Jump to content

Lurt å lære alle ombord å håndtere båten


Maika

Recommended Posts

Dette har skjedd mange ganger. Bla i skagerak.

Gidder man ikke lære opp mannskapet / familien så risikerer man å måtte starte karrieren som harpespiller tidlig.

Noen timinutters økter i løpet av sesongen så sitter det som spikret hvordan man snur og plukker opp folk raskt, sikkert og effektivt.

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev 47 minutter siden:

Seile alene er forbundet med livsfare. Burde vært forbudt.

Tøysebukk;)

Men når man seiler sammen med andre er det temmelig dårlig gjort mot den/de som er igjen ombord som står der uten å vite hvordan man skal redde den som er falt i sjøen. (Den som er falt i sjøen derimot kan takke seg selv for sin unfallenhet;)

Link to post
Share on other sites

Det er ikke bare tull og tøys. Det er et underliggende alvor. Noen fikser dette med båt, motor og seiling uten videre. Noen fikser det overhode ikke, men selv om man ikke forstår- og får det til, så er ikke gleden av å være på vannet mindre av den grunn. Så når jeg har prøvd å lære Admiralen og seile over en periode på 50 år, så vil Hulda om jeg skulle ramle uti, fortsette kurs og fart til det stopper av en eller annen grunn. Men om bord har jeg en frammifrå kokk, kompis og skarp utkikk. Derfor er generalisering også på dette punktet fullstendig dødfødt. 

Link to post
Share on other sites

Prøver å lære de jeg har med meg grunnleggende ferdigheter i manøvrering av båten, slik at de i hvertfall skal kunne få båten inn til land, om noe skulle skje. Men møter ofte kommentarer av typen "jamen tenk om jeg ødelegger noe, båten er jo så dyr...."

Ikke lett å overbevise verken admiraler eller andre om at dersom det skulle skje noe, må det være bedre at de ødelegger båten i møte med moder jord og forhåpentligvis redder livet, enn at båten fortsetter på en eller annen kurs på egenhånd.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Trond123 skrev 32 minutter siden:

Prøver å lære de jeg har med meg grunnleggende ferdigheter i manøvrering av båten, slik at de i hvertfall skal kunne få båten inn til land, om noe skulle skje. Men møter ofte kommentarer av typen "jamen tenk om jeg ødelegger noe, båten er jo så dyr...."

Ikke lett å overbevise verken admiraler eller andre om at dersom det skulle skje noe, må det være bedre at de ødelegger båten i møte med moder jord og forhåpentligvis redder livet, enn at båten fortsetter på en eller annen kurs på egenhånd.

 

Hulda skrev 26 minutter siden:

Om bord i Hulda er aldri båtens verdi eller skader på båten tema. Aldri. Hulda er forsikret og tredjepart er forsikret.

 

Trond123 skrev 23 minutter siden:

Det jeg prøver å overbevise folk om også. Båt osv kan erstattes og er forsikret.

 

--

 

Godt å høre.

 

Siden kona og datter er selvutnevnte "komme seg på land med fortøyningene" matroser så har jeg overlatt ansvaret for å bedømme avstand, med klar instruks om at en aldri skal hoppe. Og mener de at jeg ikke får det til som styrmann så må jeg prøve på nytt. 

 

Og uansett skal en aldri, aldri, stille deler av kroppen mellom båt og andre gjenstander. Kulefender og båtssake er lov, ikke noe annet. 

 

Overraskende lett å overbevise folk om at båten kun er en godt forsikret gjenstand syns jeg da...  

--

Kona tok båtførerprøven sist vinter og stod mange timer til rors i sommer. Ingen tvil om at hun likte det. Men før båtførerprøven følte hun seg ikke trygg nok i møte med andre båter, ifht navigering osv. 

 

Så rent pedagogisk vil jeg tro det ofte vil være riktig å begynne med båtførerprøven, så over til det praktiske. 

Link to post
Share on other sites

Blir stort sett dagsturer for min del. Da går jeg alltid gjennom noen enkle prosedyrer med en eller flere av de andre som er med på tur (velger disse ut fra hvordan jeg kjenner dem, det er ikke alle som har evner til å forstå og lære kun av en kortere gjennomgang). Slikt som start og stopp av motor kan være greit at andre enn bare jeg kan. Når det gjelder dette med å få inn seil og slikt lærer de det fort fra starten av turen, er folk med på tur skal de sannelig også få være med å seile/sveive:giggle: Forklarer under veis hva som skjer slik at de etter hvert kan gjøre dette selv.

 

Det blir forsåvidt noe helt annet blir når jeg seiler alene. Men da bruker jeg redningsvest:lol:

Link to post
Share on other sites

4 hours ago, Hulda said:

Seile alene er forbundet med livsfare. Burde vært forbudt.

 

Det som burde være forbudt er å falle overbord..  Å falle overbord kan fort være en dødsdom selv med andre ombord. Selv med redningsvest. Ikke om sommeren i Oslofjorden, men på det åpne hav i ruskete vær eller om natten.

Link to post
Share on other sites

Som jeg alltid har skrevet: Det er et spesialtilfelle om du overlever hvis du ramler over bord. Særlig alene utpå om vinteren. Eneste gangen jeg har ramlet over bord, var da Hulda sto på land for fire år siden. Man bør være i god form for å overleve det også uten varige mèn. Som regel, når jeg er utpå om vinteren, er jeg iført redningsdrakt av typen som brukes i norsk sektor for frakt av personell. 

Link to post
Share on other sites

Hulda skrev for 4 timer siden:

Det er ikke bare tull og tøys. Det er et underliggende alvor. Noen fikser dette med båt, motor og seiling uten videre. Noen fikser det overhode ikke, men selv om man ikke forstår- og får det til, så er ikke gleden av å være på vannet mindre av den grunn. Så når jeg har prøvd å lære Admiralen og seile over en periode på 50 år, så vil Hulda om jeg skulle ramle uti, fortsette kurs og fart til det stopper av en eller annen grunn. Men om bord har jeg en frammifrå kokk, kompis og skarp utkikk. Derfor er generalisering også på dette punktet fullstendig dødfødt. 

Nja. Jeg vil tro at hvis Admiralen fikk valget "lær deg å ta ned seil, slå på motor og styr tilbake ellers skyter vi husbonden din", mistenker jeg at hun på magisk vis hadde klart det påståtte umulige. At motivasjonen ikke er sterk nok er en annen sak, men poenget mitt er at dersom ulykken er ute tror jeg hun ville ha angret på å ikke ha lært seg det. Det er selvfølgelig mye annet man også burde lære seg her i livet, og som man eventuelt kan angre på etterpå å ikke ha lært seg, så statistisk sett er det sikkert ikke så nøye om det bare er du som kan styre skuta;)

Redigert av Maika (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Du har tydeligvis ikke opplevd personer med ti tommeltotter midt i handa. Skal love deg at det har vært trent. Men innen administrativ forståelse og kjapp lesing av kompliserte tekster, forståelse av kart og hvor vi er, legge opp ruter, helt topp. Det går ikke på vilje, men på evne. Medfødt. Heldigvis er det ikke noen lov som forbyr meg å seile alene. Nå gidder jeg ikke å skrive mer om dette. 

Link to post
Share on other sites

Har ikke noe dødsmannsknapp som stopper motorene på min båt om jeg faller over bord. Men de ombord blir fortalt hvilke knapper de skal trykke på for og stoppe de.

Duppe skrev for 2 timer siden:

Lurt å lære bort ja, men så har en jo dødmannsknapp på motorbåt og/eller linefeste (ellerhvadetheter) i seilbåt også da.

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Noe jeg pleier å repetere ovenfor mannskapet er at en tar en rask kikk for å se om det er noen skjøter eller andre tau i sjøen når vi skal starte motor etter å ha seilt. 

 

Ganske ofte en leser om seilere som ender opp med tau i propellen i en eller annen kritisk situasjon. 

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev for 4 timer siden:

Noe jeg pleier å repetere ovenfor mannskapet er at en tar en rask kikk for å se om det er noen skjøter eller andre tau i sjøen når vi skal starte motor etter å ha seilt. 

 

Ganske ofte en leser om seilere som ender opp med tau i propellen i en eller annen kritisk situasjon. 

Der har jeg selv vært. Fikk dårlig vær, og 16 minusgrader hjem fra Strømstad, på vinterseilas, for noen år siden. Hele båten glasert med is, og skjøte i vannet ved oppstart for å gå inn i havn. Tau i propellen, skjøter så stive som spaserstokker, og fingrene var ikke så mye mykere enn det de heller. Da ble det seiling til havn, og dykkeroppdrag for lokal helt som drev med dykkerundervisning. Hadde dette vært på havet, og man skulle prøve å løse dette selv, kunne det fort oppstått en situasjon. Når man trenger det minst, er det min erfaring at små uregelmessigheter kan føre til en kjede av hendelser. Akkurat i episoden jeg nevner var det ikke noe problem å holde hodet kaldt, men alikevel. Sliten, kald, redd, og kanskje panikk, så har man vel oppskriften på farlig seilas.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...