Jump to content

Kjøpt ny Buster Magnum


Buster Magnum

Recommended Posts

Hei,

 

Da har jeg blitt båteier for første gang da jeg har bestilt en 2018 Buster Magnum med 225FETX motor som jeg vil bruke til kjappe dagsturer og fisketurer ute i Skagerrak. (Jeg bor i Gøteborg)

 

Denne båten har Buster Q og lurer på om der er noen her med erfaringer som dere kan dele? 

 

Hvordan er det å ha denne båten på vannet om vinteren? Lurte litt på å dra den opp og kjøre service, lakk osv og deretter ut på bøljan blå igjen. Ikke is på havet her i Gøteborg.

 

 

b2370864-530f-4d73-83c9-cb12a4621484.jpg

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Har en magnum pro med Yamaha 250 som ligger ute på vinteren (sørlandet). Har henger så jeg kan ta den opp om jeg får lyst til det. Heldigvis tok jeg den opp tidlig i uka (tirsdag) for service på motoren. Har snødd og blåst og regnet om hverandre siden....)))

Var en utfordring å finne en slipp som ikke var islagt. Fikk lov til å bruke brannstasjonens slipp som også har den fordelen at den ligger i vår lokale elv. Ferskvann.

Turen inn munningen i fullt snøvær og myyyyyye vind var i overkant spennende ))

Spylte av litt groe, kjørte den på service.....og så snart de er ferdige skal den ut igjen.

 

Har ikke Q på min så det kan jeg ikke si noen ting om. Annet enn at det ser veldig bra ut....

 

Vinterens prosjekt blir å få lurt inn en webasto eller tilsvarende. Det gjør nok båtlivet om vinteren ennå bedre.

25152039_1964810907116577_3036315704139576644_n.jpg

Link to post
Share on other sites

Fine greier! Det er vel Otra du kjører opp da? Jeg vokste opp i Søgne for "noen" år siden. 

 

Jeg ser du har kalashen oppe når den er i havn. Det var også noe jeg lurte på siden jeg ser mange lar den være nede i havn. 

 

Buster Q har en can bus kontrollert Wallas webasto jeg er sugen på å legge til. Kan starte den via mobilen før du drar til båten. 

 

 

Link to post
Share on other sites

jepp, det er Otra. Helt topp med noen minutter i ferskvann før den går opp. Jeg hadde klint til på dieselvarmer uten å nøle. Ikke bare i forhold til varme, men også dugg. Jeg vet ikke helt om jeg hadde kjørt den noe særlig uten at motoren gikk. De trekker jo litt strøm, og i hvertfall i min båt har jeg bare et batteri...... men dette har ikke jeg greie på, så hør med andre om det er et poeng å tenke på.

 

Link to post
Share on other sites

Det kan være en utfordring å holde Buster'n blank og fin til enhver tid ,og kanskje særlig over lang tid = år. Men mange av oss som har Buster syns ikke det gjør så veldig mye. Prosessen med sjø og vær og vind påvirker selvfølgelig metallet , men den lysegrå fargen på aluminiumen tar dette ganske bra.

 

Gjør det til en fast rutine å vaske nøye med vanlig , og gjerne rimelig, båt-vaskemiddel beregnet på glassfiberbåter. Ellers så fungerer jo også både Zalo og Jiff bra til å fjerne skitt og fetthinne.

 

Alle antydninger til groe og skjell skraper du bort/børster vekk hver gang du har båten oppe på land. Gryteskrubbene til 10 Kroner på Kiwi (som ser ut som litt store golfballer av sølvpapir) fungerer perfekt!  Så kan du vaske med nevnte midler.

 

Og så bør du få på litt olje.  En boks til 250,- med Buster sin egen skrog-olje på sprayboks holder fint til 2 omganger.

 

I Stockholm , der jeg kjøpte min Buster , sa de at du like gjerne kunne kjøpe "Johnson Baby Oil" til å ha på skroget. Men jeg vet at i alle fall skrog-oljen til Buster kan brukes både på skrog og de malte områdene uten problemer.  

 

Snakker du senere om bunnstoff så er det spesielle regler som gjelder , ikke så vanskelig bare du kjøper rett produkt.  

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Jeg tenkte å følge busters anbefalinger mtp vedlikehold og vask. De har egne produkter for de greiene der... men jeg så noe som heter nanoteknik, en slags impregnering (olje?) som beskytter og utsetter oksideringen. Ang oksideringen så leste jeg at den beskytter aluminiumet og det er ikke bra å bare polere det bort helt uten videre. Selvfølgelig dette er informasjon fra andre forum og vet man skal ta alt det med noen spader salt.

 

Bunnstoff blir påført av selger og det behøver jeg å legge på hvert 2. år?

 

Har dere kaleshen oppe eller nede i havn når den ikke brukes over noen uker?

Redigert av Buster Magnum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Da har jeg fått båtplass og jeg ser den har 4 ankringspunkter. Det er vel ca 10m ut til de pålene og båten er 7.20m lang. Hva er den beste måten å fortøye? Mente jeg leste noe om noen gummi strekklenker osv. 

 

Ps jeg er heelt grønn. Dette er min første båt.

 

 

20180121_122159.jpg

Link to post
Share on other sites

Så ikke ut som den enkleste plassen å fortøye, men med litt øvelse så klarer du det fint.

 

Eksempelet fra Ullern Båtforening viser prinsippet, og slik fortøyning kreves i de fleste båtforeningene (muligens med unntak av midt-fortøyningen med springere).

Fortøyning - UBF.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Dette vet du kanskje fra før, men lar du båten ligge ute om vinteren må du følge med vedrørende frost/snø. Mye tung snø i båten kan føre til at selvlensingen virker feil vei....så da må du enten skuffe eller ha proppet igjen.... "drenshullene" fryser fort til ved minusgrader så da kan båten fylles regn/slaps om du er uheldig. Jeg sjekker værmeldingen og følger litt med så jeg er forberedt på det som kommer.

Link to post
Share on other sites

Bustern er ganske smart mht. drenering , og lenshullet ligger vel under vannlinja på utsiden ved motorfestet på din båt også. Du har vel også en helt tversgående lensekanal inne i båten mot bakkant av dørken? Denne tetter seg ikke så ofte som de mer konvensjonelle lensehullene på mange andre båter , som ligger litt nedsunket i bakkant på hver side av dørken.

 

Du må følge med på vannlinja , og forsikre deg om at båten ligger i riktig nivå mot vannflaten som den skal bakover mot motoren , når båten er tom for vann. Du kan gjerne markere med  tape / synlig(e) tegn på utsiden av skroget.

 

Når du hopper ombord og beveger deg bakover i båten , så skal automatikken normalt sett starte pumpen og du kan merke deg antallet liter , eller antallet sekunder , som pumpen arbeider. Om du syns det høres rart ut, at det skal være vann der når du har automatisk lensepumpe , så er det fordi vannet fordeler seg langs en større flate med tom båt , enn når du hopper ombord og beveger deg bakover. 

 

Hvis det ikke kommer noe vann , så start lensepumpa manuelt , og legg merke til hvor mye vann som kommer. Da ser du sånn ca. hvor mye vann som skal til for at flottøren / automatikken på pumpa starter. Pumpa starter ikke ved minste tegn på vann/nivå , det skal en viss mengde vann til før dette skjer.

 

Det kunne lanskje være en god investering med en fjernkontroll på pumpa , så du kan starte den uten å måtte hoppe ombord? Eller en alarm som varsler deg , f.eks til mobilen din, ved høyt vann-nivå.

 

Ikke bli skremt , men du kan ikke være for forsiktig med båt liggende ute i vær og vind  :)

 

Dette er mine erfaringer som relativt fersk Buster-eier ....

 

Båthotell ?

 

 

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

Jeg leste Buster har endret drenering på Magnum med denne modellen men nå som jeg ser det faktisk er is på havet i bukta heller jeg mot vinterforvaring på land. 

 

Det stikker opp to armeringsjern fra de pålene der ute.... Er det i de jeg skal feste tau eller rundt selve stolpen? 

Link to post
Share on other sites

Magnum'en (++) har både Automatisk og Manuell lensepumpe i to forskjellige pumper , og med egen bryter for manuell.
 
De mindre Busterne har kun en automatisk lensepumpe , men med bryter/mulighet for manuell styring.
 
De automatiske lensepumpene ligger alle midt under motorbrønnen.
 
Tilbakeslagsventil for drenering av regnvann er de tykke strekene/kanalene som ender ut bak.
 
OBS: Dette gjelder for modellåret 2011 , vet du hva som er forandret på Magnumen som du nevner ?

Buster drenering - 2011.jpg

Sjekk gjerne hobbysiden min (ikke-kommersiell) om Skjærgårdsjeeper og båt/motor-nyheter: 

 

https://www.facebook.com/fritidsfiskeren/

Link to post
Share on other sites

On 20.1.2018 at 10:24 AM, Buster Magnum said:

... Ang oksideringen så leste jeg at den beskytter aluminiumet og det er ikke bra å bare polere det bort helt uten videre. Selvfølgelig dette er informasjon fra andre forum og vet man skal ta alt det med noen spader salt....

 

Aluminium (skrivemåte er egen diskusjon) bygger opp et passivt sjikt som er ytterst tynt, men som bremser at underliggende materiale "korroderer" - som er det samme som oksiderer. Å ta hull på platen med å polere den i blant tar nok en god del mannsaldre, men det er en sannhet i det i hvertfall....

Link to post
Share on other sites

Jeg har Google fortøyning rundt påle og ser det er mulig om man kjenner til de korrekte knutene. Har bestilt litt lesestoff, illustrert sjømannskap og navigasjon. 

 

En annen sak jeg reagerte på fra forhandler var at de måtte kjøre en prop check og ladde full gass første timen. Jeg mailet Yamaha og spurte etter korrekt innkjøring for 225FETX motor og dette var svaret:

 

 

image001.png

Redigert av Buster Magnum (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Det er ikke ideelt med full trottle første timen. Men dersom motoren er kjørt skikkelig varm, og tiden på fullt er kort, så har det nok gått bra. 

Forstår det slik at det ikke må bli for høy temperatur rundt stempelringer ved innkjøring. 

Samtidig er det lurt å kjøre inn motoren så hardt som boka tillater, så stempelringer får korrekt anlegg mot sylinderforing.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...