Jump to content

Ny Daycruiser: Ibiza 640T vs Askeladden C65 vs Uttern D70


shelby

Recommended Posts

Jeg leker litt med tanken på å skifte ut vår 2009 Ibiza 21 Weekender til tross for at jeg er veldig fornøyd med båten. Med innenbordsmotor er den langt vakrere enn alt av påhengsbehengte daycruisere der ute og har en herlig full badeplattform, lavt forbruk og lyd-/vibrasjonsfri motor (siste modell med 150hk Mercruiser 2.0 QSD i stedet for de noe problematiske 117hk/1.7L). Grunnen til at vi vurderer oppgradering er at guttungen på 4 år begynner å bli tung å ha på fanget og at sjøegenskapene nok kunne vært bedre på langtur. Båten brukes til bading og middag på fjorden i indre Oslofjord, borsett fra i fellesferien når den kjøres sjøveien til Koster og lever et noe hardere liv i skjærgården der. Det er spesielt der vi savner sjøegenskaper som gjør at vi trygt kan passere Sekken i alt slags vær uten å bli for våte.
 
Kravene til ny båt er derfor: vakker, gode sjøegenskaper, tre frontseter i fartsretningen og svært god vindbeskyttelse. Jeg er ikke sjømann nok til å takle mer enn maks 23 fot. Båten vil kun unntaksvis bli brukt til overnatting.
Kandidatene er Ibiza 640T, Askeladden C65 og Uttern D70. Etter å ha sett på dem og fått noen tilbud har jeg følgende inntrykk:
 
Ibiza 640T med Yamaha/Suzuki 150hk
Pluss:
- Den peneste av de tre, forutsatt teakdekk og bord (i stedet for blek-grått laminat i kopimaskin-farge)
- Trolig best vindbeskyttelse
- Veldig praktisk innredning uten løse bord og solsengputer som må stues i piggen
- Testene skriver om godt og lettdrevet skrog
- Praktisk med store fenderlister
- God annenhåndsverdi
Minus
- Mangler kokemulighet (ikke viktig)
- Mangler kjøleskuff (litt viktigere)
- Mangler trimflaps (avgjørende på 21 Weekender, men denne skal ha et mye bedre skrog - noen som vet?)
- Trangeste overnattingsmuligheter uten vinduer
 
Askeladden C65 Cruiser med Suzuki 200hk
Pluss:
- Veldig komplett båt med bl.a. Zipwake som standard. Har alt vi trenger og litt til.
- God vindbeskyttelse
- Annenhåndsverdi
- Vedlikeholdsfri dørk som ser bra ut (i motsetning til de fleste andre)
- Lett tilgang til badeplattform fra åpning på siden
Minus:
- Nesten 100K dyrere enn Ibizaen!
- Litt kaldt og hardt interiør i grått/sort og hvitt
- Mørkt laminatdekk blir trolig glovarmt om sommeren for barneføtter og bikkjer - noen som vet?
 
Uttern D70 med Mercury 225hk
Pluss:
- Komplett båt med gode overnattingsmuligheter
- Noen veldig gode tilbud på 2017 demobåter nå
- Stor badeplattform 
- Rygglenen på bakre sofa kan vippes ned slik at solsengen går rett ut til badeplattform; genialt! 
- Lett tilgang til badeplattform fra åpning på siden
Minus
- Større prisfall enn de to andre?
- Egentlig større båt enn vi trenger (trenger trolig el. vinsj på tilhengeren)
- Byssa er praktisk, men tar litt for mye plass for oss som sjelden trenger den
- Her er jeg veldig usikker på vindbeskyttelsen, spesielt fra siden
- Større motor og tyngre båt gir nesten 50% høyere forbruk
- Fake teak
 
Dette er selvfølgelig subjektive inntrykk, men de er kanskje til hjelp for andre i samme situasjon. Dersom det er noen som har eller har kjørt disse båtene - stemmer mine inntrykk?
Link to post
Share on other sites

Takk for tips. Jeg har sett på T7. Det er en flott båt, men testene klager på dårlig vindbeskyttelse. Dette er mer enn normalt viktig for oss siden vi har et familiemedlem med en litt pussig diagnose som gjør alle former for vind problematisk. Jeg har vel vært igjennom alle modellene fra de gangbare produsentene og det er kun de tre modellene i første post som er aktuelle.

Link to post
Share on other sites

Har dessverre ikke innspill på båtene, men at du ikke er sjømann for mer enn 23 fot kan ikke stemme. Gikk selv fra 16 fot Skibsplast til 29 fot Scand Baltic. Var ikke noe problem. Er helst enklere med større båt. Da er det nok heller det at du vil ha den på henger som er en begrensning. Lykke til med båtvalg:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Jeg har C76 selv, og veldig fornøyd med den! C65 har jo også fått veldig gode resultater i tester. 

http://www.klikk.no/motor/baat/langtest-av-askeladden-c65-daycruiser-3311492

 

Min mening er at Askeladden ser finest ut, men alle er forskjellig ?Du betaler nok litt mer for navnet, men jeg er overbevist om at navnet Askeladden henger høyere enn de fleste andre navn. Og det er norsk. 

Hvis gulvet ditt er det samme som i linken over, blir det varmt. Men dette er vel samme problem over alt?

Interiøret synes jeg ser veldig bra ut! Mørk Nirox er nok mange som er misunnelig på ?

Link to post
Share on other sites

Det beste du gjør her er få testet alle båtene, helst samme dag med like forhold, for å få et godt sammenligningsgrunnlag, spesielt med tanke på vindbeskyttelse.

Hvis båtene blir funnet likeverdig kjøper du hos den forhandleren som yter best service, nærmest der du bruker båten.

 

Har selv en Askeladden 605 med teaklaminat på dørken. Ja den blir tidvis veldig varm, spesielt når eg kommer til båten og det er sol og kalesjen er oppe. Varmen i dørken synker litt når kalesjen blir slått ned. Jeg tror ekte teak er litt mindre varmt....men den krever noe vedlikehold..... 

Link to post
Share on other sites

Hei, tre fine båter du har funnet frem til. 

Men jeg syns du har funnet tre ganske forskjellige båter. 

Ibizaen er en flott båt, men ganske trang. Jeg liker ikke løsningen at en må kravle over sofaen når en skal ut på badeplattformen. Ikke særlig greit enten en har bada, eller under ombordstigning med en bag i hver hånd. 

Utteren i den andre enden av skalaen har masse plass. Trivelig under dekk. Enten det er barn som ønsker å komme unna sol, eller regn, eller de voksne som ønsker en middagslur. Toalett med dør er jo å kjekt å ha. Du sier du tar en del midagsturer. Da er bysse kjekt å ha. Jeg har en Uttern D77. Etter jeg fikk den så blir det mer at dagsturen blit om bord. Bading, soling og spising. Lettvint. Før ble det at en hadde med grill, og dro på land. Ulempen med Uttern, som du sier, er høyere vekt, og høyere driftsutgifter. Angående vindbeskyttelse, så har Uttern det høyeste fribord, og vil tro den er bra bak vindskjermen. 

Askeladden virker veldig flott. Bra uteplass. Trivelig under dekk. Pen :-) Og plasserer seg fint mellom disse to. 

Jeg har ikke kjørt noen av disse båtene, bare vert ombord på messer. 

Hvilken som er best i sjøen vet ikke jeg, men min erfaring er at den som er størst, og lengst er best, uavhengig av merke og nasjonalitet. 

Hva som er rett materiale på seter er å individuelt. Uttern og Askeladden har "plast", Ibiza tekstil. Jeg har nå plast. Helt topp mener jeg. Uten bekymring for solkrem, ketchup, og fiskeslo. Hadde tekstil før. 

Med nedlagd seterygg bak på Utten, så blir det en super fiskeplass. Askeladden likeså. 

Hva som er rett materiale på dørken, er det mange meninger om. Mange mener teak. Jeg mener den hører hjemme i regnskogen. 

Jeg var skeptisk til syntet-teak tidligere. Men praktisk. Men det blir varmt om sommeren. 

Angående annenhåndsverdi er det mange meninger om. Blir som å kjøpe BMW eller Audi, fordi de holder seg godt i pris... Jeg tror han som kjøpte Toyota kommer bedre ut økonomisk etter 8 år. Det har jo vert litt verdifall på den Ibizaen du skal selge nå?

lykke til med båtvalget. Finn ut hva du vil prioritere. Fine båter. 

Litt tester

https://hamnenplay.solidtango.com/video/161007-uttern-d70

https://hamnenplay.solidtango.com/video/askeladden-c65-nymodigt-fran-norge?qid=3165723

 

Redigert av Sørlandet2 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan jo hende du kan finne en pent brukt Ibiza 680T for omtrent de samme pengene? Hadde en slik før jeg byttet opp til 760T og den tar vel bort alle ankepunktene du hadde ift 640. Tilnærmet akkurat samme bruk som du har - Indre Oslofjord og Hvaler på sommeren - var meget fornøyd og hadde levd bra med den om jeg ikke ble litt ivrig når det kom et bra tilbud på 760'en. Trimflaps trenger du ikke på disse båtene. 

Link to post
Share on other sites

Støtter forslaget lengre opp om å,satse på 680T. Flott båt, og mer sammenliknbart med de andre. 

 

Det er ganske forskjellig skråg på Ibiza og de andre. De er breiere, har doble kinnn, lavt tyngdepunkt. Av den grunn hevdes det at trimflaps er unødvendig. 

 

Askeladden har dyp v-bunn. Jeg ble nesten skremt når jeg gikk ombord på den. Veldig ustødig, sammenlikna med Ibiza og Uttern. Men det skal jo gi gode kjøre-egenskaper. Så her vil jeg tro trimflaps er nødvendig. 

 

Uttern har høyt fribord. Høyt tyngdepunkt. Fordel, god plass. Ulempe, følsom for sidevind. Behov for trimflaps. 

 

En annen ting er at både Uttern og Askeladden har salongen på babord side. Sosialt og praktisk. Men lett for at båten blir tung på babord side. Så nødvendig med trimflaps. 

 

Ibiza har seter på begge sider, lettere å fordele last. 

Link to post
Share on other sites

Joltus skrev for 1 time siden:

Bruker flaps masse på min uttern d66.... Så at man absolutt ikke trenger det på en ibiza 680t høres litt rart ut?

 

Hvis eg skal kjøre båt på skeiva skaffer eg meg seilbåt.

 

Sørlandet2 oppsummerer det bra. Har hatt en sesong med 680 og to med 760 og har egentlig aldri kommet ut for situasjoner hvor jeg har ønsket meg trimflaps. Hverken med bare meg selv eller med flere passasjerer. 

Link to post
Share on other sites

Lengre båt er ikke det samme som bedre sjøegenskaper, som påstått over. Og alle de aktuelle båtene det er snakk om er jo så og si like stor. Noen cm i forskjell kanskje. Bunnen er har veldig myr betydning for hvordan den takler sjø. Som eksempel kan jeg ta dn test mellom Askeladden C75 og C76 som er samme båten, bare C76 har steppet skrog. I testen som ble gjort av Askeladden kjørte C76 greit fra gamle C75. Den taklet mye bede stor sjø, lå bede i sjøen og du kunne kjøre fortere med den uten at det ble ubehagelig. De ble testet side om side. Men Askeladden har stor v-bunn, og det hjelper godt på sjøegenskapene. C76 som jeg har har også automatisk flaps. Det kan du få på mindre utgaver også. Jeg er ihvertfall veldig fornøyd med sjøegenskapene på min. 

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill. Jeg har nå hatt en ny kikk på båtene og lest erfaringene her.

 

@tilplan: Ja, jeg skulle nok ha taklet over 23 fot, men jeg ser ikke behovet for å drasse med meg en masse ekstra fot som kompliserer tillegging i trange feriehavner. Dersom vi skulle begynne å overnatte i båten, skal du derimot nok se at tofotsyken raskt melder seg.

 

@Kalle Well: Jeg har lest alt jeg kan oppdrive av tester om C65, og den får full score fra alle. Det eneste negative de klarer å finne om den er badestigen. Min største betenkelighet er imidlertid varmt gulv for barbent fireåring og bikkjer, samt prisen som er ca 100k over Ibizaen. Det er absolutt en fordel at det er norsk, men enda mer for Ibizaen som også produseres i Norge.

 

@Mort1: Jeg skulle veldig gjerne prøvd båtene under like forhold, men regner med at det blir komplisert å arrangere. Teaken min er også varm når jeg kommer til båten på en solfylt dag, men behagelig så snart kalesjen er slått ned. Den årlige runden med teakolje på dekk og badeplattform er  egentlig bare koselig når resultatet blir så fint. Inne i båten holder det med behandling hvert 2.-3. år. Når det er sagt så ser det grå laminatdekket til Ibiza bedre ut i virkeligheten enn på bilder, og det blir trolig ikke så varmt som Askeladden sitt siden det er lysere.

 

@Sørlandet: Ibizaen er først og fremst trang under dekk. Ute virker den ganske luftig pga den smarte løsningen med de nedfellbare bordene. Dobbelsofaen på babord side er også bredere enn på Uttern, forbausende nok (se f.eks. videoen fra hamnen.se hvor copiloten tar hele sofaen med sin bredbente sittestilling). Din kommentar om noe knotete tilgang til badeplattformen stemmer – det er det største ankepunktet mitt ved 640en, men de har lagt inn et trinn på hver side av rygglenet (som for øvrig kan vippes bak for bading/fiske). Størrelse og tilgang på badeplattform er viktig for oss. Det er derfor jeg aldri har forstått tradisjonelle DC med påhengsmotor, U-sofa, høyt fribord og hønsestige ned til vannet. Det blir som å sitte i et badekar med høye sider og ha minimal kontakt med sjøen jeg reiste ut på for å oppleve.

 

Bysse er selvfølgelig kjekt, men vi har aldri brukt det blusset vi har vi vår. Både hjemme og på hytta er vi 5 min fra båten, så vi kokkelerer noe før vi reiser ut. Ved eventuell overnatting derimot.

 

Jeg prøvesatt båtene i går og Utterns vindu rekker meg til midt på overarmen. Ibizaen går opp til øret mitt, dvs kona med den pussige diagnosen sitter beskyttet for sidevind i Ibizaen, men med hodet helt eksponert i Uttern. Askeladden er nesten like høy som Ibizaen. Det svært gode tilbudet jeg har fått på komplett utstyrt Uttern ser det derfor dessverre ut som jeg må avslå.

 

Verdifall, ja. Man skal aldri vurdere biler, motorsykler, koner, hus, etc utfra hvor billige de er i drift og den som driver med båt for å spare penger må være alvorlig dårlig i matematikk, så jeg kunne nok spart med den vurderingen. Når det gjelder båt bør man allikevel gjøre seg tanker om det i det hele tatt er mulig å bli kvitt den en gang, og da er det vel noen merker som er mer gangbare enn andre. Den jeg skal bytte ut nå har holdt seg usedvanlig godt i pris for meg, men for forrige eier som kjøpte den ny er det nok et helt annet regnestykke.

Forresten @Sørlandet2: Blir laminatgulvet ditt glatt når det er vått? Jeg har hørt at Askeladden måtte gjøre sin litt ruere på de senere modellene for å unngå dette

 

@ranger1000: 680 er det innlysende valget. Hele denne øvelsen begynte med at jeg synes at 680en var fin og lurte på mulighetene for innbytte. Det er den flotteste båten i klassen etter mitt syn, men faller fra her pga: vindbeskyttelse (høy skjerm, men man sitter mye høyere enn i 640), trang innredning (det virker som om de har prøvd å få litt for mange sitteplasser i sofaen, fungerer mye bedre på 760) og ikke minst 200 flere båtpenger som jeg har bruk for til alle de pågående byggeprosjektene som aldri blir ferdigJ.

 

Det ser ut som om det går mot 640, med ankervinsj og 9´´ kartplotter (til 15 båtpeger i stedet for 30 som mange tilbyr) og 150hk, helst Suzuki pga verkstedtilgang i nærheten (pluss lav vekt, stort volum og vedlikeholdsfritt kamkjede), men Yamaha er helt sikkert også et bra valg.

 

Det blir vel en beslutning i løpet av uka. Så kan sommeren komme. 

Redigert av shelby (see edit history)
Link to post
Share on other sites

@shelby Ser ut som du gjør "leksa" godt. Spennende prosess. Magefølelsen mot de punktene som er viktigst leder deg ganske sikkert i rett retning. 

 

Jeg har ikke sett på varm synt-teak som et problem. Jeg har havnekalesje som også dekker vinduene. Så har ikke vert et problem å sparke av skoene, når en er kommet ombord. 

 

På varme sommerdager(har ikke vert så mange de siste årene) så blir badeplattformen varm. Løses med en dusj fra dusjen akter før bading. Men her er teak ganske sikkert bedre. 

 

Lykke til med ditt valg. Blir nok veldig bra. 

Link to post
Share on other sites

shelby skrev for 15 timer siden:

 

@ranger1000: 680 er det innlysende valget. Hele denne øvelsen begynte med at jeg synes at 680en var fin og lurte på mulighetene for innbytte. Det er den flotteste båten i klassen etter mitt syn, men faller fra her pga: vindbeskyttelse (høy skjerm, men man sitter mye høyere enn i 640), trang innredning (det virker som om de har prøvd å få litt for mange sitteplasser i sofaen, fungerer mye bedre på 760) og ikke minst 200 flere båtpenger som jeg har bruk for til alle de pågående byggeprosjektene som aldri blir ferdigJ.

 

Det ser ut som om det går mot 640, med ankervinsj og 9´´ kartplotter (til 15 båtpeger i stedet for 30 som mange tilbyr) og 150hk, helst Suzuki pga verkstedtilgang i nærheten (pluss lav vekt, stort volum og vedlikeholdsfritt kamkjede), men Yamaha er helt sikkert også et bra valg.

 

Det blir vel en beslutning i løpet av uka. Så kan sommeren komme. 

 

Det blir helt sikkert veldig bra. Jeg foretrakk også Suzuki (selv om det sikkert er like bra med Yamaha), og kjøpte hos Sjøberg på Holmen. Har vært veldig fin oppfølging derfra. 

 

Lykke til med valget!

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...