Jump to content

Ingen erfaring med NMEA 2K, Ser dette greit ut?


Larss1

Recommended Posts

Simrad bruker jo nå std. NMEA 2000 som sin nettverkstandard (i tillegg til Ethernet for de store dataoverføringene). SimNet er faset ut. Noen produkter kan leveres til std. NMEA 2000 plugger eller Simrads proprietære SimNet plugger.

Har ikke sjekket ut alle produktene i skissen din, men jeg ville installert nettet med std. NMEA 2000 kabling og plugger og benyttet SimNet overganger om det er noen av produktene som fortsatt kun kan tilkobles SimNet.

Link to post
Share on other sites

litt usikler på behovet for å gå fra Radar Interace box til nmea2000? 

Ellers synes jeg det så forsåvidt greit ut. Jeg kjører lowrance og har standard nmea2k nettverk, kan ikke huske at jeg kjørte "RIB" til Nmea2000-bussen.

Ellers må bussen ha strøm og termineres i begge ender. Tenk også på at den bussen/hubben din blir ganske lang. Kan være en ide og ta den over to rader.. Jeg har vel rundt 5 enheter og synes min rad er lang nå..

 

edit: må du ha nettverksutvideren? vet lin lowrance hds2 gen2, har hub integrert. Så radar inn og til neste enhet går direkte plotter til plotter.

Redigert av chrisrik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Kjellg skrev for 1 time siden:

Var er voldsomt oppsett :) Det jeg ser de fleste blir plaget med i lignende oppsett er å få alt til å snakke sammen. Derfor ville jeg oppdatert alt utstyr med siste firmware før jeg i det hele tatt begynner å konfigurere noe som helst. 

Takk for tipset, skal oppdatere alt til siste firmware før konfigurasjon :smiley:

 

 

Bonus skrev 1 time siden:

Simrad bruker jo nå std. NMEA 2000 som sin nettverkstandard (i tillegg til Ethernet for de store dataoverføringene). SimNet er faset ut. Noen produkter kan leveres til std. NMEA 2000 plugger eller Simrads proprietære SimNet plugger.

Har ikke sjekket ut alle produktene i skissen din, men jeg ville installert nettet med std. NMEA 2000 kabling og plugger og benyttet SimNet overganger om det er noen av produktene som fortsatt kun kan tilkobles SimNet.

Da skal jeg pakke ut og sjekke hvilke tilkoblinger enhetene har, hadde vært veldig greit om alt var NMEA 2000 som du sier :flag:

 

 

chrisrik skrev 3 minutter siden:

litt usikler på behovet for å gå fra Radar Interace box til nmea2000? 

Ellers synes jeg det så forsåvidt greit ut. Jeg kjører lowrance og har standard nmea2k nettverk, kan ikke huske at jeg kjørte "RIB" til Nmea2000-bussen.

Ellers må bussen ha strøm og termineres i begge ender. Tenk også på at den bussen/hubben din blir ganske lang. Kan være en ide og ta den over to rader.. Jeg har vel rundt 5 enheter og synes min rad er lang nå..

Jeg vet ikke hvorfor radar er tilkoblet nmea nettet, det står slik i manualen til radaren. Kan det være noen av de andre komponentene som har behov for data fra radaren? 

 

Angående lengden på bussen så tenker jeg å sette 3 slike sammen, er det en ok løsning? 

A2K-4WT_NEW_hero-750x750.png.5cbb3ca71722131f6914c805c31c3d4d.png

 

 

Link to post
Share on other sites

Tror snarare att det er radarn som har behov av posisjon og heading for att kunne overføre bæring og avstand på radarekkon

rett til MFDn...........radarn funker uten NMEA2K...jeg testkjørte radomen rett mot PC og OpenCPN

 

hvor ARPA-kalkuleringen ligger er jeg mer usikker på om den datan behandles i Radomen eller MFD, vet jeg ikke

 

mitt system er veldig likt det du skisser......

din Simrad compass, den har jeg ikke noen erfaring med,

jeg valgte en GPS-kompass.......

 

 

Redigert av Gunga Din (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Bonus skrev for 16 timer siden:

Simrad bruker jo nå std. NMEA 2000 som sin nettverkstandard (i tillegg til Ethernet for de store dataoverføringene). SimNet er faset ut. Noen produkter kan leveres til std. NMEA 2000 plugger eller Simrads proprietære SimNet plugger.

Har ikke sjekket ut alle produktene i skissen din, men jeg ville installert nettet med std. NMEA 2000 kabling og plugger og benyttet SimNet overganger om det er noen av produktene som fortsatt kun kan tilkobles SimNet.

 

Har sjekket alle komponenter nå og det er kun standard NMEA 2000, ingen SimNet :flag:

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev for 2 timer siden:

Hvad er baggrunden for at du har valgt en QS80 fjernkontrol til autopiloten i stedet for en traditionel som fx AP44?

 

Funksjonene til kontrolleren AP44 styres via GO12 XSE monitoren, så har ikke behov for AP44 kontrolleren.

Jeg har i dag autopilot Simrad J3000X og AP11 kontrollpanel og styrestikke montert på armlenet. Denne styrestikken var desverre ikke kompitabel med den nye autopiloten så da ble det en QS80.  Har man først hatt styrestikke blir man nesten avhengig :giggle: 

Link to post
Share on other sites

Jeg leser på nettet at dropp-kabel (mellom bussen og komponenten) kan være maks 5.5 meter. Da har jeg et problem med rorindikatoren, den monteres jo, naturligvis, ved roret (eller drevene) og bussen er da ca. 8 meter lengre bort (ved førerposisjon).

 

Er maks lengde satt grunnet spenningstap i kabel eller er det også signaltap? Er det i hovedsak spenningsrelatert, kan jeg da løse det med å koble til 12V på "halvveien"? PS. Det vil være 8A sikring mellom 12V og buss

5a5f6db198352_Rudderindicator.jpg.2099f19015830e6014508f379ea81d49.jpg

Link to post
Share on other sites

The maximum length of a NMEA 2000 cable that is used to connect any device or accessory to a T-Connector is 6 metres (20 feet).

If a 6 metre cable is not long enough to connect the device or accessory to the T-Connector, a longer NMEA 2000 backbone cable will need to be connected into the backbone of the NMEA 2000 network. This cable would be installed between two T-Connectors in the NMEA 2000 backbone. The distance between any two points on a NMEA 2000 network must not exceed 100 m (328ft).

 

Kan sikkert regne på voltage droppen du risikerer, og se hvorvidt du havner utenfor det enheten krever. Ser folk sier det ikke nødvendigvis trenger å bli et problem over 6 meter.

Redigert av chrisrik (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...