Jump to content

Wallas 3200 starter ikke


Ctp. K

Recommended Posts

Wallas 3200 fungerte fint, men sluttet å virke etter noen timer med feil type parafin. Fylte fra pumpe, forsto etterpå at jeg må bruke Blåtind el.l. Det ryker hvitt ved oppstart, men brenneren forblir helt kald. Pumpa tikker, men ser ikke ut til å trekke opp parafin, ser ingen luftboble når jeg løfter ut slangen, og det er bare noen få dråper i minuttet i retur. 14 volt på batteriet. Har forsøkt å koble batteriet fra for å evt. resette. Riktig fall på returslangen, har renset filteret på inntaksslangen. Har forsøkt å varme opp med vifteovn for å tine evt. frossen kondens. Ingen brekk på slangen og ingen slanger i klem. Glødetråd og veke er nylig byttet, har fungert fint etter det. Ser ut til at problemet ligger i tilførsel/pumpe. Kan feil parafin har forårsaket noen skade her? Noen forslag?

 

Redigert av Ctp. K (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg ville først og fremst byttet til Fritidsparafin for å være sikker på at du har rett parafinkvalitet. 

Pumpa tar vanligvis ikke skade av feil type parafin. Unntaket er om du bruker lampeolje/parafin når det er kaldt, da kan voksen i parafinen stivne og sette seg i pumpa.

Når du lager en luftlomme på sugesiden av drivstoffet, skal du se at parafinen/luftlommen flytter seg ca 2-2,5 cm på pumpeslag. Om det flytter seg, og renner tilbake, kommer det til falsk luft, eller at det er et rusk i pumpa som sperrer for ventilene. Stram mutteren mellom slange og pumpe, du kan også kjøpe ny tetningsring mellom slange og pumpe. 

 

Noen ganger hjelper det å rense pumpa med Isopropanol (Kondensfjerner for bensinmotor). Gjør som følgende:

* Koble fra drivstoffrøret mellom pumpe og brenner

* Koble returslangen inn på pumpe

* Koble glødespiralen fra kretskortet (4-pins kontakt nederst på kortet når varmeren står rett vei)

* Sett slangen med filter i Isopropanol, returslange til en kopp eller ren flaske

* Slå på varmeren på vanlig måte.

 

* Pumpe (og vifter) vil nå starte som normalt, uten at det gløder og svekker veken.

* Løft gjerne flasken med Isopropanol over apparatet slik at du får en hevertvirkning til å begynne med.

* La den gå slik i 20-30 min eller til du ser at pumpa suger som beskrevet over.

 

Hjelper det ikke med Isopropanol må du kanskje skifte pumpe.

I dokumentarkivet til baatplassen.no finner du sprengskisse over pumpene til Wallas. Gå til linken under og du kan alltids prøve å åpne pumpa, gjøre den ren og sette sammen igjen. 

 

 

Redigert av Wallas Service (see edit history)

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Takk for utfyllende svar. Jeg byttet til Fritidsparafin. Nå trekker pumpen som den skal, luftboblen flytter seg i rykk en tomme opp for hvert tikk, og det kommer parafin i retur. Likevel tenner den ikke. Det kommer hvit røyk ut av eksosen, men ingen varme. Må jeg ta hele varmeren ut og rense den, eller er det noen stalltips til noe annet jeg kan prøve først? 

Link to post
Share on other sites

Veken er kanskje "sauset inn" med feil parafin (fyringsolje).

Uansett må han demontere brennkammer, og om det er koset/sotet flammespreder er det ikke sikkert at han får ut alt. Splitting av flammespreder/vekekopp fører ofte (ikke alltid) til at pakninger over/under glødespiral går fløyten.

 

Bilder er en god idé

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...