baugproppen på panelet, og det bekreftes med lys og lydsignal at den i drift. Og etter en god stund uten bruk så piper den et par ganger og kobler fra. Har forøvrig ikke joysticks men et par ganske tungdrevne "touch" knapper som neppe lar seg slå på ved et uhell. 

 

Men uansett, takk for påminnelsen, strømmen til baugpropellen skal av neste gang jeg skal rense den. 

Link to post
Share on other sites

På en komplett Sleipner installasjon med elektrisk styrte hovedbrytere legger disse inn hovedkretsen og forsyner baugpropellen med spenning fram til kontaktorene når panelet aktiveres ved å betjene de to "ON" knappene samtidig slik at det kommer lys i panelet. Da kan propellen betjenes med joystick. Man kan høre at hovedbryter klikker når det trykkes "ON". Trykker man på "Off" nappen legger hovedbryter ut igjen og baugpropellen har ingen spenning over seg lengre. Dette er en ekstra sikkerhet som gjør at man teoretisk sett skal kunne slå av hovedbryter umiddelbart fra panel om kontaktor etc. henger seg opp.

 

Men det kan jo oppstå øvrige feil i panelet som forhindrer fjernbetjening av bryteren slik at man må slå denne ut manuelt ved å betjene den store røde knappen på bryteren for å bryte kretsen.

 

Ofte er de fjernstyrte hovedbryterne til thrusters plasserte i maskinrom og tilfører man ekstra batterier i kretsen montert direkte ved baugpropell mister man jo denne muligheten til å fjernstyre frakopling av thruster ved feil. Mange av anleggene er også kun leverte med manuelle hovedbrytere som uansett må slås inn/ut manuelt.

 

Moralen er uansett at man må ikke finne på å røre noe i propellsystemet uten å isolere dette fra batteripakken ved å bryte kretsen i hovedbryter manuelt. Det er ikke tilskrekkelig sikring at elektrisk styrtye hovedbrytere kun står i "off" fra kontrollpanelet. Slå de helt ut ved å betjene de manuelt. Om ikke kan du fort risikere å bli fri for alle fingrene om uhellet er ute og noe feiler i el-kretsen under arbeid.

Link to post
Share on other sites

Tak Chief,

 

Det giver mening. Lewmar betjeningspanelet har faktisk en option til at kunne styre en elektrisk hovedafbryder, som du beskriver det. Det er klart den sikreste løsning. Men nok overkill at installere nu.

 

Det har nok været en "freak accident" at panelet vælger at starte af sig selv uden at det er blevet "armeret" så at sige, men i fremtiden kommer jeg dog klart til at sikre, at alle hovedafbrydere er slået fra når jeg forlader båden og når der arbejdes på den.

 

5a54a4ba9a687_Skrmbillede2018-01-0912_16_18.png.1a3cccfac8ca427d453d4383e425411e.png

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

I industrien er det krav om sikkerhetsbryter nær utstyr. Denne er det mulig å låse med hengelås. Dette for at den som arbeider på utstyr skal ha full kontroll på at utstyret er og forblir avstengt så lenge arbeid pågår.

Litt vrient å sette sikkerhetsbryter utvendig ved baugpropell, men prinsippet om å koble ut hovedstrøm før arbeid er en god regel.

 

Styring av  fjernstyrt hovedbryter fra samme panel som baugpropell eller vinsj ville jeg unngått. Dersom feil oppstår i betjeningspanel kan man miste kontroll over både hovedbryter og start/stopp av baugpropell/vinsj. Jeg ville lagt denne sikkerhetsfunksjonen utenom et ferdig panel fra fra en leverandør. Og i tillegg hatt manuell hovedbryter mellom batteri og baugpropell/vinsj.

Lykke er en kombinasjon av god helse og dårlig hukommelse! :smiley:

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...