Jump to content

Hvilket drivverk er dette (aksling/bokser etc)?


jano1968

Recommended Posts

På min nykjøpte snekke har jeg dette opplegget. Grunnet ulyder, mulig litt løs aksling samt at de 2 boltene som holder flensen mot girkassen stadig ryker (3/8 UNC)

Jeg må få dette i orden, men kjenner ikke systemet:) Har noen oversikt over hva det for type, samt hvor jeg finner servicemanualer på de?Ja, bildet viser et sant griseri - det får jeg vaske rent til våren, tenker jeg. 

 

 

Drev båt bilde 1.jpg

Bilde 2 drev båt.jpg

Link to post
Share on other sites

For meg ser det ut som noe som tidligere har vært et mekanisk vridbart propellanlegg, altså ikke hydraulisk. Enn videre ser det ut som at stigningen på propellvingene nå er "låst" i en fast posisjon, ved at manøverstangen er kappet av. Man kan se stussen av denne på bildet.

Om det er slark i omstyringshuset, ville jeg ,med mindre du kan gjøre reparasjon selv, forsøkt å finne et annet brukt vribart anlegg fra enten Sleipner,FM, eller Marna. Tror det kan stå mange slike rundt om som man kan få for en rimelig penge. Om du går for å skifte lagrene selv, er det viktig å nøye merke av innstillingene på propellbladene slik at stigningen fortsatt holdes riktig. Dette kan lett endres utilsiktet under demont/montering. Det er nok sikkert lurt og påkrevet å skifte pakkboksen på propellhylsa også. Mesteparten av fettet i kjølen kommer nok fra pakkboksen.

Link to post
Share on other sites

Et alternativ kan være å kople bort vridbaren og legge ny fast aksel med fast propell. Vridbare propeller har generelt dårlig virkningsgrad grunnet løse blader og stor hub.

Det er generelt dyre deler til vridbare anlegg og deletilgangen er variabel. Kun propellen koster fort 15K

Link to post
Share on other sites

  • 1 måned senere...

Nytt spørsmål til dere som virkelig kan dette: På min Albin 21 diesel motor ombord i snekka, står det et gir med mulighet for fremover/fri/og revers. Problemet er at jeg lurer på om clutch/lameller etc kan være slitt. Hvis jeg gir gass i fremoverstilling, kan det ta opptil 10-15 sekunder før jeg hører det blir tyngre for motoren, og propellen legger kraft i frasparket. Likeså har jeg nå opplevd at når jeg kjører de sedvanlige 10-11 km/t, så "slipper" plutselig ett eller annet taket, fremdriften sakker veldig av. og jeg må få gasspaken helt ned igjen før den på ny "tar tak" i å få igang fart. Hva er dette tro? Og hva kan gjøres for å kvalitetssikre eit reparere dette. Blir litt utrygg på å foreta lengre turer før dette blir fikset vel? 

Link to post
Share on other sites

hanto1 skrev On 16.1.2018 at 14.18:

Vridbare propeller har generelt dårlig virkningsgrad grunnet løse blader og stor hub.

Feil. CP propellen har meget god virkningsgrad da den kan tilpasses enhver last og fartsområde. Den har også en stoppekraft som nesten matcher vannjet. 

Servogear på Bømlo er verdensleder på CP propellere i planende båter.

Link to post
Share on other sites

Ok.. Det var nytt for meg. Spørs om eg må ta opp igjen skolen min på nytt. I min lærdom, så er virkningsgraden i forhold til propellstørrelse bedre med Fp en CP. Hovedsaklig fordi CP krever en mye større hub enn en FP-propell. I tillegg er gearkassen mye mer kompleks med CP da den blant annet krever en del kraftige hydraulikkanlegg, og dermed har et større drivverkstap enn FP-system. Det er mye enklere å utnytte motorens effektkurve med CP, men effekttapet er uansett større.

Link to post
Share on other sites

Mulligan skrev On 3/13/2018 at 15.07:

Ved en bestemt båtvekt, en bestemt fart og en bestemt effekt er FP bedre.

Under alle andre kondisjoner er CP bedre.

 

Trur det er litt sant dette, om det er av den av den meir avanserte typen og med stor propell.  Men den bestemte farten går kanskje over eit større/stort fartsområde.Kan i alle høve diskuterast.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...