Jump to content

MD22, vil ikke stoppe i ferskvann, må bruke nødhendelen


Lina

Recommended Posts

Hei! 

Vi har en 36 fot seilbåt med en MD22 installert og vi opplever et merkelig problem. I ferskvann / brakkvann får jeg ikke stoppet motoren min uten å gå via "nødstopp hendelen" som sitter direkte på motoren. I saltvann fungerer alt som det skal. Seiler mye i vestlandsfjordene og om våren, under snøsmelting, opplever jeg dette ofte.  Vi har passert Kanedoniekanalen 5-6 ganger. Det var her vi først la merke  til det.  Straks vi entrer kanalen har vi problem og straks vi er ute av den er at i orden.  Noen som har et  tips til dette? 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...
On 1/14/2018 at 11:42 AM, Lina said:

Hei! 

Vi har en 36 fot seilbåt med en MD22 installert og vi opplever et merkelig problem. I ferskvann / brakkvann får jeg ikke stoppet motoren min uten å gå via "nødstopp hendelen" som sitter direkte på motoren. I saltvann fungerer alt som det skal. Seiler mye i vestlandsfjordene og om våren, under snøsmelting, opplever jeg dette ofte.  Vi har passert Kanedoniekanalen 5-6 ganger. Det var her vi først la merke  til det.  Straks vi entrer kanalen har vi problem og straks vi er ute av den er at i orden.  Noen som har et  tips til dette? 

 

On 1/14/2018 at 11:42 AM, Lina said:

Hei! 

Vi har en 36 fot seilbåt med en MD22 installert og vi opplever et merkelig problem. I ferskvann / brakkvann får jeg ikke stoppet motoren min uten å gå via "nødstopp hendelen" som sitter direkte på motoren. I saltvann fungerer alt som det skal. Seiler mye i vestlandsfjordene og om våren, under snøsmelting, opplever jeg dette ofte.  Vi har passert Kanedoniekanalen 5-6 ganger. Det var her vi først la merke  til det.  Straks vi entrer kanalen har vi problem og straks vi er ute av den er at i orden.  Noen som har et  tips til dette? 

Hei.

Har samme problem selv på min MD22.  Bare min går i saltvann. 

 

Fikk nettopp et tips av en elektriker her på jobben som  har en TAMD 22 PB. Nokså lik MD22 men med turbo mm. Han mener disse motorene er dobbeltisolerte og skal ikke ha direkte kontakt med minus. Større fare for krypstrøm, korrosjon mm hvis en jorder  selv i hytt og gevær.

 

Han mener jeg skal sjekke jordingsreleet eller den 55A sikringen som hører til denne når jeg kommer hjem. Glødingepluggene og stoppsolenoid er avhengig av jordingsreleet. En kan også feilsøke med å se om en har markant spenningsfall på startbatteriet når en gløder. Jordingsreleet ligger i den sorte boksen med de to små automatsikringene som stikker ut av boksen. Jeg er nå offshore og gleder meg til å prøve dette om ca en uke :)

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...