Torekjel Startet 12.Januar.2018 Del på Facebook Startet 12.Januar.2018 Har et Bravo 2 drev, antagelig fra 1990-tallet. Må bytte knute inkludert lager osv i toppen av drevet, deler for 10.000 plus en arbeidsdag, pluss trimsylindre. Har ikke oversikt over hva det blir samlet, kanskje 35.000 ..? Er det noen som har kunnskap og råd om hva som er mest logisk, la verkstedet gjøre det ferdig som foreslått eller kjøpe nytt. Nytt drev? Ny øvre del? Jeg bor i Asker, hvor bør jeg evt henvende meg for å kjøpe nytt, hvis det kanskjer er smartest? Synspunkter mottas med takk! (Det hører med til historien at båten bare brukes i deplasement-fart) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
tkb Svart 13.Januar.2018 Del på Facebook Svart 13.Januar.2018 Du kan jo høre med Ebbestad, han har god erfaring. http://www.ebbestadperformance.no/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Asbjørn2 Svart 13.Januar.2018 Del på Facebook Svart 13.Januar.2018 Et alternativ er å handle deler fra for eksempel http://www.mercruiserparts.com/all-bravo-drives, laste ned servicemanualen og gjøre jobben selv. Knuten koster $70, gimbal lager koster $95, trimsylindrene koster $500 pr stk, men du får overhalingssett til $164. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 14.Januar.2018 Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Nytt Bravo 2 drev koster rundt 80 tusen, så det blir sikkert billigere å overhale. Hva er det feil med det du har ? Bytte knute, lager osv sier ikke mye. Det er clutch pakke og tannhjul som vil koste mer enn 10tusen om det må byttes. Og bytte simringen samtidig. Lageret på drivaksel må presses på og ha riktig forspenning, så det bør du kanskje overlate til et verksted som kan det. Jeg har byttet lageret og simring på drivaksel på ett Bravo2 så det går om du har verktøy og følger manualen. Om du vil prøve selv må du ha en presse for splitte lageret og montere nytt, samt en moment nøkkel med skala i lb inch. Og ellers følge manualen for å få riktig forspenning på lageret. F.eks Ravns Garage i Båstad har muighet til å reparere drevet. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Torekjel Svart 14.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 14.Januar.2018 Fine kommentarer her, takk for det! En tanke jeg har er at båten er overmotorisert for vårt bruk (180 hk). Ser at å dra den på planet i ca 14 knop+ er uten interesse for oss. Forrige sesong var vi på planet i 5 minutter. Skulle vi bytte motor ville vi velge ca 60-90 hk. Leker derfor med tanken om å bytte drev, kjøpe nytt drev som passer til mindre motor. Å kjøpe nytt Bravo 2 er nok ikke aktuelt, kanskje kjøpe et nytt drev beregnet for saktegående diesel? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 15.Januar.2018 Del på Facebook Svart 15.Januar.2018 Drev = planende båt Det går naturlig vis å endre utveksling, men hva er poenget med dette? Du kan jo kjøre sakte idag med det oppsettet du har, hvor motor og gear(drev) forhåpentligvis harmoniserer. Tror ikke det er noen motorer på markede i dag på 60-90hk som passer til drev. Både Bravo 2 og 3 burde passe til din båt, hvis du vet utveksing, kan det jo fra tid til annen dukke opp overhalte drev på finn.. En undermotorisert båt er jo en sann plage, du har jo luksus med at du har krefter som for deg er mer enn nok. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alidal Svart 16.Januar.2018 Del på Facebook Svart 16.Januar.2018 Torekjel skrev On 14.1.2018 at 16.19: kanskje kjøpe et nytt drev beregnet for saktegående diesel? Blir seildrev det da... Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Chris284 Svart 17.Januar.2018 Del på Facebook Svart 17.Januar.2018 Hvis du har en motor på 180 hk i en 30 fots båt har du nok lite hk i utgang punktet. Du kan fint kjøre sakte med den uten å bruke mye diesel. Du sier ikke hva som er feil med drevet eller hva slags motor du har, så om du skal bytte til mindre motor får du problemer med drev og propell som er bergnet til den motoren du har. Jeg har en 30 fots båt med to 220hk Mercruiser diesel og det er passe både for sakte og i plan. Sitér dette innlegget Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop Link to post Share on other sites More sharing options...
Torekjel Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Drevet er nok fra '90-tallet og trenger overhaling. Med høye time-priser på arbeid i Norge tenker jeg det er verd å vurdere andre muligheter enn å la verkstedet bytte innvendige deler. Har sjekket litt forskjellig og det ser ut til at Bravo 2 er det beste drevet for båten uavhengig av motorstørrelse og fart (innenfor mitt behov), den store propellen er godt egnet for båtens vekt. Håper å finne et overhalt drev. Evt vurdere å kjøpe nytt som kanskje vil koste det doble av forventet verkstedregning. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Knappern Svart 21.Januar.2018 Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Leverte et rast Bravo 3 drev til Ravns garage for bytte av innmat og nye tetninger. Mener det var 24000,- ink trykktest og arbeid. Super oppfølging og fikk alle delene dem hadde byttet. Det var ikke lite for å si det sånn. Sitér dette innlegget Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44 Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.