Jump to content

Dual sense VSR og lading fra solceller?


PiperBill

Recommended Posts

Mulig jeg innbilder meg et problem som ikke finnes men jeg er veldig usikker. Jeg har en «dual sense» skillerele (VSR) som jeg skal monterer mellom start og forbruksbatteriene.  Dual sense betyr vel at den åpner (kobler sammen batteriene) når den ser 13.8 v eller mere enten på start eller forbruk.

Jeg har også 2 solcellepaneler tilkoblet kun forbruksbanken (ikke start).

Spørsmålet er da…Betyr det at så lenge solcellene lader forbruksbanken og gir 13.8v så vil VSR’en  kobler sammen de to batteribankene?

Hvis ja … Har det noe betydning? Jeg forstår ikke helt men det virker da «pointless» med en VSR da.

Redigert av PiperBill (see edit history)

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Det stemmer som du sier, DUAL sense betyr at VSR kobler de to batteriene sammen når ett av dem lades.  Så lades begge batteriene. 

 

Det som er poenget med VSR, er at det automatisk kobler de to batteriene fra hverandre igjen når det ikke lades lenger (og spenningen synker).  Det gjør at du kan lade to batteribanker fra samme ladekilde, men allikevel ha forbruksbatteriet separat fra startbatteriet når det ikke lades.  Og det funker likt enten du lader fra sol, vind, dynamo, landstrøm o.a.

Link to post
Share on other sites

Takk det var slikt jeg oppfattet det også. Dvs solcellene vil også lader (topp lader) startbatteri siden VSR kobler de to bankene sammen så lenge det er strøm fra solcellene-.

Men… betyr det også at både forbruk og start er koblet sammen som en stor batteribank så lenge VSR er koblet inn? Men.. men..  dersom startbatteriet kommer under 12.8v (for eks på natta da det ikke er strøm fra solcellene) så blir den koblet ut og dermed spart fra å gå tom? Hvis så er tilfelle så er alt bare helt perfekt J

Litt off topic men jeg kjøpte en VSR kit på Ebay som jeg er fornøyd med. Den hadde med VSR og absolutt alt av kabler, sikringer samt det som trengs for å montere og sikrer alt.

https://www.ebay.com/itm/SPLIT-CHARGE-KIT-HC-CARGO-12V-140A-AMP-VSR-110AMP-LEADS-MAZDA-BONGO-2mtr/263219043743

 

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Ja vis det er lik Biltema sitt er det jo bra :wink:

Eneste jeg savner på det er forsinkelse ved stort strømforbruk f.eks ved bruk av baugpropell.

Ellers har jeg modifisert det med en diode i serie på senseledning for å øke spg noe slik at jeg lader litt lengre på forbruk før den kobler inn start og er litt raskere med å koble dem fra hverandre igjen :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

FrodeB skrev for 2 timer siden:

Releet lignet på biltema sitt?

 

Visuell likhet trenger ikke ha noe som helst med reell kvalitet og funksjonalitet å gjøre. Etter å ha handlet endel fra Kina de siste 3-5 årene har jeg vennet meg til at utseende ikke kan brukes for å vurdere kvalitet. Mange produsenter kan bruke samme kabinett, mens innmaten kan variere veldig, avhengig av produsentens spesifikasjoner.

Redigert av Popeye70 (see edit history)

SY Almara - 2005-modell Dufour 385 GL

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...