Jump to content

Vifte til Onan aggregat bråker, kan den kuttes ut?


Captain Chaos

Recommended Posts

Hei!

 

I Fairlinen (Phantom 50) har jeg et Onan diesel aggregat. I farten husker jeg ikke hvor mange kw dette leverer, men mener det er rundt 10kw. Dette er plassert i et rom man kan kalle lasterom, under akterdekk. Ganske stort volum på dette rommet. Det er montert en slange med en utlufting (eller friskluft inn) med en vifte som dessverre bråker mye. Jeg er usikker på funksjonen til denne viften, om det er for kjøling, utlufting i forhold til risiko for eksos eller noe annet. Det er ikke en direkte forbindelse med denne slangen/røret og aggregat. Jeg TROR den fungerer som utlufting. Litt som i en båt med bensinmotor.... Aggregatet er vannavkjølt ellers. Denne viften er koblet på hovedkretsen til aggregatet og starter så fort man skrur på hovedbryter til aggregatet.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan kutte ut denne viften?  Den er mer generende for omgivelsene en selve aggregatet. Jeg vet det er andre tilsvarende aggregater som ikke har en slik vifte.

 

MVH

Chaos

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Det er nok en eller annen standard som forteller at slik skal det være. Jeg har vært borti båter med dieselmotor der vifte motorromsvifte starter med en gang tenningen slås på. Tror ikke aggregatet ditt vil merke forskjell. Hulda har kjørt Mase 8000 i mange år uten motorromsvifte. Forholdet er nok at om du får en lekkasje, eksempelvis eksos, så blir lekkasjegasser trukket ut av båten slik at gasser ikke kommer inn i båten. 

Link to post
Share on other sites

Akkurat, dette er vel slik jeg har tenkt også. Jeg kjører heller ikke aggregat over lenger tid. Skal jammen prøve å koble ut denne. Kan jo sette opp et termometer der nede for å sjekke tempen i rommet i det minste. :)

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Har 6,5 kW Onan i 'lasarettet' på min P40 utan någon elfläkt. Och som Dacapo skriver det blir ingen besvärande höjning av temperaturen i lastrummet när man kör genset.

 

I motorrummet så fanns det sedvanliga motorrumsfläktar kopplade av Princess med ett fördröjningsrelä så att dom gick medan huvudmaskinerna var igång och 10 minuter efter det att man har stannat maskineriet. Dom kopplade jag bort för rätt många år sedan utan att det har kunnat märkas någon påtaglig ändring av motorrumstemperaturen. Men det finns kanske någon risk-management expert här som kan tala om vad som kan gå galet.

 

:fishing:

 

Redigert av ebonita (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg har også slike vifter i motorrommet, men disse er STORE og lager lite lyd annet en buldring av store mengder med luft. Disse starter heldigvis kun når tenning skrus på og slukker når jeg skrur av tenning. Kan kjøres manuelt med knapp fra dashbord. De plager meg heldigvis ikke... 

 

Men det er godt å høre at flere har genset uten ekstra vifte. Da setter jeg bare en bryter på, slik at den i alle fall er operativ i tilfelle...

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Motoromsvifta mi styres med bryter på hovedpanelet. Så følger den tenning av/på.  Kjekt det. 

Skjønner ikke helt hvofor det er en vifte i det store rommet der en 75hk durer på lavt turtall, men de hadde sikkert en grunn da båten ble bygd...

 

om den suger eller dytter luft inn vet jeg ikke. Men jeg tror den suger luft ut. 

Link to post
Share on other sites

Jeg har en Princess 57 ved siden av der jeg ligger. Om bord der durer en vifte en ti minutters tid etter at motorene er slått av. Kan være at dette, som skrevet tidligere, er en del av byggestandarden for disse båtene. Bare å sette inn en bryter som overstyrer automatikken. Kan som skrevet ikke tenke meg at en liten 15 Hk motor skal trenge en ekstern motorromsvifte for kjøling. Generatoren har uansett sin egen vifte.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...