Jump to content

Tips til industri/kart PC?


Karlsenkystfiske

Recommended Posts

Har en gammel Seiwa MK2 ombord som jeg er veldig interessert i å pensjonere.

Har prøvd å sette opp OpenCPN med vektorkart på en Raspberry Pi3, men raspberryen ble nok for svak. For mye tenking ved inn og utzoom, og generelt en dårlig brukeropplevelse.

Kunne godt tenkt meg å forsøkt OpenCPN på nytt, men da med litt maskinkraft i ryggen. Noen som har tips til hvor man kan få kjøpt en industri PC til en nogenlunde fornuftig pris?

Link to post
Share on other sites

Jeg har kjøpt inn et ASUS Tinker Board for å teste OpenCPN på den plattformen. Den har samme formfaktor, men kjappere prosessor og mer minne enn Raspberry Pi (som også jeg synes er litt treg på f.eks. zoom i kart).

 

Det kunne også vært morsomt å teste OpenCPN på et Android-nettbrett, men jeg får ikke lov å kjøpe inn flere duppeditter... :nonod:

Link to post
Share on other sites

Popeye70 skrev 28 minutter siden:

 

Det kunne også vært morsomt å teste OpenCPN på et Android-nettbrett, men jeg får ikke lov å kjøpe inn flere duppeditter... :nonod:

 

Har kommet over noen fine brett fra ca 1500 og oppover, men dog engelsk OS, om herren finner interesse  :clap:

Link to post
Share on other sites

Hei, jeg kjøpte nylig en kraftig maskin hos www.iWill.no, lite og vifteløs kabinett. Min maskin ble 12 000 kr men da med topp spesifikasjoner, de har maskiner langt rimeligere enn dette.

 

Jeg kjøpte også ny skjerm, en 15" touch skjerm fra Faytech. Denne har ekstremt god bakgrunnsbelysning slik at man vil se skjermen godt uavhengig av direkte sollys på skjermen 

Man kan dimme belysningen ved siden av skjermen, akkurat som med min gamle Hatteland som jeg nylig pensjonerte. Skjermen kostet 8 600 kr. 

 

Jeg bruker Admiral ECS+ fra Admiral Charts

Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev 39 minutter siden:

Har kommet over noen fine brett fra ca 1500 og oppover, men dog engelsk OS, om herren finner interesse  :clap:

 

Det er ikke prisen, men plassen, som er hinderet. Har alt for mye utstyr allerede (6-7 Raspberry Pi, 4 TellStick, 9-10 PCer, 5 iPads, 5-6 mobiltlf, tre flytteesker med uunnværlige kabler fra 30 år med stereo og IT samt mye annet utstyr).

Link to post
Share on other sites

Så ut som Iwill hadde fornuftige priser! Må kanskje bli en industripc derfra når tallene blir grønne :)

er admiral ecs bra? Hvilke program har du erfaring med fra tidligere? 

 

Hvor jobber du Ivar?

 

har en xperia Z2 tablet som jeg skal laste inn vektorkart på når jeg kommer i land(umulig å få gjennomført nedlastingen her ute med ice ruter). Blir spennende å se om det blir brukbart! :)

Link to post
Share on other sites

Karlsenkystfiske skrev for 3 timer siden:

Så ut som Iwill hadde fornuftige priser! Må kanskje bli en industripc derfra når tallene blir grønne :)

er admiral ecs bra? Hvilke program har du erfaring med fra tidligere? 

 

Ok priser og god service og oppfølging hos Iwill. 

Jeg har erfaring med Olex fra før, i fritidsbåt er Admiral ECS+ overlegen etter min mening :yesnod:

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Nå skal jo jeg drive fiske, så i beste fall blir jeg vel bare sånn halvfornøyd da ;)

OpenCPN på tablet var en "bust" for min del. Dårlig fremstilling av dybder(stortsett ingen kurver eller fargepaletter). Tregt, og ingen god måte å sette ut merker på. Fungerer til å seile etter, men ikke så mye mer vil jeg påstå.

Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...
Larss1 skrev On 1/13/2018 at 17.56:

 

Ok priser og god service og oppfølging hos Iwill. 

Jeg har erfaring med Olex fra før, i fritidsbåt er Admiral ECS+ overlegen etter min mening :yesnod:

 

Hvordan er Admiral med tanke på å sette ut merker? Farger for forskjellige dybder? Vet du prisen?

 

bellen skrev On 1/24/2018 at 18.10:

OpenCPN er etter min mening ubrukelig som et verktøy i en fiskebåt. Da ville jeg heller hatt oppdaterte kart på Seiwaen. 

Vi er nok enige.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...