Jump to content

Eberspächer 4kw viser feil temp


Bernt

Recommended Posts

Har installert en ny eber 4 Kw  med extern  temp sens , men den viser ikke riktig .

har easy start panel , som jeg setter til 25 . Blinker da mellom 25 og 5 , 5 kommer uansett om jeg har på exstern føler eller ikke . Har sjekket koblinger og ohmet sensor . Sensor forandrer Ohm ved forskjellig varme . Noen forslag ? 

Redigert av Bernt (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har samme problemet med 2kw  Eberen min på ny Askeladden C76. Den viser mye høyere temp enn det egentlig er. Displayet kan vise 35 grader mens et termometer jeg har lagt inni båten for å sjekke, viser 22 grader. 

Har vært i kontakt med Eber, er sannsynligvis feil på en sensor. 

Når båten er satt på sjøen igjen skal den til Askeladden for å fikse problemet. Er nesten umulig å finne problemet uten å koble til PC og se hva som skjer med varmeren fikk jeg beskjed om. 

Link to post
Share on other sites

Sikker på at grå og grå/rød er koblet riktig? Kontroller også nummer på baksiden av romtemp. føler, skal være 25 1774 89 01 00. Det finnes en som er lik å se på men med et annet nummer, hvilket jeg har sett levert en gang i et marinesett. For øvrig, den Easy Start Select jeg har montert ved prøvebenk viser ca 3 grader feil(for høy) på romtemp., og viser 44 i display når temp. sensor er frakoblet.

Link to post
Share on other sites

Bildet viser en Easy Start Select. "Easy Start" er et fellesnavn for betjeninger fra Eberspächer og finnes i mange utførelser slik at bare å skrive Easy Start kan gjelde ganske mange forskjellige utførelser og bør følges av f. eks. Select, Timer, Remote, GSM osv. I tillegg er det også flere "generasjoner" av Easy Start, frem til siste utgave i dag som er Tp 7, som igjen mest sannsynlig blir erstattet av en ny utgave i løpet av året. Vedr. spørsmål om forslag til løsning av problemer her på forumet bør korrekt benevnelse brukes, hvis ikke blir det for mye "synsing" og "løsninger" som i mange tilfeller kan skade mer enn fikse saken. (Dette til orientering.)

Link to post
Share on other sites

Du skriver litt over her at kobler du ut sensoren viser den 44 grader. Min går bare til 35 eller 36. Husker ikke det helt men en av de. 

Bør jeg sjekke om jeg har riktig sensor inne i kabinen foran? Hva kan problemet være hvis jeg har en annen sensor enn den du nevner?

Link to post
Share on other sites

Produksjonstoleranser på komponenter kan være noe "romslig" slik at det kan vises forskjellige verdier i f, eks. display og ved tilkobling av diagnoseutstyr uten at det betyr altfor mye. På bl. annet modulator 801 har jeg opplevd forskjeller på opp til 7 grader visning fra den ene til den andre. Vedr. temp. sensor er den som jeg har sett levert sammen med monteringsett som er lik i utseendet med 25 1774 89 01 00 merket med 22 1000 32 97 00 og er beregnet for visning av rom. temp sammen med bl. annet Easy Start T. Sensor 25 1774 xxx ligger ved 25 grader C på ca 2000 ohm og 22 1000 xxx på ca 2700 ohm ved 25 gr. C.

Vil også nevne at ved bruk av Easy Start Tp7-generasjonen så går "signalet" fra romtemp. sensor til varmerens styrenhet som igjen sender signal via K-linjen (blå/hvit) tilbake til display for visning av temp. Grunnet lengder på ledninger, motstand i kontakter osv, kan resultatet variere noe. (signalene som brukes er varierende likespenning og ligger i området rundt 2,45 til 2,65 volt der ca 2,51 - 2,52 V er i nærheten av 20 grader C)

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...