Jump to content

Raymarine Axiom 7 eller Simrad Go7 XSE


lenny36

Recommended Posts

 

Valget står nå mellom disse to:

 

Simrad go 7XSE

http://hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunksjonsskjermer/simrad/simrad-go7-xse,-7-multitouch,-kartekkodownview-mhybrid-hekksvinger.aspx

 

Eller

Raymarime Axiom 7

http://hocom.no/no/maritim-elektronikk/gps-kartplotter-multi-skjerm/kartplottermultifunksjonsskjermer/raymarine/raymarine-axiom-7,-7-multitouch-mfd-skjerm.aspx

 

Simrad er litt dyrere men inkluderer ekkolodd men ikke kart. Raymarine inkluderer kart men har ikke ekkolodd. Fisker ikke mye men er kjekt å kunne se dybder. God brukervennlighet på kartdelen er det viktigste. Hva anbefaler dere? Vingler frem og tilbake og klarer ikke bestemme meg ?

 

Link to post
Share on other sites

 

Jeg kan ikke udtale mig om Raymarine. Men jeg har valgt Simrad GO9 XSE og har kun gode erfaringer. Men jeg er også vant til Simrad og er på den måde helt sikkert blevet mærkevare-loyal.

 

Ellers er der få objektive forskelle mellem de to modeller og begge firmaer er jo dybt seriøse og mærkevare i ordets bedste forstand.

 

Jeg tror, at dit valg må komme ned til personligt smag og behag. Hvilket interface har du det bedst med? Hvad opdaterer hurtigt og godt? Hvad føler du virker bedst for dig.

 

Red: Var der ikke noget med at Ray ikke understøtter ruter? Det ville jeg anse for at være en alvorlig forskel. Jeg bruger ruter sammen med autopiloten og det ville være et tilbageskridt hvis jeg ikke kunne udnytte det at navigere efter en rute.

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jeg kan ikke uttale meg om Simrad men kjenner Raymarine ganske godt.

 

Alle nyere Raymarine plottere støtter ruter og autoruting som kan kjøres mot autopilot. Dette kom i Lighthouse II versjonen av SW. Axiom kjører Lighthouse III. En annen fordel med de nye Raymarineproduktene er at du har veldig mange valg av kartgrunnlag, og spesialkart,  men jeg kjenner ikke Simrad sine muligheter her.  

 

En annen funksjon jeg bruker mye er planlegging på Ipad eller mobil (Navionics)med direkte overføring via Wifi til plotter. Det finnes også en del apper som gir deg fjernkontroll, speiling av bilde på plotter til mobil/pad med mer.

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

OK - jeg huskede forkert - mener, at det så var Dragonfly, der ikke havde ruting.

 

Simrad understøtter samme kort som Ray: CMAP, Navionics m.fl. Simrad har også app til fjernstyring og overførsel af ruter og waypoints fra tablet til plotter. Jeg  er helt enig med Chaos at det er noget, der er en markant lettelse. Dog skal man være opmærksom på, at det med Navionics kræver et årligt abonnement - men så får man også helt friske og opdaterede kort på både plotter og tablet.

 

Jeg mener stadig, at de er to produkter, der ligger så tæt på hinanden, at det kommer ned til "touch and feel".

Link to post
Share on other sites

  • 6 måneder senere...
MajorAndy skrev On 12.1.2018 at 11.27:

OK - jeg huskede forkert - mener, at det så var Dragonfly, der ikke havde ruting.

 

Simrad understøtter samme kort som Ray: CMAP, Navionics m.fl. Simrad har også app til fjernstyring og overførsel af ruter og waypoints fra tablet til plotter.

 

Hvilken app bruker dere for overføre ruter fra brett (Android) til Simrad plotter (Wi-Fi)  med kart fra CMap?

Redigert av Bergen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...