Jump to content
Tryta

Felles minuskabel mellom start og forbruk?

Recommended Posts

Tryta   
Tryta

Jeg har tenkt å koble til et forbruksbatteri ombord med VSR. Kan jeg koble minus direkte fra forbruksbatteriet til minus på startbatteriet? Startbatteriet er allerede koblet opp slik det skal være.

Bostedskommune: Troms, Tromsø

Del dette innlegget

Kyrholmen   
Kyrholmen

Jeg har mine minuskabler koblet sammen via en koblingsskinne med tre bolter der den tredje går til jordingen på motor/gir.

Ingenting i veien for at du gjør det slik du beskriver, men kabelen må være stor nok.

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget

Sjeldenutpå   
Sjeldenutpå

Sjekk også at kabel mellom motor og startbatteri er god. 

Bostedskommune: Hordaland, Stord Båtfabrikat/modell: Osvik 34 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Aluminium Navn: Albatross Kallesignal: LK3129 MMSI: 258120580

Del dette innlegget

boble65   
boble65
Kyrholmen skrev for 9 timer siden:

Jeg har mine minuskabler koblet sammen via en koblingsskinne med tre bolter der den tredje går til jordingen på motor/gir.

Du mener vel minus til motor. Dette har ingen ting med jording og gjøre😉

Bostedskommune: Nordland, Hadsel Båtfabrikat/modell: mørebas 8400 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot

Del dette innlegget

Tryta   
Tryta
Kyrholmen skrev for 21 timer siden:

Ingenting i veien for at du gjør det slik du beskriver, men kabelen må være stor nok.

Jeg kommer da til å bruke en standard batterikabel tenkte jeg. Grunnen for å koble rett på startbatteriet er fordi jeg ikke finner skinnen. Det er så innmari trangt i båten. Veldig enkelt å bare koble direkte.

Del dette innlegget

Tryta   
Tryta

Er det bare å koble pluss og minus fra panelet til forbruksbatteriet for å koble alt av utstyr til forbruk? 

Del dette innlegget

Lars H.   
Lars H.

Dett hadde jo gjort seg med en hovedbryter og noen sikringer.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Tryta   
Tryta

Det er sikringer til de forskjellige forbrukselementene i panelet. Skal det være flere sikringer i tillegg?

Del dette innlegget

Lars H.   
Lars H.

Ikke nødvendigvis, men en hovedbryter rett ved batteri er viktig slik at hele anlegget kan gjøres strømløst.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget

Tryta   
Tryta

Ja det er nok en fordel å ha. Gode tips her på forumet!

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn