Jump to content

Bavaria AC og Cruiser forskjell?


Smiil

Recommended Posts

Hei, AC er typebetegnelsen på båter produsert til og med 2004, med den mørke innredningen. Cruiser er betegnelsen på de fra 2005 av med lys innredning som ble produsert til Farr-modellene overtok, rundt 2010 var det vel. Litt forskjellig design og ulike størrelser på modellene. 32 AC ble 33 cruiser f.eks.

Link to post
Share on other sites

Nesten korrekt, AC (aft cockpit) var betegnelse for å skille fra Ocean, som hadde sentercockpit.  Men det er riktig som der har blitt påpekt at AC eksisrerte frem til 2004, også etter at de sluttet med Ocean. Fra 2005 kom cruiser og match serien og etterhvert vision.

Modellene fra 2005 hadde ikke spesielt mye lysere innredning enn 2004, det var først senere år det ble moderne med lys innredning.

Redigert av Krimart (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Verftet byttet navn på AC båtene da match serien kom. De spisset de to seriene slik at cruiser ble TURseiler og match ble turSEILER.  Man kunne altså enten ofre litt komfort og seile litt fortere, eller ofre litt fart, og ha bedre plass ombord.  Båtene i AC serien var designet før dette veikrysset, men ble omdøpt til cruiser frem til de båt for båt ble erstattet av de egentlige cruiser båtene. AC serien har litt mindre volum enn cruiser båtene som erstattet dem. Til gjengjeld var flere av AC båtene rundet ned i forhold til hvor store de var oppgitt til å være, og byr sånn sett på mye plass de også. Det handler vel til syvende og sist om hvilken båt man liker best. Vil anbefale deg å se på 32-34 fot. 32AC er den båten jeg ville valgt av de mellom 30-34.  Den seiler bra, og er akkurat lang nok til å inneholde alt den inneholder på en fullverdig måte. (4 sengeplasser for voksne, salongbenker med sovelengde, romslig bysse og toalett, etc. Men igjen må man finne ut hva man liker best selv. Cruiser serien solgte godt, men til den bruken du beskriver bør du se på 33 og ikke 30-31 i cruiser serien.

Link to post
Share on other sites

Cruiser serien kom med Bavaria 42 Cruiser i 2004, det var den første ekte cruiser’en. Resten av AC serien fikk samtidig nye klistermerker med Cruiser.  Det var vel forresten sist i 2003 at AC stod skrevet på skutesidene. 2004 modellene hadde kun Bavaria 32, etc. De båtene som ble konstruert som cruisere var 30,31,33,37,39,42,46,50 Cruiser.  De som ble konstruert som AC men som fikk Cruiser klistermerker på sidene i 2004-2005 var 32,36,38,44,49.  41 foteren mener jeg man ikke finner i cruiser fordi cruiser serien begynte med at 41AC ble erstattet av 42 cruiser. Verftet har aldri hatt tradisjon for å bytte alle båtene på en gang, det foregår båt for båt når en ny serie lanseres.  Mener å ha hørt at det relativt hyppige modellskiftet verftet drev med den gangen kom hovedsaklig etterhvert som formene ble utslitt, og det var gode tider i europa på midten av 2000 tallet. Unntaket var muligens 41AC som sannsynligvis ble byttet først fordi den solgte dårlig. Det var egentlig en fornyet og forlenget 40AC, og den ble nok for lik i størrelse med nyeste 38 AC som var 39 fot lang og gunstigere priset.  Ca.  800 produserte båter før utskifting er ett tall jeg har hørt, men det kan være ett feilaktig rykte.  I 30-34 fots segmentet som trådstarter leter etter båt i, så ville jeg tatt en ekstra titt på båtene over 32 fot ,og om første tallet er det samme ,så er det lik båt. Dvs. 32 AC og 32 Cruiser er begge den samme 32 foteren, men fra 2001-2005 som denne modellen gikk skjedde endel små kosmetiske endringer. Det kan nevnes gelcoat fargekoder, skapdører i innredning ble avrundet, salongtrekk, salongputer, bytte fra harken til lewmar winsjer, shultz til kapell og annat sprayhooder i norge, modellbetegnelse, etc etc. Men alt basert på den samme båten. Det blir litt som biler og nye årsmodeller, ikke helt nye bilmodeller. 

Link to post
Share on other sites

5 hours ago, Seilars said:

 Verftet har aldri hatt tradisjon for å bytte alle båtene på en gang, det foregår båt for båt når en ny serie lanseres. 

 

Uenig, det er jo nettopp det de gjør (og gjorde mellom 2004 og 2005)  p.g.a. produksjonssystemet de har med standardisering av innredningen på tvers av modeller. 

Link to post
Share on other sites

Fullt mulig at vi er uenige krimart, skal heller ikke være altfor påståelig på at jeg tolker alt riktig.  Det var mange forskjellige generasjoner av bavaria sine turbåter som ble kalt AC. Da match serien kom begynte Bavaria slik jeg husker det å kalle standard  turbåtene sine for cruiser. Om det står noe sted på «AC» båtene er jeg usikker på, det stod muligens bare bavaria og størrelse.  Det skjedde samtidig med at en ny serie turbåter ble lansert som mange oppfatter som den egentlige cruiser serien.  Hvor lang tid det tok å få alle de 100% nye båtene inn på produksjonslinja vet jeg ikke, det tok sannsynligvis 6-12 måneder. Det jeg mener å huske er at AC båtene ble solgt som cruiser båter i dette relativt korte tidsrommet. Cruiser ble med andre ord det nye navnet som erstattet AC navnet på turbåtene til bavaria, og har vært det siden gjennom flere nye generasjoner turbåter. Når trådstarter da spør om forskjellen på AC og Cruiser er det nok flere enn meg som tenker på de to forskjellige seriene som var før og etter 04-05. Men AC navnet gikk flere generasjoner bakover i tid, og cruiser navnet har nå også fått noen nye generasjoner. Forskjellen mellom disse to generasjonene båter er muligens det egentlige spørsmålet, og det svaret mener jeg ligger i tidligere post. Match serien floppet imidlertid, og cruiser båter lansert etter dette var litt mer lik den tidligere AC serien igjen.....(etter min mening likner 38AC 2005 og 38 Cruiser 2008 mer på hverandre enn på modellen 39 cruiser fra 2006)  Men alt dette er naturligvis slik jeg oppfatter det, og ikke nødvendigis en fasit på sannheten....

Link to post
Share on other sites

vindmann skrev for 10 timer siden:

Men Seilars, stemmer det du skrev om at 41 AC ble erstattet av 42 Cruiser. Jeg har en som er merket 42 AC liggende rett ved meg, har selv en 42 Cruiser. Trodde 42 AC var forgjengeren.

 

41AC ble erstattet av 42 Cruiser, og det var en mye større båt hvor folk følte de fikk litt mer for pengene igjen. 38AC ble erstattet med 39 Cruiser. 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Løfter denne. Er det slik at AC serien frem til 2004 - 05 med mørk innredning har mer tre i innredningen? Altså at cruiser modellene har folie på skapdører etc? Har vært på utkikk etter en 42 cruiser, men hvis det er foliert lookalike tre i innredning så utgår det.

Link to post
Share on other sites

Vinderla skrev for 21 timer siden:

Har vært på utkikk etter en 42 cruiser, men hvis det er foliert lookalike tre i innredning så utgår det.

 

Vinderla skrev 26 minutter siden:

Så jo at det var laminatdørk da, men det har «alle» eller?

 Jeg har en bavaria 36 ac, og er fornøyd. Trekker du streken ved folie eller laminatdørk? Skjønner ikke helt hva spørsmålet ditt er. Hvis du er i markedet etter en 42 foter, så er det vel bare å se seg rundt da. Andre vurderer rullestorseil, ståhøyde, alder på seil, motorinstallasjon, men folie og laminatdørk kan jo tydeligvis også være show stopper.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, Code0 said:

 

 Jeg har en bavaria 36 ac, og er fornøyd. Trekker du streken ved folie eller laminatdørk? Skjønner ikke helt hva spørsmålet ditt er. Hvis du er i markedet etter en 42 foter, så er det vel bare å se seg rundt da. Andre vurderer rullestorseil, ståhøyde, alder på seil, motorinstallasjon, men folie og laminatdørk kan jo tydeligvis også være show stopper.

Ingen grunn til å bli krenket mister 0. Jeg har nok gått noen runder der andre faktorer er vurdert. Men å kjøpe en båt med campingvogninnredning, type mdf plater med plastdekor er ikke noe for meg uavhengig av alder på seil og farge på motor. Nå er det vel bekreftet at dette ikke er tilfelle i 42 cruiser, så da fikk jeg svar på spørsmålet mitt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...