Jump to content

SART / Racon radarfyr og Chirp radar - Hvilke frekvensbånd?


Captain Chaos

Recommended Posts

Jeg må innrømme at jeg ikke helt har forstått meg på radar og frekvenser. Monterte en Raymarine Quantum CHIRP radar på nybåten i fjor, som jeg har hatt god nytte av og er strålende fornøyd med.

 

Så satt jeg å leste litt om SART og Racon. Der leste jeg at SART svarer på 3cm radar (X-bånd / 9GHz).... Racon radarfyr svarer på X og S bånd... OK. Jeg kan Google meg frem til hva X og S bånd er, men ut av spesifikasjonene kan jeg ikke finne hvilket bånd min Chirp radar sender på....?  Jeg finner 2 båndbredder i spesifikasjonene: Chirp båndbredde: opp til 32MHz og IF båndbredde 26mhz. Dette er jo svært mye lavere frekvenser en X og S bånd, men disse båndbreddene har kanskje ikke noe med saken å gjøre?

 

Vil SART og Racon dukke opp på min Chirp radar?

 

Når jeg leser spesifikasjonene på andre Raymarine lukkede radarer så finner jeg heller ikke noen frekvenser som tilsvarer X eller S bånd...

 

Noen som kan utdype og utdanne oss litt?

 

 

 

Høne, øl og hornmusikk!

Link to post
Share on other sites

Captain Chaos skrev 51 minutter siden:

Vil SART og Racon dukke opp på min Chirp radar?

Nei, det vil de ikke.

Radar på X bånd er en del av det internasjonale sikkerhetssystemet. Derfor sender de på tilnærmet samme frekvensen og på samme måten. Transpondere som SART og AAR er tilpasset dette og svarer med sin kode.

Link to post
Share on other sites

Jo, traditionelle radarer med magnetron mv. kan se dem. Min gamle kageboks Simrad og min åben vinge Simrad kunne begge se RACON. Ikke at jeg havde nogen nytte af det i mit sejlfarvand, dog. men sikkert brugbart for andre.

 

Jeg forstår, at mange går over til AIS-SART og derfor har jeg sørget for at have en AIS-modtager, der kan vise dette og hurtigt og enkelt sætte kursen mod sådan en - hvis det skulle ske.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...