Jump to content

Hallberg Rassy 312 og alternative seilbåter fra 80-tallet – erfaringer og innspill søkes


Sjøstein

Recommended Posts

Hei, jeg er ny på forumet og på jakt etter ny, gammel seilbåt. Har hatt noen båter før og vet noenlunde hva jeg vil ha, men hører gjerne fra medlemmer med erfaring fra båtene på min shortlist - og andre alternativer. Har lest om flere av dem her på forumet, men hjemmeleksene har lært meg om noen svakheter som jeg gjerne vil høre mer om fra folk med erfaring.

 

Kriterier: 29 – 32 fot (båtplass maks 32 fot og 3,20 bredde på båt), prisnivå 200 – 400. Trygg og letthåndterlig båt er viktigere enn fart. For meg betyr det relativt tung kjøl som ikke er helt lang, moderat seilareal med en fornuftig fordeling i størrelse mellom stor og forseil samt en pålitelig motor. Vakre linjer og koselig innredning er viktigere enn volum og praktiske løsninger. Svensk 80-tall ligger høyt på min liste men strengt tatt er vel tilstand og graden av oppgraderinger viktigere enn modell.

 

Hallberg Rassy 312 er drømmebåten (jepp, fyller snart 50), men er redd for at det på mitt budsjett er snakk om originalt teakdekk og/eller original motor. Familien har hatt et par gamle svenske båter med skrudde teakdekk og det har aldri lekket inn en dråpe selv om det har sett temmelig slitent ut. Men har jo hørt skrekkhistorier. Erfaringer? Og hvordan er disse båtene for motor i trange havner med sin halvlange kjøl? Mulig å styre under bakk?

 

Scanmar 31, pen båt men kanskje ikke så mange av dem som av 33-foteren her i landet. Noen som har kjennskap til dem? Dehler 31 er en liten perle jeg har oppdaget, hvis man kan leve med knekken på hekken. Men flere jeg har sett virker matte i gelcoat. Problem med modellen eller dårlig vedlikehold? Og hvordan funker det å komme til utstyr bak innerlineren (er vel omtrent samme konstruksjon som Comfortina)? Mamba 311, evt. 31 eller 29. Flotte båter men har hørt noe om svak innfesting av kjølen med små bunnstokker og at den kan flekse når den hviler på kjøl? Og hvordan funker dinetten i 29 og 31 tro? Omega 30, hvordan er det å bo i den, er den veldig rank i mye vind og hvordan er styrken i kjølpartiet? Albin Alpha, fin og letthåndterlig liten båt men studiene har lært meg at den har svake røstjern og dårlig el-anlegg? Arcona 32 ser veldig fin ut men ligger ganske høyt i pris med original Volvo synes jeg. Maxi 909 ser også veldig kjekk ut men har ikke sett så mange av disse til salgs. 999 finnes det jo mange av men den er akkurat litt for stor. Andre aktuelle? Spent på å høre fra forsamlingen.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Sjøstein skrev 29 minutter siden:

 

Hallberg Rassy 312 er drømmebåten (jepp, fyller snart 50), men er redd for at det på mitt budsjett er snakk om originalt teakdekk og/eller original motor. Familien har hatt et par gamle svenske båter med skrudde teakdekk og det har aldri lekket inn en dråpe selv om det har sett temmelig slitent ut. Men har jo hørt skrekkhistorier. Erfaringer? Og hvordan er disse båtene for motor i trange havner med sin halvlange kjøl? Mulig å styre under bakk?

 

 

Hei 

Jeg har hatt en HR 312 i snart 18 år nå. Har så langt fungert helt greit. Skiftet dekk for noen år siden. Kan være litt utfordrende å bakke med men  det handler vel mest om å kjenne sin båt. 

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøstein

 

Jeg fikk skiftet dekket hos Bergalunds Snickeri http://www.bergalundssnickeri.se/page/ for 5 år siden.

 

Dekket var slitt før jeg skiftet det men jeg hadde minimalt med lekkasje fra dekket så ingen skrekkhistorie her. Skiftet det fordi det var nedslitt. Nesten ikke natespor igjen mange steder. Kan anbefale Bergalunds Snickeri. De gjør det meste, er veldig fleksible, dyktige og gir grei pris. Det lønner seg å få gjort mest mulig når man først har båten der. Seilte båten ned på høsten og fikk den levert gratis i Oslo neste sommer da jeg ikke hadde mulighet til å hente den selv.

 

Skiftet ikke listene men de ble slipt og overhalt. Flere av dem hadde jeg skiftet tidligere. Tok ikke cocpiten da den også hadde vært pusset opp tidligere. Fikk samtidig lakkert opp alt det blå bortsett fra stripen langs vannlinjen + diverse andre ting som overhaling av seildrev, ny varmtvannstank ++

 

 

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Uten å komme med konkrete anbefalinger, så vil jeg støtte deg i å velge en 80 talls båt. Det ble lagd mange fine båter av høy kvalitet. Det avgjørende er å finne en som er godt vedlikeholdt og oppgradert. Man får som kjent ikke igjen pengene man legger i oppgradering ved salg. Så finn en båt med mest mulig oppgraderinger. Spesielt motor selvfølgelig. Sånn sett vil det være lønnsomt å legge seg i øvre del av prisområdet. Og da bør det være mulig å finne en meget velholdt og oppgradert båt. Som etter min mening gir vesentlig bedre båt for pengene enn tilsvarende priset bavaria eller lignende. 

Link to post
Share on other sites

bliss X: Takk for nyttig innspill, noterer meg det. Fullt mulig å få gjort noe med gode, gamle båter altså, hvis man tenker langsiktig og er villig til å investere på sikt.

 

Sahara: Takk for tilbakemelding, hyggelig å høre at flere tenker som jeg. Skjønner at man aldri vil få igjen krone for krone ved å investere i gammel båt og håper det dukker opp noen oppgraderte objekter innenfor mine rammer i løpet av våren. 

 

Tidligere båtjakter har lært meg at det finnes massevis av båter til salgs, men ikke alltid mye å velge i innenfor spesielle rammer akkurat når man vil ha båt. Noen form for kompromiss må man inngå. Så på flere båter i fjor uten helt å klare å lande, men da hadde jeg tilgang til en annen båt i familien og stresset ikke. Nå er alle flytetøy solgt og båtplassen er tom. Og det går jo ikke an når sommeren kommer. 

Link to post
Share on other sites

Hei Sjøstein,

Du har vel en god grunn for å se på HR 312, og det er ingen tvil om at dette er velbygde og stødige båter.

 

For få år siden var bruktprisene på disse urimelig høy, men nå selges de ganske rimelig, og du kan få en svært god båt om du velger det rette objektet.

 

Også Hallberg Rassy-båter kan vise seg å være kostnadsbomber om de bare er behandlet dårlig nok. Her er to YouTube-kanaler som dreier seg om pågående renovering av HR 312/352:

 

 

 

Kjøp en båt som selger kjenner godt, har vedlikeholdt fortløpende og byttet ut vesentlige komponenter som motor, seil, elektronikk, skroggjennomføringer. Betal heller noe mer for den rette båten, og kjøp ikke den som viser seg å være et prosjekt når du har hatt den en stund.

Med andre ord, ha is i magen, bruk tid, energi og ressurser FØR kjøpet, og du vil få en båt som gir deg mange år med seil- og bruksglede.

 

Selv kjøpte  jeg en ferdig renovert Maxi 108, og har en HR 26 som jeg renoverer selv (og ja - jeg er passert 50 jeg også;-)

 

Hallberg Rassy har fantastiske kvaliteter og du vil aldri angre om du som sagt velger rette båten...

Link to post
Share on other sites

Deler din begeistring for Dehler? 31-fotaren har også eit skikkeleg toalettrom, plassert der det skal vere. Har hatt nokre båtar med toalettet framme, og er ikkje så glad i den løysinga. Dehler har ikkje gjennomgåande mast. Har no min første båt som ikkje har gjennomgåande mast, og har for første gang tørt kjølsvin! Ellers er det sjølvsagt mange positive sider ved å ha gjennomgåande mast.

 

Ellers er Dehler ein ganske lett båt, og er nok betraktelig livligare enn t.d. Hallberg Rassy 312 (som er ein flott båt)

Redigert av sunnmøre (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Festina_Lente: Takk for gode innspill, jeg har nok litt for mange tommeltotter til å gå på noe sånt, så her er det nok nyttig å gjøre leksene på forhånd ja. Så det lå en i HR312 til salgs i høst nesten 100' over mitt budsjett men der absolutt alt var byttet. Men det blir kanskje billigere på sikt likevel.

 

sunnmøre: Ikke uenig i fordelene med toalett akter og mast på dekk. Er også klar over at flere av mine alternativer er mer livlige båter enn HR. Men seilegenskaper er ikke det viktigste nå da jeg har rast litt fra meg i tidligere båter, så der er jeg litt fleksibel. Trivsel og atmosfære blir viktigst denne gangen, gode seilegenskaper en bonus.

 

bliss x: Fantastisk, den ser jo ny ut!  For meg har det har vært en drøm siden tenårene å eie en HR så det blir spennende å se om det dukker opp noen aktuelle objekter utover våren.

 

 

 

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Festina_Lente said:

Kjøp en båt som selger kjenner godt, har vedlikeholdt fortløpende og byttet ut vesentlige komponenter som motor, seil, elektronikk, skroggjennomføringer.

 

Og de nevnte elementer utgjør vel nærmere 300.000? Legg så til ny rigg (varer ikke evig den heller) samt teakdekk så har det vel gått med bortimot et par hundre til?

Link to post
Share on other sites

bliss X skrev for 2 timer siden:

Hei Sjøstein

 

Jeg fikk skiftet dekket hos Bergalunds Snickeri http://www.bergalundssnickeri.se/page/ for 5 år siden.

 

Dekket var slitt før jeg skiftet det men jeg hadde minimalt med lekkasje fra dekket så ingen skrekkhistorie her. Skiftet det fordi det var nedslitt. Nesten ikke natespor igjen mange steder. Kan anbefale Bergalunds Snickeri. De gjør det meste, er veldig fleksible, dyktige og gir grei pris. Det lønner seg å få gjort mest mulig når man først har båten der. Seilte båten ned på høsten og fikk den levert gratis i Oslo neste sommer da jeg ikke hadde mulighet til å hente den selv.

 

Skiftet ikke listene men de ble slipt og overhalt. Flere av dem hadde jeg skiftet tidligere. Tok ikke cocpiten da den også hadde vært pusset opp tidligere. Fikk samtidig lakkert opp alt det blå bortsett fra stripen langs vannlinjen + diverse andre ting som overhaling av seildrev, ny varmtvannstank ++

 

 

 

 

 

 

 

Av ren nysgjerrighet  er det slik å forstå at teak dekket på disse båtene er det eneste dekket ?? Altså ikke plast dekk under ??

 

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Hadde selv en Mamba 311. Det jeg kanskje likte best var kvaliteten på innredning, fra Vindø verftet. Og aller best var stemningen i salongen rundt det (helt utslått) store salongbordet i gode sofaer med veldig fine snekkerier rundt seg hele veien. Veldig praktisk cockpit, ikke for party i Smøgen, men for seiling. Alt sitter på rett plass og alt er ergometrisk riktig når du seiler. Veldig enkel å seile alene. 

 

Du har helt rett ifht kjølstokkene. De siger litt i akterkant når de står på land. Ikke så det syns men en merker at dører osv kan gå tregere når hun står på land.

 

Men å finne en Mamba som er holdt i topptrim gjennom alle årene er nok vanskeligere mtp utgangsprisen. Den var ikke superbillig i sin tid men båter som HR osv var jo en del hakk over. Det er vel så enkelt som at pengesterke folk har lettere for å holde båtene sine i topp noch. 

--

Jeg solgte vår Mamba 311 så og si på salongen :-) Var en hyggelig og kreativ sjel som ønsket å ha en båt til å skrive og kose seg i, mer som en skrivestue. Han hadde ikke hatt båt før og hadde forsåvidt ikke noe særlig greie på båt. Etter å ha klatret stige opp i båten som stod på land, pløyd seg gjennom presenninger osv og kommet seg ned i båten så satt han seg i salongen. Jeg slo ut bordet. Han satt uten å si noe en god stund, så litt rundt seg før han sa at han ville ha båten.

 

Det morsomme med historien er at sønnen var rask å låne båten for tur med dama. Så har det balla på seg og kjøper og kona har seilt både inn og utland med båten så hele familien har blitt ekte seilere og stortrives med det :-)

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev 1 time siden:

Dessverre for lang, men ser ellers ut til å være velholdt og med mange dyre oppgraderinger. Til noe som virker å være en hyggelig pris

 

https://www.finn.no/102445836

 

 

Ja, la merke til den, skikkelig flott båt men dessverre litt for lang. 

 

Mouche skrev 1 time siden:

 

Og de nevnte elementer utgjør vel nærmere 300.000? Legg så til ny rigg (varer ikke evig den heller) samt teakdekk så har det vel gått med bortimot et par hundre til?

 

Helt sikkert, hvis man skal gjøre det profesjonelt og på en gang. Men tror man må ha en innstilling om å ta små steg og litt hele tiden om man skal ha en gammel båt på budsjett. Og å klare å leve med at ikke alt er perfekt. Noen ganger må bare ting ordnes, men har litt sans for det amerikanske uttrykket "If it isn't broken, don't fix it". Og det er utrolig hva greiene tåler iblant. Var involvert i en risørskøyte fra 1920-tallet for noen år siden, med stående rigg fra midten av 60-tallet og seil fra omtrent samme tid. Det gikk til Skagen på kart og kompass og alt var like helt når vi kom tilbake. Det gikk riktig nok ikke fort.

 

Ida Marie III skrev 1 time siden:

 

 

Av ren nysgjerrighet  er det slik å forstå at teak dekket på disse båtene er det eneste dekket ?? Altså ikke plast dekk under ??

 

 

Jo det er plast under, sandwich med en kjerne av divinycell om jeg ikke husker helt feil. Har sett det fjernet og plastet over på et par båter. Funker det, men mangler liksom noe. Og skal det gjøres skikkelig er det ikke gratis det heller.

Redigert av Sjøstein (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kan absolutt anbefale Dehler 31 siden jeg har hatt båttypen selv.

Ser du spør om innerliner. Den er kun ved motor, toalett og bysse. Både foran og bak dette området er det full tilgjengelighet. Det ligger også en video på youtube som viser hva båten tåler. Har ikke linken, men du finner den sikkert ved å søke. I denne videoen begynner de med å kjøre på tømmerstokker osv og avslutter med full gass i steinmoloen. Minimale skader på båten.

Ellers er båten lettmanøvrert og moro å seile. Enlines rev på storseil og også opplegg for selvslående fokk i tillegg til stor genua. Dette gjør at den enkelt seiles med minimalt mannskap.

Som det skrives så står masten på dekk så du har helt tørt kjølsvin. Rengjøres med støvsuger.

Vet det finnes en nyere utgave med dør inn til akterlugaren. De fleste har kun forheng. Har også sett bilder med hvitmalt innredning. Virket veldig lys og trivelig.

Som flere har skrevet så ta deg god tid. Det er utrolig stor variasjon på hvordan båter taes vare på. Dette gjenspeiles ikke i prisen. Plutselig kommer du ombord i båten hvor du føler at alt stemmer. Da er det bare å slå til.

Link to post
Share on other sites

Pinkvin skrev 9 minutter siden:

Hadde selv en Mamba 311. Det jeg kanskje likte best var kvaliteten på innredning, fra Vindø verftet. Og aller best var stemningen i salongen rundt det (helt utslått) store salongbordet i gode sofaer med veldig fine snekkerier rundt seg hele veien. Veldig praktisk cockpit, ikke for party i Smøgen, men for seiling. Alt sitter på rett plass og alt er ergometrisk riktig når du seiler. Veldig enkel å seile alene. 

 

Du har helt rett ifht kjølstokkene. De siger litt i akterkant når de står på land. Ikke så det syns men en merker at dører osv kan gå tregere når hun står på land.

 

Men å finne en Mamba som er holdt i topptrim gjennom alle årene er nok vanskeligere mtp utgangsprisen. Den var ikke superbillig i sin tid men båter som HR osv var jo en del hakk over. Det er vel så enkelt som at pengesterke folk har lettere for å holde båtene sine i topp noch. 

 

Takk for godt innspill. Ja, Mamba er flotte båter, har seilt en del med en 341 så jeg kjenner kvaliteten på innredningen. Der var det riktig nok en heftig mastheadgenua som krevde sitt i slagene, men 311 er jo brøkdelsrigget så den er vel noe mer lettseilt. 

 

Jeg har også lagt merke til at flere av båtene i dette segmentet er ganske slitne og du har jo en veldig god forklaring på det. Mange flotte båter som faller bort pga. dette dessverre. Gjelder også i høy grad en del Albiner, Comforter og Maxier som jeg har sett på . 

 

bliss X skrev 15 minutter siden:

Det er plast under. 

Her er mesteparten av dekke fjernet

 

 

Puh, ikke noe jeg skal prøve meg på alene i alle fall!

Link to post
Share on other sites

Santa_Claus skrev 9 minutter siden:

Kan absolutt anbefale Dehler 31 siden jeg har hatt båttypen selv.

Ser du spør om innerliner. Den er kun ved motor, toalett og bysse. Både foran og bak dette området er det full tilgjengelighet. Det ligger også en video på youtube som viser hva båten tåler.

 

Takk for interessant innspill om en spennende båttype. Gode poenger. Jeg har sett den videoen og den er imponerende, en viktig årsak til at båten er på min liste. Det og innredningsløsningen. Er vel flest med forheng foran køya i Norge kanskje, kan ikke huske å ha sett den med lukket akterlugar.

Link to post
Share on other sites

Sahara skrev for 12 timer siden:

Det er glassfiber under teaken. Lekkasje gjennom gamle teakdekk skjer via de utallige skruene inn til kjerne av dekket og vannet akkumulerer seg der over tid. Da mister skruene feste etterhvert og man merker det med at teakdekket begynner å slippe lokalt. 

 

Hmmm sandwich som akkumulerer vann over tid høres mildt sagt skremmende ut...

Dyvincell var vel ikke så vanlig i "gamle dager", er det treverk som ligger inni ??

 

Vanlige "Franske" skruer igjennom plastdekket ? Zikaflexs etc som tetning ?

Link to post
Share on other sites

De fleste typer treverk trekker vel vann i mer eller mindre grad..

Men og "punktere" plastdekket med masse små " franske " skruer (treskruer) ....

 

Etter som "punkteringen"  ligger under teakdekket er det jo også vanskelig å se om tetningen, (regner med det er noe slikt)

mellom skruen og plastdekket er i orden..

 

Har inntrykk av at andre produsenter har teak dekket er limt på plastdekket... mulig jeg tar feil...

Link to post
Share on other sites

Jeg byttet teakdekk på min forrige båt som var en HR 352 fra 1980. Det opprinnelige dekket var da så nedslitt at det flere steder ikke lengre var spor til nater, og skruhoder var synlige flere steder på dekk. Teakstavene satt allikevel fortsatt godt, og det var ingen tegn til lekkasjer noe sted. 

 

Når jeg så rev av den opprinnelige teaken kom overraskelsen.  Skruene er der mest bare for å holde teakstavene på plass mens limet herder. De som hadde lagt teakdekk når båten var ny hadde stort sett lagt en “tråd” med et lim som lignet på silikon enn f.eks. Tec 7 e.l.  I tillegg var det en del krakelering i gelcoaten på glassfiberen under teaken. Når jeg skulle støpe igjen alle disse skruehullene boret jeg dem først opp en mm. for å få renere materiale som epoxyen kunne feste seg til. En del steder så jeg når boren ble trukket opp at det var fuktighet i kjernematerialet som for det meste er noe som ligner på divinycell.  Der hvor skroget trenger forsterkninger, under kryssholt, genoaskinne, påfylling for vann/diesel var det brukt finer som var gjennområtten.  Her måtte jeg skjære ut deler av dekket, lime ned ny divinycell der det var divinycell, og så støpte jeg med massiv epoxy der HR hadde forsterket med finer da epoxyen ikke vil råtne  slik fineren hadde gjort hvis det en gang skulle bli lekk igjen. Så var det å støpe dekket, og legge ny teak. Jeg brukte også skruer i dekket, men vi har tilgang på bedre lim nå enn hva tilfellet var i 1980, og jeg brukte tannsparkel slik at jeg i stedet for en tråd med lim fikk noe som vel mere ligner på en membran under teakstavene. 

 

Jeg snakket underveis med Elløs Teakservice som har lang erfaring i å legge nytt teakdekk på eldre båter, samt annet trearbeid. I følge dem var det nokså vanlig å finne slike skader som jeg hadde. Kjøper du en eldre båt med originalt teakdekk må du derfor vite at teaken også har en underside, og at den kan skjule mye elendighet. Jeg ser at enkelte averterer båtene sine hvor de skriver at dekket er natet opp, og evt. synlige skruer er senket noen mm. og plugget slik at dekket etter sliping ser ut som et nytt dekk. Det kan være tilstanden er god, men på en 40 års gammel båt er jeg redd det kan komme store utgifter på skjulte feil.

 

Dersom du kjøper en båt, og setter bort arbeidet med å bytte dekk hvis det må gjøres bør du derfor være klar over at det kan komme en del utgifter utover det som første avtales hvis arbeidet blir mere omfattende enn bare å legge nytt dekk. 

 

Ellers så har HR 312/352 innstøpt dieseltank i glassfiber i bakkant av kjølen. Vel og bra, men det er flere tilfeller på båter som etter en hard grunnstøting, eller dårlig reparasjon på en ikke fullt så hard grunnstøting, tar inn sjøvann i dieseltanken. 

 

Håper ikke jeg skremmer deg bort fra å kjøpe en eldre HR.  Det er fine båter, og jeg hadde mye glede, og mange fine turer med min båt til tross for at jeg endte med litt mye arbeid og litt mere utgifter enn jeg hadde ønsket. Tar du en ringerunde til noen av de som legger ny teak på eldre båter vil du sikkert kunne få en uttalelse om ca. pris, og hvordan tilstanden sånn generelt er under teaken på ulike båter.

 

Lykke til.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...