Jump to content

Eberspacher D2 ny oppkobling


Morten1989

Recommended Posts

Heisann! Skal til og koble opp en ny Eberspacher D2, også lurer jeg på hvor varm blir eksoslangen? Den jeg har har en isolasjon strømpe rundt seg.

 

også en ting til, i instruksjonsboka står det at det funker bra og ha varmeren montert i motorrom, hva mener dere om dette? Og hvis man monterer i motorrom må man vel tilføre friskluft direkte til varmeren for å ikke få «motor» lukt rundt omkring?

 

jeg har veldig lyst på utendørs luft til varmeren for å få vekk dugg raskt.

 

kan noen hjelpe meg på veg?

Link to post
Share on other sites

Nøyaktig hvor varm eksosslangen blir vet jeg ikke, men selve eksosstussen ut fra selve brenneren før den går over i isolert slange blir veldig varm. Hadde et uhell for noen år siden hvor drivstoffslangen ble liggende inntil røret og smelta rett av. Skjedde ikke noe mer heldigvis enn at varmeren kutta og jeg måtte legge ny drivstoffslange.

 

Den isolerte delen av eksosslangen blir ikke så varm at den kan smelte plastik etc. hvertfall, men så har du jo den "svanehalsen" som går ut av skroget igjen. Aldri prøvd og kjenne på den, men vil tro det er høy temperatur der og.

 

Det du sier om frisklufttilførsel om de setter varmeren i motorrommet tror jeg du gjør lurt i ja, overbevist om at det vil bli guffen luft rett fra motorrom.  Selv har jeg varmeren i et skott ute i cockpit uten å hente friskluft fra noe annet sted enn innsuget i seg selv. Men jeg har planer om en fornying akkurat på det punktet, da blir det enten en gjennomføring i cockpit brønnen eller gjennom "taket" til akterspeilet.

 

Link to post
Share on other sites

Hei og takk for svar :-) jeg har veldig liten plass under dekk i min båt, og de få skapene som er vil jeg fortsatt ha til oppbevaring så var derfor jeg tenkte og legge varmeren i motorrommet :-)

jeg kan legge en friskluft slange inn til forkabinen uten veldig store problemer og kanskje jeg får plass til ett spjeld der og en skrogføring ut av båten.

 

vet du om det er forsvarlig og lage en snorkel som eksos stuss?

jeg vil gjerne ha eksosen ut bak båten, men har akterkabin og madrassene ligger under vannlinja, så jeg tenkte at hvis jeg lager Sven snorkel på utsiden av akterspeilet så får jeg jo eksosen ut av vannet :-)

Link to post
Share on other sites

Den isolerte eksosslange levert med monteringssett fra seriøse norske forhandlere oppnår vanligvis ca 80-90 grader C utvendig og bør nødvendigvis monteres med en viss avstand fra brennbare materialer. (f. eks.vanlig treverk begynner med "avdampning" ved ca 80 gr. C) Selv bruker jeg klammer av metall (for eksempel patentbånd) med 30 mm distansehylse på festeskruen. Jeg har sett eksosslange med en "strømpe" utenpå levert med "billigsett" fra "nettkjøp", men dette bør unngås i lukkede rom i lystbåt, alternativt monteres med "god" avstand fra omgivelser og med god ventilasjon.

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte og borre hull gjennom isolasjonen og plata i veggen på motorrommet, hvor stor overdimensjon burde jeg ha det hullet på? Og hjelper det med isolasjon rundt røret i hullet? Jeg tenkte og å legge det over dieseltanken ca 15-20cm over tanken. Jeg har diesel tank på begge sider av båten så må over en tank uansett med eksos slangen.

jeg har den eksosslangen fra maritim med lyddemping :-)

Redigert av Morten1989 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...