Jump to content

Gasspak montert på tvers, hva er revers og hva er forover?


lolpatrol

Recommended Posts

Dette høres kanskje ut som en spøk, men det er faktisk ikke helt klart for meg. Grunnen til dette er at gasspaken er montert i midten bak i båten, så det er ikke noen retning som for meg virker intuitiv at er fremover(kanskje hvis jeg drar den mot babord?). Jeg har heller ikke propell montert på akslingen nå, så det er ingen måte jeg kan se om båten er i revers eller fremover basert på hvilken retning akselen svinger.

 

Er det mulig å resonere seg fram til hva som er gass og revers basert på hvordan spaken er koblet?

 

Spaken ser slik ut. Den er montert på aktersiden i midten:

image3.jpeg.a3d845d397774018d6046830e35e1aef.jpeg

 

Innvendig:

image4.jpeg.a8be2b1ae023eb5aaee22919ed159a14.jpeg

 

Den til høyre ser ut til å være koblet til giret.

 

Drar jeg spaken mot babord ser den slik ut(den dytter gir wire fra seg):

image1.jpeg.2383366ee5243841c133835a95f150b0.jpeg

 

Drar jeg spaken mot styrbord ser den slik ut(den trekker gir wire til seg):

image2.jpeg.08876e317fca0afb8c4caa087d67303f.jpeg

 

Er det mulig å si noe om hva som er revers/forover basert på dette?

 

Redigert av lolpatrol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

27 minutes ago, Tskjei said:

Venstre forover og høyre bakover

 

Men venstre kan være begge veier avhengig av hvilken vei jeg sitter. Spaken er montert på midten på aktersiden av båten. Mener du venstre forover når jeg ser mot akter altså styrbord? :wink:

 

Eller for å gjøre det enklere. Er dette forover(gear wire trekkes)?

image2.jpeg.3991c8f06fc103ab622accaf9d98928e.jpeg

 

 

Redigert av lolpatrol (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
lolpatrol skrev 21 minutter siden:

 

Men venstre kan være begge veier avhengig av hvilken vei jeg sitter. Spaken er montert på midten på aktersiden av båten. Mener du venstre forover når jeg ser mot akter altså styrbord? :wink:

 

Eller for å gjøre det enklere. Er dette forover(gear wire trekkes)?

image2.jpeg.3991c8f06fc103ab622accaf9d98928e.jpeg

 

 

 

Og akkurat derfor er det ikke alltid bare riktig, men også viktig å bruke styrbord og babord ombord. ;-)

Link to post
Share on other sites

On 1/8/2018 at 6:50 PM, mons said:

På Maxi 77 går det forover når spaken flyttes mot babord. Dette føles også riktig når man sitter på styrbord som vanligvis er styreplassen i båt. Oppgi båttype så er det sikkert noen som vet hvordan det er på din båt.

 

Alo mikkel 26. Det er ikke noen orginal motor som står i nå da, så jeg vet ikke om det holder med båttype. Nå er det en yanmar 1gm10 som står i, men vet ikke om det kan være variasjoner i girkasser eller om det er en slags standard at (wire skyv er revers, mens wire dra er forover)

 

On 1/9/2018 at 2:17 PM, kromfelgen said:

For å gjøre forvirringen komplett, så vil retningen også være avhengig av om propellen er høyre eller venstreroterende.

 

Ja, litt av problemet er at jeg skal kjøpe propell, men må vite om jeg skal ha en høyre eller venstreroterende propell, men da må jeg finne ut hva som er forover og bakover på den båten :D

 

20 hours ago, alidal said:

Er det ikke bare å prøve når båten kommer på sjøen? :smiley:

 

Den har ikke propell på nå, så det vil ikke hjelpe meg dessverre.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
mons skrev for 15 timer siden:

 

Båten har stevn i begge ender, så du må velge hvor du vil se ifra...

 

 

 

 

Styrbord/babord "bytter ikke plass" ut fra hvilken vei du ser fra. Da får en det riktig med en gang. Er nok ikke uten grunn at det brukes på sjøen, på fly osv :-)

Link to post
Share on other sites

17 hours ago, mons said:

Stakkars trådstarter!

Det skal ikke være lett. Olevine ytte bra service og gav et godt svar, men kikk på denne https://no.wikipedia.org/wiki/Stevn

Båten har stevn i begge ender, så du må velge hvor du vil se ifra...

 

Utfra tabellen skal i alle fall propellaksel rotere motsatt vei av motoren når du går framover.

 

 

@mons Ja, jeg var temmelig overrasket over at det kunne være vanskelig å finne ut av hva som var forover/revers :D. Jeg sjekket den norske manualen og der har de brukt en litt annen formulering "sett aktenfra"

 

Selection_402.png.18edceae5b05bffd013b3875f24275a7.png

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...