Jump to content

Lowrance Elite-7 TI kompatibel med Navionics?


Harald-

Recommended Posts

Vurdere ny plotter, Lowrance Elite-7 TI.

 

https://ww2.lowrance.com/nb-NO/Produkter/Ekkolodd-Kartplotter/elite-7-ti-nb-no.aspx

 

Er denne kopatibel med Navionics som jeg bruker på mobil og nettbrett?

Tenker da spesielt på ruter.

Fint å lage disse på telefonen hjemme, og synkronisere dem når man kommer ombord.

Ser at på hjemmesiden til navionics, står det at dem er kompatible, men må man ha spesielle kart fra Navionics?

 

 

 

Kan plotterne enkelt kobles opp mot en ny Yamaha F50HETL ? 

Trenger man noen hub eller utstyr for dette?

Link to post
Share on other sites

Har fått svar på at denne plotteren kan kjøres via navionics og synkroniseres med mobilapp.

 

Men lurer nå på om jeg skal velge innvendig svinger.

 

Båten er en Sandstrøm 565 med flaps, og ble da anbefalt innvendig svinger pga støy fra flaps og propell med hekksvinger.

 

Haller mest på innnvendig svinger, men får da ikke "downview", hva innebærer dette? Har det praktisk betydning?

Link to post
Share on other sites

Supert at du skriver at du fant en løsning, der har nok mange mye å lære. Fint når man googler opp ting som man kanskje lurer på selv. Du kan ikke ha den inni båten, du mister vel hele grunnen til å kjøpe lowrance elite. Mener at de fleste produsenter kaller det for downview, men lowrance har flere navn på det? Steucturescan, sidescan og downview. Jeg så tilfeldigvis en video på YouTube som handlet om montering av hekksvinger til nettopp elite 7, og han sa den måtte monteres ca, 15cm fra motoren. og dertil også flapsen regner jeg med. Problemet de mener du får er nok at du ikke får med alt i "structurescan" bildet, altså,det som ligger lengst vekk fra båten. Fordi svinger blir for nærme motor/flaps slik at den ikke får med alt den kan få med. Den sender jo ut stråler i en slags "kone" 

mange tror downview er rett under båten og det er helt feil, den visere et lite stykke ifra båten på styrbord Og babord. Litt avhengig av dybde, jo dypere jo lenger ut til sidene vil man se strukturen på bunnen/fisk. 

 

Ville hørt med flere butikker som selger utstyret, gjerne be om han som har mest kjennskap til montering av slikt utstyr. Skal absolutt ikke stole på det første du hører. 

 

Jeg ville montert den under båten på anbefalte plass Og sett hva resultatet blir. Blir det helt galt, hadde jeg kjøpt en rimeligere modell og solgt elite 7 

 

dette er min mening, har ikke noe særlig kjennskap til montering av givere overhodet, men skal kjøpe lowrance t5-t7 før våren slippes løs og var derfor inne å så på endel videoer på YouTube. 

Link to post
Share on other sites

Takk for svar.

Det blir nok innvendig giver tror jeg.

 

Når det gjelder kartvalg, tror jeg at det blir Navionics, da det er greitt å ha kart på mobilen, samt en ipad i Finnmasteren og en lowerance på Sandstrømmen som ligger på hytta. Er litt kjet å legge opp ruter etc fra mobilen når man er på jobb eller annen plasser på pc og mobil, samt få dette opp på plotter.

 

Er det en enkel sak å koble disse plotterene opp mot motor?

Må man ha en hub, eller er det plug and play?

Regner med alt dette er NMEA 2000?

Gjelder en ny Yamaha 60 Hk.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...