Jump to content
jano1968

Hvilket drivverk er dette (aksling/bokser etc)?

Recommended Posts

jano1968   
jano1968

På min nykjøpte snekke har jeg dette opplegget. Grunnet ulyder, mulig litt løs aksling samt at de 2 boltene som holder flensen mot girkassen stadig ryker (3/8 UNC)

Jeg må få dette i orden, men kjenner ikke systemet:) Har noen oversikt over hva det for type, samt hvor jeg finner servicemanualer på de?Ja, bildet viser et sant griseri - det får jeg vaske rent til våren, tenker jeg. 

Drev båt bilde 1.jpg

Bilde 2 drev båt.jpg

Del dette innlegget

index   
index

Det er i alle fall et vridbart propellanlegg av et eller annet slag. Men oppsettingen avi motoren ser alt annet enn bra ut. Ikke rart boltene ryker da...

Bostedskommune: Rogaland, Haugesund Båtfabrikat/modell: Viksund 27 Columbi Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

Kyrholmen   
Kyrholmen

Så veldig skjevt ut ja... 

Bostedskommune: Hordaland, Bergen Båtfabrikat/modell: Comfort 30 Båttype: Seil Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Seilnr.: NOR3061

Del dette innlegget

jano1968   
jano1968

Ok. Hva er den store boksen i midten til? Løfter jeg på akslingen der, er det rimelig mye slakke. Kan det være et lager av noe slag som er gåent?

Del dette innlegget

bellen   
bellen

Ser ut som at du har en stor jobb der. Den boksen i midten ser ut som et omstyringsanlegg, som du med ei rattpumpe, kan vri vingene på propellen. Utrulig kjekt å ha ved fisking og manøvrering. 

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: Rubberduck

Del dette innlegget

rogeri   
rogeri

For meg ser det ut som noe som tidligere har vært et mekanisk vridbart propellanlegg, altså ikke hydraulisk. Enn videre ser det ut som at stigningen på propellvingene nå er "låst" i en fast posisjon, ved at manøverstangen er kappet av. Man kan se stussen av denne på bildet.

Om det er slark i omstyringshuset, ville jeg ,med mindre du kan gjøre reparasjon selv, forsøkt å finne et annet brukt vribart anlegg fra enten Sleipner,FM, eller Marna. Tror det kan stå mange slike rundt om som man kan få for en rimelig penge. Om du går for å skifte lagrene selv, er det viktig å nøye merke av innstillingene på propellbladene slik at stigningen fortsatt holdes riktig. Dette kan lett endres utilsiktet under demont/montering. Det er nok sikkert lurt og påkrevet å skifte pakkboksen på propellhylsa også. Mesteparten av fettet i kjølen kommer nok fra pakkboksen.

Båtfabrikat/modell: Rana 630 sjark,m/ 88HK Yanmar Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget

hanto1   
hanto1

Et alternativ kan være å kople bort vridbaren og legge ny fast aksel med fast propell. Vridbare propeller har generelt dårlig virkningsgrad grunnet løse blader og stor hub.

Det er generelt dyre deler til vridbare anlegg og deletilgangen er variabel. Kun propellen koster fort 15K

Båtfabrikat/modell: Viknes Båttype: Motor

Del dette innlegget

jano1968   
jano1968

Hjertelig takk! Da blir det et forsøk på reparasjon først. Kan jo ikke gå verre en kjempegalt.

Del dette innlegget

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn