Jump to content

Hvordan se 60 TV-kanaler "gratis" i båten.


Lars H.

Recommended Posts

Hei.

 

I båten har jeg TV med Riks-TV, dog uten noe abonnement slik at jeg kun får sett NRK sine kanaler.

 

Men idag fant jeg ut hvordan man kan se 60 kanaler "gratis" i båten eller alle andre steder. Forutsetningen er at en har GET kabelTV hjemme. Dette er kanskje kjent for mange, men jeg oppdaget det først idag. Overføringen foregår over internett, og hos meg da med en vanlig minirouter koblet til en laptop. På denne måten kan jeg se alle kanalene jeg abonnerer på hjemme via kabelTV uten ekstra kostnad enn databruk for routeren.

 

Det man gjør er å gå inn på http://get.no/tv og logge seg på med brukernavn og passord fra Min-Side hos GET. En kan også bruke Apple-TV,  PC,  Mac,  eller Nettbrett/mobil med en app fra GET. Chromecast støttes. Mer om opplegget her:  https://www.get.no/v3/tv/hvor-du-vil  

 

Jeg har nettopp testet det men en laptop og en NetGear trådløs minirouter med ab. fraTelia der jeg har mobilt bredbånd. For å forbedre bilde og lyd koblet jeg laptop'n til en TV med en HDMI-kabel slik at bilde og lyd kom på TV'n. At dette funker i Sverige eller Danmark også, er kanskje ikke mulig, men skal høre med GET.

 

Nå har jeg også lastet ned GET-appen (fra GooglePlay) på Trude sin nye mobil (Samsung med android), og det funket også helt utmerket.

 

Obs! Jeg har ingenting med GET kabelTV å gjøre annet enn at jeg har kablet TV,  radio og bredbånd fra dem hjemme.

 

Lars H.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har Canal Digital fiber (TV og Internett) hjemme. Bruker AppleTV i båten (hjemme også) og kan se de fleste Canal Digital kanaler vi har hjemme via T-We appen. Dog ikke TV2, pga- mangel på rettigheter. Ønsker man TV 2 må man kjøpe TV2 Sumo abonnement. Ser ikke veldig mye på TV i båten. Gjør man det og vil ha høy kvalitet, går GB'ene fort unna :pray:. Jeg mener jeg har sett norske kanaler i Danmark og Sverige. Har Telia 4G+ bredbånd i båten.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev for 2 timer siden:

Gjør det samme med abonnement hjemme hos Canal Digital, men hvor mye TV kan du se med 3GB?

 

Å se TV på mobilen (der jeg har 3GB) et sted der jeg er ikke er oppkoblet med WiFi er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre i stor grad. Men i båten har jeg 15GB mobilt bred bånd med rollover, så der kan jeg bruke av den kvoten. Når jeg er i Sverige og ønsker å se dagsrevyen via nrk.no, er det sperret for live visning. Da har jeg heller valgt å se denne 2 - 3 timer forsinket. Det har fungert.

Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 2 timer siden:

 

Å se TV på mobilen (der jeg har 3GB) et sted der jeg er ikke er oppkoblet med WiFi er nok ikke noe jeg kommer til å gjøre i stor grad. Men i båten har jeg 15GB mobilt bred bånd med rollover, så der kan jeg bruke av den kvoten. Når jeg er i Sverige og ønsker å se dagsrevyen via nrk.no, er det sperret for live visning. Da har jeg heller valgt å se denne 2 - 3 timer forsinket. Det har fungert.

 

Hvis man befinner seg i utlandet og vil se norsk TV kan man i endel tilfeller oppleve at det man vil se er blokkert for visning fra utenfor Norge. Da kan man evt. bruke en VPN-tjeneste som tunnelerer all trafikk til et punkt i Norge, så man får en "norsk" IP-adresse. Mange arbeidsplasser har sånt for sine ansatte (selv om det ikke er ment for mediastreaming), og det finnes også kommersielle løsninger for de som ikke har via jobb (eller hjemme) og som vil ha denne muligheten.

 

NordVPN (https://nordvpn.com/) er et slikt kommersielt alternativ som koster 99 US$for 3 år. De har servere i mange land (59 land akkurat nå), så man kan velge hvor man skal tilknyttes for å få en IP-adresse fra dette landet. På den måten kan man velge hvor man vil komme fra, avhengig av hva man vil se på. Merk at jeg ikke bruker NordVPN selv, men hører fra kolleger at det er bra.

Redigert av Popeye70 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Joltus skrev 59 minutter siden:

Tror Lars skal ta innover seg litt andre ting enn VPN akkurat nå Popeye :p

Han har nettopp fått seg smarttelefon :)

 

Jeg tror jeg skal klare slik multitasking, det er ikke bare damene som kan tenke på to ting samtidig, he he. Og jeg har faktisk ikke fått smarttelefonen opp og gå ennå, det er Trude sin som er oppe og går. Simkortet i min blir ikke aktivisert før imorgen kl.15:34! Men da blir det mye testing mellom telefonene våre, SMS'er, MMS'er osv.

 

Den oppskriften din Popeye70 skal jeg huske, men det haster ikke før midten av mai når vi drar nedover svenskekysten på båtferie.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Vi har Riks TV i båten, og jeg koplet boksen opp til 4G ruteren til Telenor fordi jeg tenkte det var greit. Så var vi engang på et sted uten Riks TV dekning, og fant jeg ut at bl.a. Disney Channel er en strømmekanal når det ikke er antenne dekning.

 

Da ungene skulle legge seg, så skrudde jeg av TVen, men ikke boksen. Resultatet var at jeg neste morgen hadde strømmet bort 15GB data. Da var data abonnentet mitt på 40GB/mnd tømt.

Link to post
Share on other sites

 

 

Mouche skrev 1 time siden:

 

Ikke dum! Skal ordne meg en VPN før sommeren for bruk i utlandet og regnet med å betale 69 kroner per måned så det var jo et godt tilbud du viste til der, supert!

Men det er godt mulig du kan gjøre det enda rimeligere. Jeg vet ikke hva slags hjemmerouter du har, men det er stor sannsynlighet for at denne støtter VPN. Min TP-link gjør det, det tok meg vel 3-4 minutter å sette opp (uten bruksanvisning), og deretter ca 1 minutt på hhv PC og mobiltelefon for å "registrere" VPN-info's som viser til min hjemmerouter. Testet flere ganger i høst, fungert utmerket fra bl.a. Sofia, Spania og Praha. Opplevde dog en hotell-wifi som ikke ville slippe VPN'n gjennom, men det er helt klart unntaksvis.

 

Link to post
Share on other sites

2 minutes ago, Ronald said:

 

 

Men det er godt mulig du kan gjøre det enda rimeligere. Jeg vet ikke hva slags hjemmerouter du har, men det er stor sannsynlighet for at denne støtter VPN.

 

 

Det vet jeg faktisk ikke selv heller for dette vil for oss bli et helt nytt abonnement for internett via en lokal leverandør på Kreta. Men takk for tips og råd!:thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Ronald skrev 46 minutter siden:

Men det er godt mulig du kan gjøre det enda rimeligere. Jeg vet ikke hva slags hjemmerouter du har, men det er stor sannsynlighet for at denne støtter VPN. Min TP-link gjør det, det tok meg vel 3-4 minutter å sette opp (uten bruksanvisning), og deretter ca 1 minutt på hhv PC og mobiltelefon for å "registrere" VPN-info's som viser til min hjemmerouter. Testet flere ganger i høst, fungert utmerket fra bl.a. Sofia, Spania og Praha. Opplevde dog en hotell-wifi som ikke ville slippe VPN'n gjennom, men det er helt klart unntaksvis.

 

Det er endel hjemmerutere som har en integrert OpenVPN-løsning, ja.

 

Min hjemmeruter har det, vet jeg. Det er en ASUS RT68U eller noe sånt. Jeg har også velfungerende VPN mot jobb (fra alle typer devicer), så jeg har ikke giddet å forfølge VPN-config på hjemmeruteren.

Link to post
Share on other sites

Mouche skrev 48 minutter siden:

 

Det vet jeg faktisk ikke selv heller for dette vil for oss bli et helt nytt abonnement for internett via en lokal leverandør på Kreta. Men takk for tips og råd!:thumbsup:

 

Ronald mente at du må ha VPN på routeren din hjemme i Norge, så du kan opprette en VPN-forbindelse fra hvor som helst i verden og hjem til hjemmeruteren din. Da får du en "norsk" IP-adresse og kan se på NRK og andre streamingtjenester som blokkerer basert på om du har "norsk" IP-adresse eller ei.

Link to post
Share on other sites

Prinsippskissen din blir som dette:

 

VPN_hjemme2.png.c91a4c6483a2a322659ce86c859b0441.png

 

Alle dingsene dine, uansett hvor de er i verden, sender all trafikk til hjemmeruteren din. Derfra går trafikken videre til NRK/TV2 eller andre, og fordi den kommer fra bredbåndsruteren din er det snakk om "norsk trafikk". Dermed slipper NRK/TV2 deg inn. De klarer ikke se at du egentlig sitter i UK, USA, Spania eller på Kreta (eller et helt annet sted).

Link to post
Share on other sites

Dette må jeg teste ut. Hjemmerouteren min, en WNDR3700v3 NetGear router har ikke VPN, men jeg har liggende en ZyXEL Multimodem P2602HWT som jeg brukte tidligere (og som jeg tror er iorden) der det ser ut til at det er mulig å sette opp VPN, se utsnitt fra manualen. Funker det med den, kan jeg jo fyre opp den når jeg er på ferie i Sverige.

 

vpn_zyxel.jpg.21e172f9e570325919c7664104fd653a.jpg

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Lars H. skrev for 16 timer siden:

Hei.

. For å forbedre bilde og lyd koblet jeg laptop'n til en TV med en HDMI-kabel slik at bilde og lyd kom på TV'n. At dette funker i Sverige eller Danmark også, er kanskje ikke mulig, men skal høre med GET.

 

Lars H.

 

Hei Lars

 

jeg streamer mye TV Netflix  etc den vegen, bruker mye VPN-tunnel,  der det ligger sperrer på visning i andre land.....

 

men....tenkte på det du skrev kabel, jeg hadde det først o ja det funker bra, men mye enklere er det med en Chromecast som sitter fast bak TVn,

får sin strøm via usb bak på TV........da kan du få opp bilden fra mobilen, padde eller PC direkte på TV-skjermen

(Netflix har dog noen sperre mot VPN........)

Link to post
Share on other sites

Skal se på det med Chromecast, slikt utstyr koster vel ikke all verden.

 

Når det gjelder VPN, så er en ny router/modem på vei til meg fra GET. Vi har nå mulighet til å få byttet ut gammelt utstyr kostnadsfritt. Jeg har nå splitter og modem fra GET og en egen NetGear router. Så over helgen dukker det nok opp en hentelapp i postkassen med en router/modem som jeg kan sette opp for VPN. Nå går det fort i svingene her!

 

Lagt til: Jeg spurte også på chatten med GET om det med å koble til deres nett-TV i Sverige, og som ventet var ikke det mulig. Han foreslo selv VPN, og det resulterte i det jeg skrev at jeg får ny router/modem  med VPN i posten.

Redigert av Lars H. (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Etter litt leting i skapet med "duppeditter" dukket det opp en eske det sto Chromecast på. Det er en sak jeg kjøpte for maaange år siden og som jeg aldri fant helt ut av. Men jeg plugget den nå likevel inn i båt-TV'n. Da dukket den opp og kjørte 2 runder med oppdatering før den endte opp med å vise flotte naturbilder.

 

Men hvordan få noe fra PC'n til å vises? Noen bruksanvisning eller CD finner jeg ikke. Jeg må vel ha et eller annet program som kjører på PC'n? Og enheten er gammel, det må nok være en 1. generasjons enhet. Nederst til venstre på skjermen står det Chromecast 1576.

 

 

chromecast1.jpg.f59d319e4125c72220cfed6dfcc821bb.jpg

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Jeg har et sånn crhomecastsymbol oppe til høyre i Chrome browseren på pcen. Trykker på det og velger den chromecasten du skal sende til. 

 

Samme symbol i div. apper på telefon og brett. Feks Netflix, Nrk osv. I noen apper dukker ikke symbolet opp før man har startet avspillingen av filmen man skal "caste". Trykker på symbolet så kommer bildet/filmen på TVen. 

---

Selve installasjonen av chromecasten tror jeg jeg gjorde fra telefonen, da antagelig fra Google Home. En må først opprette en 1:1 kontakt med pluggen for å gi den passord til den lokale wifisonen. Så starter den opp på nytt og er klar til å vise fra alle enheter en måtte ønske.

 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...