Jump to content

Skal kjøpe båt for ettårsseilas for to personer, hva bør man se etter?


refla

Recommended Posts

Heisann!

Vi er to kvinner som har tenkt oss å seile i et år, muligens mer om det faller voldsomt i smak, og er i den forbindelse på utkikk etter en passende seilbåt. Budsjettet vårt er på sånn 70-80 000 maks. Helst så billig som mulig, ettersom vi er fattige studenter.

Vi er godt vant med båt, men har aldri seilt før. Vi er heller ikke mekanikere, men er ivrige på å lære oss og har foreldre som kan hjelpe. Vi har derfor tenkt at vi trenger en båt som er ok å bruke for nybegynnere, samtidig som vi gjerne vil ha muligheten til å krysse alle verdenshavene etterhvert som vi blir gode seilere. Det er nok også en fordel at båten er i god stand så vi slipper å mekke så mye. Vil gjerne ha noe som er så og si klar for et langt seilas. Ellers har vi tenkt at vi vil ha 30 fot +, siden vi skal bo to stk i båten, og fordi det er vel lurt hvis man skal krysse hav.

 

Er det noe spesielle merker vi bør se etter?

Og ellers?

 

Har sett litt på denne båten for eksempel:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=93488711&fks=93488711

 

Noen som har noen gode tips?

Redigert av refla (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Boström er vel en utmerket båt. Har tittet på båten dere refererer til. Båt og utrustning blir gjennomgått i detalj. Det eneste som ikke blir nevnt med en eneste bokstav er selve motoren. Og der kan det vel ligge et utlegg i hundretusenkronersklassen. Ellers er fabrikater som Maxi, HR, Albin og andre utmerkede kandidater til ok seilopplevelse.

Link to post
Share on other sites

Ikke direkte svar på spørsmål, men jeg tenker dere kan ha stor glede av å lese tråden til Euklid om hans reise rundt kloden (inneholder mye nyttig relatert til valg av båt og nødvendig utstyr): 

 og også om dere bor i Osloområdet komme på foredrag torsdag 18/1: 

 

 

 

Redigert av Framtia (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Mye bra båter kan kjøpes på lite budsjett – i alle fall om man har litt flaks med motoren eller evner å skru på slikt selv (jeg tilhører ingen av disse kategoriene). Men skal en over større havstrekk skal det en del utstyr til, og dette koster. En ganske betydelig budsjettpost bør gå til alt utstyret en skal trekke ombord, og en annen bøtte cash går med til å vedlikeholde det som bryter sammen underveis.

 

Mye kan sies om valg av båter, jeg har ikke særlig dogmatiske syn der. Men noen tanker:

–ikke kjøp en båt med hauggamle seil. Trenger ikke være topp regattastand, men halvråtne seil blåser i stykker, og nye er dyrt

–bytte av stående rigg koster en del, fint å finne en båt der det er gjort i moderne tid – men kanskje ikke så vanlig i prisklassen?

–sjekk båten skikkelig under vannlinje for tegn til skader fra tidligere grunnstøting

–tenk litt over hvor trangt det er ok å bo over tid – greit med en båt med et par separate soner

–dere kommer til å trenge en form for selvstyring: enten en robust autopilot eller vindror. Ikke kjøp båt før dere har tenkt ut hvordan dette skal løses

Link to post
Share on other sites

Mye bra råd fra Euklid. Når det gjelder budsjettet, er det totalt eller initielt før innkjøp av utstyr og eventuelt oppgraderinger av seil mm? Uansett synes jeg det høres som i minste laget, men går dere litt ned på båtstørrelse feks til en Albin Vega er det muligens inenenfor.

 

Når det gjelder Bostrømmen bet jeg meg merke i følgende:

 

Quote

 Alle seil er av eldre årgang, men fungerer fint til turbruk, antakelig i mange år ennå.
Dekk har fått sprøytet inn polyester for rebonding av divinycellkjerne da dekket var litt mykt enkelte steder. Det er stivt nå. Dekket har fått ett strøk med ny topcoat, og et strøk med mellomgrå Hempel antisklimaling

 

Eldre årgang: betyr nok at seilene må byttes. Men muligens værre er det med dekket:Her er det skjedd noe som er typisk med gamle båter; delaminering av sandwichdekk. Dette krever gjerne en omfattende reperasjon der man må fjerne laminatet på en side, legge nytt skum og laminere på nytt.  Er reparasjon av dekket gjort ved å bore hull og sprøyte inn polyester vil dette trolig bli et problem;  da har du mange små huller, fylt med polyester riktignok, men dette vil sannsynligvis etterhvert sprekke og der vil begynne å lekke. 

Hempel antislimaling er dessuten altfor glatt IMO, har det på min båt - ikke fornøyd.

 

så for meg er det en del varsellamper på denne; mye jobb og en god del kroner.... 

 

Dessuten ville jeg foretrukket rorkult. Enklere og mindre leamikk og du kan rigge s.k. sheet to tiller selvstyring. (Se på nett, bl.a. Webb Chiles har seilt langt med denne type selvstyring se video her https://www.cruisingworld.com/videos-gannet-sailing-under-sheet-to-tiller). Trenger bare litt tau, noen strikker og et par blokker. Selvsagt er en autopilot eller skikkelig vindror bedre, men det kan være en billig nødløsning.... 

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Som skrevet over, helt korrekte funderinger i følge meg selv. Det ligger hundre tusen++ i potensielle utgifter og venter. Ellers har jeg selv benyttet Hempel antiskli på fordekket. Fungerer helt greit om det ikke er frost. For vinterbruk er det helt forkastelig, blir superglatt. Jeg kommer til å male om og strø noe annet i malingen. Når det gjelder laminat i dekket, her er en YouTube-greie som forteller hva denne eieren gjør for å korrigere: https://www.youtube.com/channel/UC5xDht2blPNWdVtl9PkDmgA

Kaller seg 'Sail Life'.

Link to post
Share on other sites

Hvis man godtar lav komfort og høy risiko, kan man jo komme seg rundt på ganske lavt budsjett. Og så kan man kompensere en del med erfaring og evne til å reparere ting selv. Men hvis det oppgitte budsjettet er for en ferdig utrustet båt, så høres det dessverre svært urealistisk ut. Det vil nok uansett koste vesentlig mer selv om man godtar en del risiko. Det høres kanskje økonomisk ut å seile rundt i verden. Man har med eget transportmiddel og bolig, men i praksis er det mye dyrere enn å backbacke feks. Hvis det er seile man vil på lavt budsjett, så tror jeg man må kjøpe noe som har potensiale billig og så bruke noen år på å opparbeide seg erfaring med båten og gjøre oppgraderinger underveis med mye egeninnsats.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
Krimart skrev for 3 timer siden:

Mye bra råd fra Euklid. Når det gjelder budsjettet, er det totalt eller initielt før innkjøp av utstyr og eventuelt oppgraderinger av seil mm? Uansett synes jeg det høres som i minste laget, men går dere litt ned på båtstørrelse feks til en Albin Vega er det muligens inenenfor.

 

 

 

Enig i alle innvendinger men akkurat Albin Vega... nja... Vokste opp i en Vega og deltok på en god del regatta osv i den. De er nå gamle, de er ranke, trange osv. Syns den var slitsom å seile i medsjø, måtte gjete veldig mye, og på kryss med litt bratt sjø så gjør vinklinga på bunnen langs kjølen at det slår noe inn i granskauen når det krenger litt, og krenge, det gjør det i en Vega. Men ja, de har vist seg å være kapable langturbåter, noe som igjen har gjort at de til tider har blitt priset for høyt i markedet her syns jeg. Så selv med et så lavt budsjett hadde nok ikke Vega vært høyt på lista mi. 

 

I prisklassen tror jeg det handler om å finne "rett båt" ut fra hvor mye det vil koste å få den og holde den i god nok stand til den turen dere skal på. Hvilken båttype og egenskaper den har blir underordnet så lenge den er kapabel til oppgaven. Så forsåvidt vil jo også en godt holdt Vega fortsatt være en kandidat ;-) 

Link to post
Share on other sites

Albin Ballad har vært prøvd på langtur og fungert for mange. Ligger en ute nå: https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=106386070 men kommer sikkert flere til våren. Jeg ville prøvd å strekke budsjettet så langt så mulig ved kjøpet og fått en båt der så mye av det dyre så mulig er i god stand. Pengene kommer uansett å fly fort på reparasjon og vedlikehold, så noen tusener ekstra ved innkjøp er godt investerte penger. 

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

Ut fra det som står i annonsen kan jeg ikke skjønne at den Balladen er verdt 70.000

Kan godt være. Mente bare at båtmodellen i seg selv er verdt en titt og jeg tror den ville stått høyt på min liste hvis jeg måtte prøve å finne en båt i den prisklassen for å seile langt.

Link to post
Share on other sites

Enig, Balladen er en tøff liten båt som tåler mye. Hadde en for 25 år siden som jeg drev og seilte Nord-Europa rundt med, utrolig hva den båten tålte, både til sjøs og ved heller ublide møter med moder jord. Andre alternativer er Comfort 30, Scampi og kanskje Maxi 84. Men på det aktuelle budsjettet er nok tilstand og utstyrsgrad viktigere enn akkurat hvilken modell det er.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

I prisklassen 70-80K og størrelse 30 fot + er nok utvalget veldig begrenset mtp hva båten skal brukes til. Er ikke nødvendigvis umulig, men det skal vel godt gjøres å finne en båt innen det budsjett som vil koste "lite" å dra på langtur med. 

 

Jeg vil tippe en finner båter med slitte seil og original eller eldre motor pluss type "ukjent" tilstand forøvrig. På mange måter så tenker jeg at dere burde ha 30-50K utenom til å klargjøre for langturen. Men om det skal tas fra et budsjett på 70-80 så blir det håpløst. Og da kommer det et viktig poeng. Hvis forrige eier har gjort investeringen så får han ofte veldig dårlig betalt for det når han selger til dere. Dvs at det vil være bra business å finne en båt der mest mulig "er gjort" allerede. Da har forrige eier brukt pengene og dere slipper. 

--

I mine øyne går det et skille om en strekker seg til 100K, og opp mot 150. Da finner man enkelte båter med nyere motor, seil osv. Og har man "flaks" så finner man en med begge deler, men også det kan være halv-vanskelig for under 150K og 30+ fot. 

--

Så er det mulig å strekke budsjettet, feks med 50K til? En langtur vil uansett avdekke problemene med båten og revna seil og/eller gåen motor ett sted i utlandet er neppe særlig praktisk, og heller ikke billigere. 

--

Om dere er handy kan det jo også være et alternativ å kjøpe en båt som er på slutten av løpet sitt pga skade eller annet, sette inn "ny" motor, få tak i brukte men greie seil og bygge opp båten til langtur på budsjett. Men da bør man ha et kontaktnett i et seilmiljø osv. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=109450971

 

Umiddelbart ser dette ut som en stjernekandidat for det dere ser etter. 

 

Allerede en del utstyr som er kjekt. Ekstra stor rigg, genaker, trinn i masta, Taylor dieselovn, gode sjøkøyer, "verdens beste VHF" ;-), bøyler ved masta osv. Riggen må jo også være byttet siden mast og bom er lengre enn originalt. 

 

På bildene ser båten gammel, sliten men ryddig ut, eid av en "ordentlig båtmann". 

 

Den har lagt på land i flere år, som er litt urovekkende, men ikke trenger å bety så mye utover at det som regel er et veldig godt utgangspunkt for å prute kraftig. 

 

Om båten er i orden rent "strukturelt", prut den ned til 50 000 så har dere penger til "nye" bruktseil hvis det trengs, pluss de tusen andre tingene som evt trengs før langtur. 

 

Lykke til ;-)

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Tusen takk for så mange gode svar! 

Vi blir litt klokere, og skjønner at vi kanskje har for lite penger per idag, hehe. Det sagt var budsjettet på 70 000 til kjøp av selve båten. Vi tenker å kanskje bare lære oss å seile ved å seile norskekysten i sommer, også jobbe i vinterhalvåret og legge ut på tur våren 2019. Da vil vi ha mer penger til å kjøpe utstyr som trengs og fikse ting osv. 

 

Vi har sett litt på denne playeren:

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66151447

 

Noen tanker om den?

Link to post
Share on other sites

Ville nok siktet meg inn på en båt med nyere motor/ ikke orginal. 

Videre, kan det være greit å se på modeller fra siste del av epoken 70-85-tallet. 

Eksempelvis min comfort 30 fra 83, ganske lik båt som Ballad, har en del forbedringer/ forsterkninger  vs comforter fra 70-tallet. 

 

Ellers er jo Ballad og comfort fine båter, -gode. Balladen har vel ikke stikkøye... hvilket kan være kjekt. 

 

En ny motor på 15-20 hk koster 60-80 tusen... ny mast etc koster over 100, til en 30-foter. 

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
refla skrev for 1 time siden:

Har også sett på denne nå. Nyere motor og greier. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112003684

 

Tanker?

 

Selges vel i praksis som et restaureringsobjekt iom at forhandleren sier at de kan ta på seg restaureringsoppdraget. 

---

Den Playeren så jo grei ut. Nyere seil ser det ut som og kan jo virke som riggen er gått over av en rigger iom at noen vant er byttet. 

Cockpittelt er et stort pluss om dere vil seile i norske farvann. Stormseil, ekstra seil, jolle og motor, overlevelsesdrakter, autopilot, targabøyle er ett pluss. 

 

Blæretank på kun 70 ltr er snaut. Plasttank for vann setter smak, men man venner seg forsåvidt til det. 

 

Ser ikke ut til å være noe kjøleskap/boks. Må ha et som går på kompressor ellers suger det alt for mye strøm

 

Motor fra 79 er et minus.

 

Uten at det er nevnt spesifikt i teksten så har båten hatt skade på staget som holder akslingen, er også gjort noe reparasjon på rorgjennomføring. Så spørsmålet er vel hva som er skjedd og hvordan/hvem som reparerte det. 

 

Høyt lystall så denne seiler godt.

--

69 000,- men prutbar. Kanskje grei båt til prisen, men en så gammel motor på langtur... nja... vet ikke helt. Ville evt sjekket hva en proffesjonell overhaling av motor kostet først, evt gjøre det selv: 

 

Link to post
Share on other sites

refla skrev for 2 timer siden:

Har også sett på denne nå. Nyere motor og greier. 

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=112003684

 

Tanker?

 

IW 31 er en solid klassiker som bør tåle havseilas om den er i god stand. Kjennes trygg å seile ifølge tester (Se Curt Gelin 700 segelbåtar i test). Flere av dem har vært på langtur, vet i alle fall om en som har gått over Atlanteren i nyere tid. Men den er samtidig røff, gammeldags, smal og trang, både innvendig og i cockpit. Får nok mye vann over dekk på hard kryss i sjø. Toalettet bak et halvskott i forpiggen gir lite privatliv hvis man bruker køya.

 

Jeg så på en IW når jeg skulle ha båt i denne klassen  for en del år siden og likte den godt, men valgte den motvillig bort pga. innvendig plass. Valgte Ballad i stedet da. Denne ser jo enkel og litt sliten ut innvendig men kan sikkert fikses opp litt med enkle midler. Kommer helt an på hvilke krav dere har til plass og komfort. Men se selv og sjekk om dere får plass til dere selv og alt dere skal ha med. Og sjekk nøye hva forhandleren mener skal restaureres ... Nyere motor og seil er bra, men hva med rigg, skroggjennomføringer og elektrisk anlegg? 

 

Men ha også litt is i magen, det ligger få båter ute nå men kommer mange flere utover våren.

Link to post
Share on other sites

En ting er kostnadene m.h.t båt, fiksing av båt og innkjøp av utstyr før avreise, men det koster å være på tur også.  Dere sier ikke så mye om hvor turen eventuelt går, men generelt sett kan man si at mange underestimerer kostnadene. Yachting Word har en artikkel på dette; 

http://www.yachtingworld.com/cruising/112027-112027

 

Skal man spare penger når man er på tur må man belage seg på å ligge på anker for å slippe å betale i gjestehavner og koke maten selv. Da må båten være utstyrt for dette. Det er selvsagt mye man kan få til med et enkelt gassbluss om man ikke er kresen i matveien, men de fleste vil ønske seg kjøleskap, skikkelig kokemuligheter, godt med reserver av ferskvann og diesel. Hva med hjemreiser, uforutsette utgifter til vedlikehold etc. ? Hvor forberedt er dere på primitive muligehter for hygiene, toalett, vasking av klær og sengetøy?  På lange havstrekk må man selvsagt legge opp til det, men det kan kreve viljestyrke å ligge på svai i nabobukta fremfor å gå inn i en marina med en skikkelig dusj, vaskemaskiner og en tur på restaurant / cafe. En typisk utfordring på langtur er dessuten å holde ut med hverandre - særlig hvis man ikke kan lufte seg på land. Er dere kjærester og/eller er vant til å bo svært tett går det sikkert bra, men uansett bør dette i alle fall diskuteres nøye før man drar på tur. 

 

Jeg skriver ikke  dette for å avskrekke, men at dette er ting man bør tenke i gjennom før man investerer i en båt for langtur; comfort, hygiene, privatliv teller også i tillegg til de tekniske med motor, seil, skrog og rigg. Et godt tips, er å tenke to trinn; først kjøpe en rimelig båt man kan dra på tur i nærmiljøet med, bli kjent med seiling, hvordan det er å bo i båt  og hva dere har av behov/øsnker. Da vet dere bedre hva dere trenger for en eventuell båt nr. 2 

 

en siste ting; husk at medlemskapet i folketrygden opphører om dere er i utlandet mer enn 12 mnd. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...