nik0lai Startet 19.Januar.2018 Del på Facebook Startet 19.Januar.2018 (redigert) Båten er ca 35 fot. Veier 5 tonn, litt dyp vbunn. Det har tidligere stått 2 stk 220hk med bravo drev. Nå er det ingenting der, annet enn 2 hull . Det er ikke båten i signaturen min jeg snakker om her, men en cobra 35. Jeg har egentlig lyst på kun 1 motor. Pga plass, og for å slippe dobbelt vedlikehold. Jeg har aldri hatt drev før, kun båter med fast askel. Og har litt skrekket for drev, da jeg vet om flere som har hatt masse trøbbel med disse og endt opp med å ødelegge deler av ferien sin pga dette. Men, hva er da best av vanlig drev, overflatedrev, vannjet eller påhengsmotor? Har ikke lyst på sistnevnte. Redigert 19.Januar.2018 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Januar.2018 Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 (redigert) hva er aktuelt fartsområde for denne? Siden det er stålbåt så kan du sikkert se bort fra overflateprop. og sikkert også vannjet - disse trives best i høyere fart du har jo også alternativet diesel + strak aksling / vanlig propell , eller med v-gear Redigert 19.Januar.2018 av ivar (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 19.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 (redigert) Det er ikke båten som er avbildet og som står i signaturen min det er snakk om. Det er snakk om en Cobra 35. Jeg er tilbake i plastikkverden, og fartspotensiale er nok opp til 55knop. Men ser for meg at jeg normalt vil ligger på kanskje 30? Redigert 19.Januar.2018 av nik0lai (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
ivar Svart 19.Januar.2018 Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 da blir det jo noe helt annet :) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Solseng Svart 19.Januar.2018 Del på Facebook Svart 19.Januar.2018 Høres uansett dyrt ut. Såpass stor båt, ønske om fart 30+ og single motor tilsier vel at det trengs litt muskler. Volvos og Mercruisers drev liker vel ikke mer enn 370 dieselhester. Overflatedrev ala Arneson blir fort styggdyrt, og fungerer nok best i en dobbelinstallasjon. Vannjet: Tja. Høres dyrt ut det også. Klarer du deg med 350-370 hk Volvo/Mercury QSD er jo det relativt kurante løsninger. Et annet alternativ er kanskje drevene til Konrad. Husker ViMenn Båt installerte noen svære Yanmar-diesler/Konrad drev på en stor Targa (40-ish fot?) for mange år siden, og det fungerte visstnok helt supert med toppfart på nær 45 knop. http://www.konradmarine.com/ Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 (redigert) Ikke så mange singel installasjoner med drev som er kraftig nok skal du opp i 40-50knop.. Skal du ha ny motor eller brukt? Billigst ville vel være et par brukte Mercruiser 250/300/320Hk D-tronic og et par Bravo 3 drev. Passer rett på fundamentene dine og hulla i hekken. Blir dobbel jobb og servicekostnader, men er ikke avskrekkende hvis du gjør dette selv. 2 drev får også et "lett" liv i en lett båt, så hadde ikke vært så bekymret. Har nå båt på 10tonn og 2 drev, gått 1100timer på samme drev, olja har samme farge på høsten som når de fikk ny olje på service, lengste strekket jeg har hatt er vel 60nm i 24knop, men har noe lignende hver sommer, 40-50nm i planfart. Redigert 20.Januar.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FalconFantino 26 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Jag har bygget påhenger på Cobra tidligere, men da på en 28 foter. Fikk 39kn med 225hk jeg liker best utenbordsmotorer. Lange service intervaller Rimeligere og enklere vedlikehold Lavere vekt Mer plass inni båten Mindre støy på din båt burde du hatt 2x300hk for å tippe over 50knop? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 20.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv. Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, med ett levelig støynivå og dieselforbruk.. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Førstefender Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 (redigert) 11 minutes ago, nik0lai said: Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv. Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, med ett levelig støynivå og dieselforbruk.. Hva gjorde den med 2x 220hk da? Hadde tidligere en Sunseeker 35 på 7tonn, 36-37knop på max og 24-27knop på "økonomi" cruise 3000-3100omd, dette med 2 x 230hk Volvo. En singel D6 350, så bør du vel klare 35knop kanskje? Redigert 20.Januar.2018 av Førstefender (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
FalconFantino 26 Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 (redigert) nik0lai skrev 34 minutter siden: Jeg mente at fartspotensiale til båten nok er 50+ knop, men jeg trenger ikke så mye selv. Selv om det jo hadde vært kult. Men vil gjerne kunne klare 35 knop iallfall.. Det viktigste er jo egentlig at jeg kan marsje på ei grei fart, minst 25++ knop, med ett levelig støynivå og dieselforbruk.. Husk at Cobra krever høy fart for å komme skikkelig opp av vannet. Du bør nok satse på 28+ i masj fart for å få et fint forbruk og god oppførsel. Cobra har dyp v-bunn så de krever litt ekstra power. Cobra 860/28 ble vesentlig mer behagelig i 30kn+ Holder på med en Falcon Fantino 26 nå og den har også et skrog som er i samme klasse som Cobra, men har litt mer bredde i forhold til lengde så den legger seg fint ved 26kn+ Skal på med 300-350hk utenbords på den og håper da å masje rundt 30kn Redigert 20.Januar.2018 av FalconFantino 26 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Ttor Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 Er det denne? Vannjet er fantastisk til manøvrering, men er ikke så økonomisk på lavere hastigheter. Lite vedlikehold, og motorene kan monteres noe lengre framme enn med drev. Men om det er denne båten er det nok ikke plass til andre løsninger enn drev. Alternativet er som vist på den andre Cobraen. Utenbordsmotorer på outboard bracket. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
alfaalfa Svart 20.Januar.2018 Del på Facebook Svart 20.Januar.2018 (redigert) Overlatedrev krever mye beregninger for å få balansen rett. Oftest går det på nesa om man ikke vet hva man gjør; glem det. Vannjet er ikke effektivt før hastigheter over 40 knop; glem det. Strak aksel må du vel ha "baklengs"monterte motorer og gir: trøbbel, men kan la seg gjøre. Drev på denne er ikke problematisk - med den ytelsen du er ute etter. Du får 400hk fra VP eller 370 hk fra Mercruiser i diesel. Begge vil uten problemer gi deg den ytelsen du etterspør. Og med den utvekslingen og stigning på propellen som vil i deg et greit liv med drev - med ca 35 knop som anslag for hva du kan få til med 5tonn + en 370/400hk på drev... Redigert 20.Januar.2018 av alfaalfa (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 21.Januar.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 21.Januar.2018 Ttor skrev On 20.1.2018 at 11.39: Er det denne? Jepp. Jeg ender nok opp med drev. Har aldri hatt der før.. Så har litt å sette meg inn i da. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Aprilia Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Siklet endel på denne båten da den lå ute på finn, en åpen Cobra 35 er en av mine realistiske drømmebåter! Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 6.Februar.2018 Del på Facebook Svart 6.Februar.2018 Jeg sikla og drømte litt om den båten der når den lå på finn, 2stk d6 400 med dpr drev hadde vært stas, evt seatek og arneson Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
NBF16 Svart 8.Februar.2018 Del på Facebook Svart 8.Februar.2018 Volvo Penta leverer IPS fra 370 til 1000HK. http://www.volvopenta.com/marineleisure/en-en/products/motor-yacht/ranges/volvo-penta-ips.html#Select any one Anchor Name from below list Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Eika Svart 14.April.2018 Del på Facebook Svart 14.April.2018 så båten var til salgs igjen nå, men hva har du gjort med den siden den har blitt endel dyrere enn sist den var til salgs ? Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
nik0lai Svart 9.Mai.2018 Emnestarter Del på Facebook Svart 9.Mai.2018 Jeg har ikke godt veldig mye, så det er lov å komme med bud. Men jeg har fraktet den ett langt stykke ned til sørlandet. Ryddet,vasket, fjernet den verste lukta, tømt den for vann, revet kitt mugnet trekk her og der, og slipt rent og klar til trekking på nytt. Det er heller ikke sånn at jeg må selge, men pga en endring i privat situasjon gjør at det hadde vært hensiktsmessig å bli kvitt den, og den andre båten min på sikt. Sitér dette innlegget Link to post Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.