Jump to content

Trekke om utemøbler, Bavaria


christoballyy

Recommended Posts

Hei, jeg har en 2004 Bavaria 25 Sport. Skaiputene er blitt stygge så jeg tenkte levere til omtrekking. Derav noen spørsmål til erfarne forumbåtfolk:

- Er det vanskelig å skru løs (og så feste igjen) sofaene på Bavaria? Noe jeg som nybegynner må ta hensyn til? Eller ideelt - finnes det en "bruksanvisning" noe sted (har ikke funnet noe på nett)?

- Bør man gå for hvit skai som det originale eller er nirox eller annet fint/praktisk på disse båtene?

 

På forhånd for erfaringer og råd ?

Redigert av christoballyy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 uker senere...

Hei! Jeg kan dessverre ikke hjelpe deg med hvordan putene er festet, men mye mulig de er limt. Jeg har samme båt, 2005 modell. På min båt er det fuget i overgang mellom pute og skrog/innerliner på de "faste" putene. Antar at dette er slik fra fabrikk.

 

Mine puter er nok også over glansperioden, så vurderer en omtrekking selv. Har du fått estimert noen pris/tilbud på jobben om den skal settes bort? Tips til noen som kan utføre?

 

Jeg ville valgt niroxx eller noe tilsvarende. Synes hvit skai er upraktisk og vanskelig å holde fint over tid. Kan også blende på en fin dag..

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Avstand betyr ikkje alltid like mykje. Sandvik i Horten brukte Skisma på Varaldsøy fordi dei var billigast den gongen. Brukte dei eg og, og er veldig nøgd. (Og sjølvsagt limer du ikkje kvalitetsprodukter direkte i skroget. Må kunna takast ut og reinsast. Hos meg vart borrelås av god kvalitet løysinga. Er å anbefalle.)

Link to post
Share on other sites

Bakre pute er jo grei. Den er bare hengslet. Festene på den vendbare ryggsttøte'n kan være noe herk å få av.  Ryggstøtten langs babord side er både limt langs siden og skrudd i forkant. Tilgang til skruer i kabinen. Limet som er brukt er mye mer fleksibelt enn f.eks. Tec7 Det store setet i forkant av bordet er jeg ikke sikker på. Kan jo være skrudd, men da er skruene skjult under himlingen i stikkabinen. 

 

Kanskje en e-post eller telefon til Bavaria http://www.bavarianorge.no/ kan gi deg bedre svar enn du har fått hos andre.

mvh Knut Erik

Link to post
Share on other sites

Takk for gode innspill! Jeg har dialog med Doxa interiør i Asker. Har god erfaring med dem på kalesje, og innehaver er veldig hyggelig og serviceinnstilt. Har fått prisestimat fra andre på ca 30 000 for denne jobben, såfremt jeg skrur ut og leverer alt selv (som tydeligvis er en stor jobb). Tar kontakt med Bavaria Norge for tips. Gir status når jeg har kommet videre. I mellomtiden - kom gjerne med flere erfaringer om noen har gjort dette før :)

Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...
  • 1 måned senere...

Fikk det til slutt til! Jobben er gjort, men ble dessverre 50% dyrere pga råtne plater på innsiden og et par andre overraskelser. Så ikke akkurat verdt prisen kanskje, men veldig pent arbeid. Skal montere i morgen så krysser fingrene for at det går greit  ?

Link to post
Share on other sites

Gratulerer! Endte du opp med niroxx?? Og ble det Doxa?

Legg gjerne ut et bilde eller to når monteringen er fullført:smiley:. Jeg vurderer som nevnt en tilsvarende oppgradering selv.

 

Jeg har tidligere skiftet bunnplate under den store solputa bak, denne var råtten hos meg.. Samler seg vann/fuktighet i oppbevaringsrommet under puta, så burde nok vært ordnet men en form for ventilasjon.

Redigert av Olepo (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...
ThePelican skrev On 28.3.2018 at 20.16:

Har det ordnet seg for deg? :-)

jeg gjorde dette i fjor på min bavaria 42. De var skrudd unnenifra og limt med klatrer av sikaflex. Brukte glava kniv og skar av. Gikk greit å få av så fort man får skjært sikaflexen :-)

Hei, står med samme problematikken og skal ha ut alle putene i en Bavaria 42 Sport, og lurer på om du kunne hjulpet meg med hvilke puter som er skrudd, og hvilke som er limet? De sitter dønn fast, og er redd for å dra for mye i det...

Link to post
Share on other sites

ThePelican skrev On 28.3.2018 at 20.16:

Har det ordnet seg for deg? :-)

jeg gjorde dette i fjor på min bavaria 42. De var skrudd unnenifra og limt med klatrer av sikaflex. Brukte glava kniv og skar av. Gikk greit å få av så fort man får skjært sikaflexen :-)

Hei, kan jeg spørre hva du betalte?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...