Jump to content

Sabb10 eksoslekkasje..


sebba2

Recommended Posts

Heisann mine vennar! Har nå ein sabb i snekkå som eg har hatt fryktelig mye trøbbel med..

Og denne gang eksoslekkasje... På den raraste plassen. Dette skjer kun på eit visst turtallspunkt og høgare, ikje langt ifrå full gass, og oppover. På full gass er det heilt forferdelig ?..

Ut ifrå det eg ser, e da fra omkring svinghjulet,området der e grått og kolsvart. NEi ikje fra manifoilen, ikje fra eksosrøret, men fra ein plass rundt svinghjulet... Mye.. Lukter eksos, dog kanskje litt vel svidd. Har vært sånn i ein stund nå. Eg veit eg har litt for mye olje på motoren, kan da vere derfor? Anyone? :)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Hvorfor har du for mye olje på motoren? For mye olje er som regel ikke bra og kan føre til høyere trykk i veivsumpen, lekkasje i pakninger og simmerringer. Nå har ikke Sabben din oljetrykkspumpe, den har såkalt ‘’plaskesmøring’’, men likevel. Ville ha skiftet olje og fylt på til riktig nivå. Røyker det fremdeles bak svinghjulet kan det være tetteringen/simmerringen til veivakslingen som er gåen.

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Faen.. Ja det er ikkje bra...... Nei var ein kompis som sku skifte olje iford sommer, "så blei det bare sånn"... 

 

Uansett, takk for tips, ska gjera nåke med ein gang imåro med dette, angrar litt på utsettelsen nå :/

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Sebba, den skal 1, 2 liter olje. Vanlig mineralsk SAE 30, du får en grei olje på Biltema. Du må kjøre motoren så den blir varm, da kan du få pumpa den ut. Hvis du åpner det firkanta dekslet på sid av sumpen, så er det greitt å få sugd olja ut. 

Når det er gjort, vil jeg rå deg til å legge på en liter diesel, og kjøre motoren et halvt minutt, og så pumpe ut dieselen. Da er det heilt reint. Nede i Sumpen vil du da finne en firkanta magnet. Den tar du ut, sjekker om det er jernspon på den, så har du fått et enkelt varsel om at det er problemer underveis. Så legger du den tilbake, fyller på olja og skrur igjen dekslet. 

 

Link to post
Share on other sites

Nero II skrev for 2 timer siden:

Sebba, den skal 1, 2 liter olje. Vanlig mineralsk SAE 30, du får en grei olje på Biltema.

 

 

1,2 liter blir vel litt lite på en 10-hester? Mente på å huske at jeg fylte på nærmere 2 liter under oljeskift da jeg hadde slik motor for noen år tilbake, brukte alltid vanlig 15W-40 olje (motoren gikk sjelden i frost). Så måtte sjekke det opp i manualen (som linket til lengre oppe), tror det er lurt å se hva Sabb selv anbefaler. Sjekk peilepinnen, så fyller du i alle fall ikke på for mye.

 

Sabb10olje.jpg

Redigert av Hakkannen (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har tappa av ganske mye olje ja, bor på vestlandet og me har hatt et helvettes vær her i da sista så blei ikkje nåke tur igår.

starta an opp då og kjørte an varm og ga litt gass. Lekke nok litt endo (kan vera da nå berre var lukt fra sotet som sitter der fra før av som lagde luktå siden svinghjulet lagar sirkulasjon)men virka uansett bedre! Men det uten sikkerhet, må få testa skikkelig snart.

Men hvis det fortsatt e lekkasje, ka må eg gjera/sjå etter då? Vil isåfall finna ein løsning før sesongen, evt laga til noko avsug/ventilasjon..

:drink:

 

 

(EDIT)

Merka nå på det sabb bildet ditt @Hakkannen at eg har peilt og fylt olje på ein annen "plass"

image.png.5aeb3b5ae1b3a6698aebcf3196b8880a.png

(stjal bildet fra ein annen her på bp, beklager for det)

Her har eg peila og fylt olja mi :sweat::pray: Er litt forvirra nå :yesnod:

Redigert av sebba2 (see edit history)

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Mulig Sabb kjørte forskjellige design plata der oljepåfyllingen er? Slik jeg husker det er oljepåfylling og peiling slik som på bildet du postet, men nå er det så lenge siden jeg hadde Sabb at jeg faktisk ikke husker helt nøyaktig hvordan det ser ut nedi der. Det er i alle fall ganske «beint fram», altså lett å se hvor både oljepåfylling og peilepinne er. Synes huske det ligner mer på bildet du la ut enn illustrasjonen i manualen jeg linket til, men det kan jo være Sabb har brukt et annet snitt eller vinkel for illustrasjonen. Oljepåfyllingen er merket «oil» og peilepinnen minnes jeg som skrudd fast, altså slik at man må skru den litt ut før man kan trekke ut resten, kan ikke det stemme? Synes huske peilepinnen var vinklet i håndtaket for å få bedre grep når man skrur den ut, men det kan være jeg blander med 22hk- og 30hk-motoren her. Har dessverre ikke en 10-hester tilgjengelig der jeg er nå, så får ikke sjekket heller. 

Link to post
Share on other sites

Ska iallefall komma med tebakemelding når eg har fått testa. Men forstår fortsatt ikje heilt kor den kan lekka men... E det mykje arbeid og få av svinghjulet?kor mykje veie det? Då kunne eg  fonne lekkasjen lettare.

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Jeg tviler egentlig på om dette har så mye med veivakseltetningen å gjøre. Heller at du har litt mye gjennomslag I motoren slik at eksos presses forbi stempelringene og ned I veivhuset. I så fall er nok det som skal til honing og nye stempelringer.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post
Share on other sites

Da hadde eg vel merka detta betrakteligt på kompresjonen? Har nemlig ikje da. E ganske sikker på at det ikje var sånn for bare 10mnd sio når eg kjøpte motoren, gjer eg nok gass nå, må motorkasså stå uten lokk i ein god stund og luktå e i heile båten :(

 

Får vel evt berre laga te nåke ventilasjon te motorkassen, har ingen planar om å leggja masse arbeid inn i dette..

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Har nå våre neri båten og prøvd litt meir. Eg varma motoren opp i ein stond, før eg ga på. (Koblingen var i, men vingane sto nesten "flatt") Tenkte detta va lurt så motoren får LITT motstand i allefall.

Så godt som ingen røyk "kom opp" fra svinghjulet, virka som om alt kom ut av det retta hullet idag:yesnod: kom litt ved oppstart men, som sagt virka da mye bedre nå, itte motoren fekk rett og mindre oljemengde. Er dette realistisk?

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

  • 4 uker senere...

Hei igjen, har nok fortsatt litt soting i motorkassa under høyere turtal enda. Men eg kom på  noko eg ikje har tenkt på før. 

 

Nemlig eksosanlegget. Har bytta ein del av anlegget (tørreksos) pga lekkasje- Men heile eksosanlegget mitt er fryktelig langt - minst 2.5 - 2.7 + ei svær lydpotte på enden + ein veldig "trang" gjennomføring ( liten diameter ).

 

Kan også være så godt som tett(koks) i dei gamle røyrbitane. Eg har den uvanen at eg må sprøyte fryktelig mye olje inn i motoren for å få start på denne årstida, dette resulterer i mye soting dei første minuttane ved oppstart. Derfor tenkar eg det kan hende at deler av anlegget er tilmermast TETT, og at detta kan bli for mye motstand for motoren og eksosen kommer ut ein annen plass ??  :( Er dette realistisk?

 

 Eksosen består av 4 deler:

1. Fra eksosbend og ein meter akterover (under dørk)

2. Midtdel nermere ein meter (denne bytta eg pga rust)

3. Fra midtdel te lyddemper ca 0.5/0-7 meter

4. Lydpotte

 -Today Is Another Smoke Some Cigarettes, Spend Some Money And Drink Some Caffeine Day Today.. -Phil Harris

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...