Jump to content

Vanlig drev vs. overflate-drev vs. vannjet vs. påhengs?


nik0lai

Recommended Posts

Båten er ca 35 fot. Veier 5 tonn, litt dyp vbunn. Det har tidligere stått 2 stk 220hk med bravo drev.

Nå er det ingenting der, annet enn 2 hull . Det er ikke båten i signaturen min jeg snakker om her,

men en cobra 35.

 

Jeg har egentlig lyst på kun 1 motor. Pga plass, og for å slippe dobbelt vedlikehold.

Jeg har aldri hatt drev før, kun båter med fast askel. Og har litt skrekket for drev, da jeg

vet om flere som har hatt masse trøbbel med disse og endt opp med å ødelegge deler av ferien sin pga dette.

 

Men, hva er da best av vanlig drev, overflatedrev, vannjet eller påhengsmotor? Har ikke lyst på sistnevnte.

 

Redigert av nik0lai (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Høres uansett dyrt ut. Såpass stor båt, ønske om fart 30+ og single motor tilsier vel at det trengs litt muskler. Volvos og Mercruisers drev liker vel ikke mer enn 370 dieselhester. Overflatedrev ala Arneson blir fort styggdyrt, og fungerer nok best i en dobbelinstallasjon. Vannjet: Tja. Høres dyrt ut det også. Klarer du deg med 350-370 hk Volvo/Mercury QSD er jo det relativt kurante løsninger.

 

Et annet alternativ er kanskje drevene til Konrad. Husker ViMenn Båt installerte noen svære Yanmar-diesler/Konrad drev på en stor Targa (40-ish fot?) for mange år siden, og det fungerte visstnok helt supert med toppfart på nær 45 knop.

http://www.konradmarine.com/

 

 

Link to post
Share on other sites

 

Ikke så mange singel installasjoner med drev som er kraftig nok skal du opp i 40-50knop.. 

Skal du ha ny motor eller brukt?

Billigst ville vel være et par brukte Mercruiser 250/300/320Hk D-tronic og et par Bravo 3 drev. Passer rett på fundamentene dine og hulla i hekken. 

Blir dobbel jobb og servicekostnader, men er ikke avskrekkende  hvis du gjør dette selv. 2 drev får også et "lett" liv i en lett båt, så hadde ikke vært så bekymret.

Har nå båt på 10tonn og 2 drev, gått 1100timer på samme drev, olja har samme farge på høsten som når de fikk ny olje på service, lengste strekket jeg har hatt er vel 60nm i 24knop, men har noe lignende hver sommer, 40-50nm i planfart.

 

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Jag har bygget påhenger på Cobra tidligere, men da på en 28 foter. 

Fikk 39kn med 225hk

jeg liker best utenbordsmotorer. 

Lange service intervaller

Rimeligere og enklere vedlikehold

Lavere vekt

Mer plass inni båten

Mindre støy

 

på din båt burde du hatt 2x300hk for å tippe over 50knop?

IMG_2187.JPG.47e67c63469ca2a0d0268233d667b7f3.JPGIMG_2194.JPG.87402e561fca11f7f522b200c5398544.JPGIMG_2195.JPG.7da63caf8ecbc19c6edb81f66fa90a18.JPGIMG_2196.JPG.4e9447862a405413874f4b3fbb1580ce.JPG

IMG_2192.JPG

Link to post
Share on other sites

Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv.

Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. 

Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, 

med ett levelig støynivå og dieselforbruk..

Link to post
Share on other sites

11 minutes ago, nik0lai said:

Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv.

Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. 

Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, 

med ett levelig støynivå og dieselforbruk..

Hva gjorde den med 2x 220hk da? 

Hadde tidligere en Sunseeker 35 på 7tonn, 36-37knop på max og 24-27knop på "økonomi" cruise 3000-3100omd, dette med 2 x 230hk Volvo.

 

En singel D6 350, så bør du vel klare 35knop kanskje?

Redigert av Førstefender (see edit history)
Link to post
Share on other sites

nik0lai skrev 34 minutter siden:

Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv.

Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. 

Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, 

med ett levelig støynivå og dieselforbruk..

 

Husk at Cobra krever høy fart for å komme skikkelig opp av vannet. Du bør nok satse på 28+ i masj fart for å få et fint forbruk og god oppførsel.  Cobra har dyp v-bunn så de krever litt ekstra power.  

Cobra 860/28 ble vesentlig mer behagelig i 30kn+

 

Holder på med en Falcon Fantino 26 nå og den har også et skrog som er i samme klasse som Cobra, men har litt mer bredde i forhold til lengde så den legger seg fint ved 26kn+  Skal på med 300-350hk utenbords på den og håper da å masje rundt 30kn

Redigert av FalconFantino 26 (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Er det denne?

_4191713.jpg

 

Vannjet er fantastisk til manøvrering, men er ikke så økonomisk på lavere hastigheter. Lite vedlikehold, og motorene kan monteres noe lengre framme enn med drev. Men om det er denne båten er det nok ikke plass til andre løsninger enn drev.

Alternativet er som vist på den andre Cobraen. Utenbordsmotorer på outboard bracket. 

 

Bilderesultat for outboard bracket

Bilderesultat for outboard bracket

Link to post
Share on other sites

Overlatedrev krever mye beregninger for å få balansen rett. Oftest går det på nesa om man ikke vet hva man gjør; glem det.

Vannjet er ikke effektivt før hastigheter over 40 knop; glem det.

Strak aksel må du vel ha "baklengs"monterte motorer og gir: trøbbel, men kan la seg gjøre.

Drev på denne er ikke problematisk - med den ytelsen du er ute etter. Du får 400hk fra VP eller 370 hk fra Mercruiser i diesel. Begge vil uten problemer gi deg den ytelsen du etterspør. Og med den utvekslingen og stigning på propellen som vil i deg et greit liv med drev - med ca 35 knop som anslag for hva du kan få til med 5tonn + en 370/400hk på drev...

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 2 måneder senere...
  • 4 uker senere...

Jeg har ikke godt veldig mye, så det er lov å komme med bud. Men jeg har fraktet den ett langt stykke ned til sørlandet. 

Ryddet,vasket, fjernet den verste lukta, tømt den for vann, revet kitt mugnet trekk her og der, og slipt rent og klar til trekking på nytt.

 

Det er heller ikke sånn at jeg må selge, men pga en endring i privat situasjon gjør at det hadde vært hensiktsmessig å bli kvitt den, og den andre båten min på sikt.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...