Jump to content
Torekjel

Bravo 2 drev. Kjøpe nytt eller reparere?

Recommended Posts

Torekjel   
Torekjel

Har et Bravo 2 drev, antagelig fra 1990-tallet. Må bytte knute inkludert lager osv i toppen av drevet, deler for 10.000 plus en arbeidsdag, pluss trimsylindre. Har ikke oversikt over hva det blir samlet, kanskje 35.000 ..? Er det noen som har kunnskap og råd om hva som er mest logisk, la verkstedet gjøre det ferdig som foreslått eller kjøpe nytt. Nytt drev? Ny øvre del? Jeg bor i Asker, hvor bør jeg evt henvende meg for å kjøpe nytt, hvis det kanskjer er smartest?

Synspunkter mottas med takk! (Det hører med til historien at båten bare brukes i deplasement-fart) 

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Princess 32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
tkb   
tkb

Du kan jo høre med Ebbestad, han har god erfaring. 

http://www.ebbestadperformance.no/

Bostedskommune: Nordland Båtfabrikat/modell: Yamarin 75 Br, Musling 430, Pioner 11 Sp Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Aluminium

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Asbjørn2   
Asbjørn2

Et alternativ er å handle deler fra for eksempel http://www.mercruiserparts.com/all-bravo-drives, laste ned servicemanualen og gjøre jobben selv. Knuten koster $70, gimbal lager koster $95, trimsylindrene koster $500 pr stk, men du får overhalingssett til $164.

Bostedskommune: Rogaland, Sandnes Båtfabrikat/modell: Bayliner 2958 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Scrutor

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chris284   
Chris284

Nytt Bravo 2 drev koster rundt 80 tusen, så det blir sikkert billigere å overhale.

 

Hva er det feil med det du har ? Bytte knute, lager osv sier ikke mye.

Det er clutch pakke og tannhjul som vil koste mer enn 10tusen om det må byttes. Og bytte simringen samtidig.

Lageret på drivaksel må presses på og ha riktig forspenning, så det bør du kanskje overlate

til et verksted som kan det.

Jeg har byttet lageret og simring på drivaksel på ett Bravo2 så det går om du har verktøy og følger manualen.

 

Om du vil prøve selv må du ha en presse for splitte lageret og montere nytt, samt en

moment nøkkel med skala i lb inch. Og ellers følge manualen for å få riktig forspenning på lageret.

 

F.eks Ravns Garage i Båstad har muighet til å reparere drevet. 

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Chris Craft 284 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA 7463

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Torekjel   
Torekjel

Fine kommentarer her, takk for det!

 

En tanke jeg har er at båten er overmotorisert for vårt bruk (180 hk). Ser at å dra den på planet i ca 14 knop+ er uten interesse for oss. Forrige sesong var vi på planet i 5 minutter. Skulle vi bytte motor ville vi velge ca 60-90 hk. Leker derfor med tanken om å bytte drev, kjøpe nytt drev som passer til mindre motor. Å kjøpe nytt Bravo 2 er nok ikke aktuelt, kanskje kjøpe et nytt drev beregnet for saktegående diesel?

 

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Princess 32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Førstefender   
Førstefender

Drev = planende båt

Det går naturlig vis å endre utveksling, men hva er poenget med dette?

Du kan jo kjøre sakte idag med det oppsettet du har, hvor motor og gear(drev) forhåpentligvis harmoniserer.

Tror ikke det er noen motorer på markede i dag på 60-90hk som passer til drev.

Både Bravo 2 og 3 burde passe til din båt, hvis du vet utveksing, kan det jo fra tid til annen dukke opp overhalte drev på finn..

 

En undermotorisert båt er jo en sann plage, du har jo luksus med at du har krefter som for deg er mer enn nok.

 

Bostedskommune: Telemark, Bamble Båtfabrikat/modell: Princess V42 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Navn: EosAdele II Kallesignal: LA5824 MMSI: 258265440

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
alidal   
alidal
Torekjel skrev On 14.1.2018 at 16.19:

  kanskje kjøpe et nytt drev beregnet for saktegående diesel?

 

Blir seildrev det da... :wink:

Bostedskommune: Hordaland Båtfabrikat/modell: Hanse 400 Båttype: Seil Byggemateriale: Plast AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Chris284   
Chris284

Hvis du har en motor på 180 hk i en 30 fots båt har du nok lite hk i utgang punktet.

Du kan fint kjøre sakte med den uten å bruke mye diesel.

Du sier ikke hva som er feil med drevet eller hva slags motor du har, så om du skal bytte til mindre motor

får du problemer med drev og propell som er bergnet til den motoren du har.

 

Jeg har en 30 fots båt med to 220hk Mercruiser diesel og det er passe både for sakte og i plan.

 

 

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Chris Craft 284 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Kallesignal: LA 7463

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Torekjel   
Torekjel

Drevet er nok fra '90-tallet og trenger overhaling. Med høye time-priser på arbeid i Norge tenker jeg det er verd å vurdere andre muligheter enn å la verkstedet bytte innvendige deler. Har sjekket litt forskjellig og det ser ut til at Bravo 2 er det beste drevet for båten uavhengig av motorstørrelse og fart (innenfor mitt behov), den store propellen er godt egnet for båtens vekt. Håper å finne et overhalt drev. Evt vurdere å kjøpe nytt som kanskje vil koste det doble av forventet verkstedregning.

Bostedskommune: Akershus, Asker Båtfabrikat/modell: Princess 32 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Knappern   
Knappern

Leverte et rast Bravo 3 drev til Ravns garage for bytte av innmat og nye tetninger. Mener det var 24000,- ink trykktest og arbeid. Super oppfølging og fikk alle delene dem hadde byttet. Det var ikke lite for å si det sånn.

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Sunseeker Camargue 44 Båttype: Motor Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Plast Navn: La Vida Kallesignal: LE7798

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×