Jump to content

Forlenger arm til jolle - trenger noe solid


Pondus1

Recommended Posts

Jeg har en liten With Jolle med 15 hk motor. Med forlenger til motoren kan jeg sitte midt i båten og da går den i 25/26 knop. Sitter jeg bak uten forlenger går den i rundt 21/22. Problemet er at forlengeren er så "myk" at det føles utrygt å kjøre såpass fort med den lille båten. Noen tips til mer solid styreforlenger? Ideelt sett burde jeg hatt konsoll men vil ikke ha det for å få mest mulig plass i båten.

Link to post
Share on other sites

Prøvd denne forlengerarmen? Bruker denne selv og er godt fornøyd med den. Den er teleskopisk og har en innvendig låsefunksjon som fungerer slik at man vrir yttre og indre ledd for å låse armen i valgt lengde. Akkurat den funksjonen kan slutte å fungere etter en stund, det gjorde det i alle fall hos meg. Skulle gi gass og lite skjedde, så jeg satte i et par popnagler etter å ha justert forlengerarmen til ønsket lengde. Bruker forlengerarmen på en 5 hk og en 15 hk Yamaha totakt i en 9 fots rib og synes armen fungerer godt. Det er lett å feste armen til styrearmen på motorene og det går fint å stramme til såpass at armen henger skikkelig. Oppleves ikke mykt slik jeg kan se det.

Link to post
Share on other sites

Kan ikke si jeg opplever at armen fra Biltema flekser, men så har jeg den ikke helt dratt ut i lengde heller. Kanskje det var antydning til noe fleksing før jeg poppet teleskopfunksjonen fast til en lengde, men slik den er nå er den dønn stabil:thumbsup: Mulig forlengerarmen din har blitt slitt i låsefunksjonen slik at rørene flekser i forhold til hverandre?

Link to post
Share on other sites

Selve rørene i seg selv skal vel noe til å bøye, så spørs om ikke selve fleksingen skjer i leddet/overgangen mellom rørene. Hvis du har funnet lengden du vil ha; hva med å borre et par hull for så å poppe rørene fast i hverandre? Da vil du få flere punkter som føyer rørene sammen enn kun overgangen. Som sagt, hos meg er det stabilt, har forlengerarmen dratt litt ut, ca. tilsvarende som på bildet. 

Link to post
Share on other sites

Pondus1 skrev 34 minutter siden:

Er vel heller at den bøyer seg fordi jeg må ha den ganske langt ute. Nå er riktig nok denne båten mindre enn den forrige, så kan være at jeg hadde klart meg med en litt kortere forlenger. Den jeg har nå.

650076.jpg

Har brukt denne noen år. Fungerer helt utmerket, bare husk å skru godt til.

Jeg kortet denne ned en del da Rib'en liten.

Redigert av 880 (see edit history)

Teori er når man vet alt og ingenting stemmer.

Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor.

Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...