Jump to content

Problem med tæring på Suzuki 140hk 4-takt.


Odne N23

Recommended Posts

Hei.

Eg har nettopp kjøpt eit Ibiza 19 touring "prosjekt." Motoren som står på (2T Suzuki 200) har drukna, så den gidd eg ikkje legge noko arbeid i.

 

Dermed er eg på jakt etter "ny" brukt motor. Krieria er 100-200 hk, støysvak og ikkje alt for dyr.

Med desse kriteria så passar Suzuki sin 140 hk motor veldig godt.

 

Men, når eg søker på nett ser eg at desse har hatt ein del problem med tæring og påfølgande "gjennomslag". Eg ser også at det ligg ein 2008 modell på finn som vert seld i deler pga denne problematikken. Spørsmålet mitt blir då; Er dette ein ok motor eller bør ein styre unna? Er det eventuelt nokon måte å sjekke om ein aktuell motor er i "faresona"? (Altså er det mogeleg å oppdage tendensar til tæring utan å demontere noko).

 

Tenkjer eigentleg at Yamaha sin 115 eller 150 hk er betre alternativ, men desse er det ikkje mange av til sals.

Link to post
Share on other sites

Ja, det var noe problemer på 115/140-hesterne til Suzuki rundt 2007-8. Uheldig materialvalg på en tetning eller noe slikt. Ble utbedret på senere modeller, så det skulle ikke være tema på litt nyere modeller. Husker ikke eksakt årstall, men vil tro 2010 og nyere er safe.

https://www.thehulltruth.com/boating-forum/395845-suzuki-df140-engine-holder-corrosion-fix-printerfriendly.html

Redigert av Solseng (see edit history)
Link to post
Share on other sites

har skrevet i forumet opptil flere ganger om den manuelle  utløse skrue ventilen

for trim og tilt på DF90/115 &140

Dersom liten rund zink nederst på braketten ikke byttes og er i orden,

vil denne utløse skrue ventilen ofre seg , den har feil materiale, vil til slutt tære bort så mye

at olje lekker ut og trim & tilt slutter å funke,

kan være knotete å få ut restene å skifte til ny.

Bortsett fra dette har min 2008 modell gått ca 1400 timer uten noe krøll.

Har skifta impeller 1 gang i tillegg det vanlige med olje og plugger

alt i alt kjempe fornøyd , bortsett fra jeg synes importør av Suzuki kunne kommunisert

bedre til alle som gjør service selv om å passe på zink & ventil

Link to post
Share on other sites

Motorer eldre enn 2012 har gjerne problemer med tæring, er dårlig legering i adapterplata imellom stammen og powerhead, i tilegg tærer ofte toppene.

 

Men på motorer etter 2012 så er det vist ikke noe problem med dette, ifølge en kamerat som jobber på ett motorverksted (har spurt han ang dette pga har en 2016mod suzuki)

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

 

Dette var omtrent som eg trudde. Snakka også med ein kar som annonserer ein del motorar på finn. Han jobba som Suzuki-mekanikar, og kunne bekrefte at adapterplata var eit svakt punkt. Særs viktig å passe på Zink og termostat, (som visstnok også kunne eire/bli dårleg) på desse motorane. Elles så meinte han at denne adapterplata skiftar ein greit sjølv dersom ein har skrudd ein del og har tilgang til løfteustyr. (Dog ca 10000kr i deler). Så då kan ein "defekt" motor også vere aktuell for min del. Då veit ein at dette er ok, og ein får på lass oppdatert del, som ikkje har stål-plugg montert. (Ligg ein på finn til 25000kr no, men den er "to far gone" slik eg ser det).

Redigert av Odne N23 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Grønngylt skrev for 20 timer siden:

Motorer eldre enn 2012 har gjerne problemer med tæring, er dårlig legering i adapterplata imellom stammen og powerhead, i tilegg tærer ofte toppene.

 

Men på motorer etter 2012 så er det vist ikke noe problem med dette, ifølge en kamerat som jobber på ett motorverksted (har spurt han ang dette pga har en 2016mod suzuki)

 

Om motorer etter 2012 modell har såpass tæringsproblemer at de allerede er kjente for dette må tæringshastigheten være ekstrem. Og er den ikke det men man alikevel har kostatert tæringer i motoren (toppene) så er det også bekymringsfullt da det ikke skulle være noen årsak til å drive og skrue opp toppene i tide og utide på såpass mange motorer nyere enn 2012 modeller at man kan si noe om dette i det hele tatt. Da er isåfall også dette negativt vedr. motortypen.

 

Tenker at ca. rundt 2020 kan man si sikkert om 2012 modellene og nyere har hatt nevneverdige problemer med dette, på lik linje med det man er kjent med vedr. en 2008-2009 modell i dag.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...