Jump to content

Bravo 2 drev. Kjøpe nytt eller reparere?


Torekjel

Recommended Posts

Har et Bravo 2 drev, antagelig fra 1990-tallet. Må bytte knute inkludert lager osv i toppen av drevet, deler for 10.000 plus en arbeidsdag, pluss trimsylindre. Har ikke oversikt over hva det blir samlet, kanskje 35.000 ..? Er det noen som har kunnskap og råd om hva som er mest logisk, la verkstedet gjøre det ferdig som foreslått eller kjøpe nytt. Nytt drev? Ny øvre del? Jeg bor i Asker, hvor bør jeg evt henvende meg for å kjøpe nytt, hvis det kanskjer er smartest?

Synspunkter mottas med takk! (Det hører med til historien at båten bare brukes i deplasement-fart) 

Link to post
Share on other sites

Nytt Bravo 2 drev koster rundt 80 tusen, så det blir sikkert billigere å overhale.

 

Hva er det feil med det du har ? Bytte knute, lager osv sier ikke mye.

Det er clutch pakke og tannhjul som vil koste mer enn 10tusen om det må byttes. Og bytte simringen samtidig.

Lageret på drivaksel må presses på og ha riktig forspenning, så det bør du kanskje overlate

til et verksted som kan det.

Jeg har byttet lageret og simring på drivaksel på ett Bravo2 så det går om du har verktøy og følger manualen.

 

Om du vil prøve selv må du ha en presse for splitte lageret og montere nytt, samt en

moment nøkkel med skala i lb inch. Og ellers følge manualen for å få riktig forspenning på lageret.

 

F.eks Ravns Garage i Båstad har muighet til å reparere drevet. 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Fine kommentarer her, takk for det!

 

En tanke jeg har er at båten er overmotorisert for vårt bruk (180 hk). Ser at å dra den på planet i ca 14 knop+ er uten interesse for oss. Forrige sesong var vi på planet i 5 minutter. Skulle vi bytte motor ville vi velge ca 60-90 hk. Leker derfor med tanken om å bytte drev, kjøpe nytt drev som passer til mindre motor. Å kjøpe nytt Bravo 2 er nok ikke aktuelt, kanskje kjøpe et nytt drev beregnet for saktegående diesel?

 

Link to post
Share on other sites

Drev = planende båt

Det går naturlig vis å endre utveksling, men hva er poenget med dette?

Du kan jo kjøre sakte idag med det oppsettet du har, hvor motor og gear(drev) forhåpentligvis harmoniserer.

Tror ikke det er noen motorer på markede i dag på 60-90hk som passer til drev.

Både Bravo 2 og 3 burde passe til din båt, hvis du vet utveksing, kan det jo fra tid til annen dukke opp overhalte drev på finn..

 

En undermotorisert båt er jo en sann plage, du har jo luksus med at du har krefter som for deg er mer enn nok.

 

Link to post
Share on other sites

Hvis du har en motor på 180 hk i en 30 fots båt har du nok lite hk i utgang punktet.

Du kan fint kjøre sakte med den uten å bruke mye diesel.

Du sier ikke hva som er feil med drevet eller hva slags motor du har, så om du skal bytte til mindre motor

får du problemer med drev og propell som er bergnet til den motoren du har.

 

Jeg har en 30 fots båt med to 220hk Mercruiser diesel og det er passe både for sakte og i plan.

 

 

Chris Craft 284, 1988 mod. 2 x Mercruiser 4.2L 220hk diesel, Bravo 2, 100knop

Link to post
Share on other sites

Drevet er nok fra '90-tallet og trenger overhaling. Med høye time-priser på arbeid i Norge tenker jeg det er verd å vurdere andre muligheter enn å la verkstedet bytte innvendige deler. Har sjekket litt forskjellig og det ser ut til at Bravo 2 er det beste drevet for båten uavhengig av motorstørrelse og fart (innenfor mitt behov), den store propellen er godt egnet for båtens vekt. Håper å finne et overhalt drev. Evt vurdere å kjøpe nytt som kanskje vil koste det doble av forventet verkstedregning.

Link to post
Share on other sites

Leverte et rast Bravo 3 drev til Ravns garage for bytte av innmat og nye tetninger. Mener det var 24000,- ink trykktest og arbeid. Super oppfølging og fikk alle delene dem hadde byttet. Det var ikke lite for å si det sånn.

Skibsplast 14, Huwa 26, Bayliner Ciera 265, Sunseeker Camargue 44

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...