Jump to content

Lufting septik - er dette feil konstruksjon at slangen ikke går kontinuerlig oppover?


thomasd

Recommended Posts

Vi har overtatt en båt hvor forrige eier har flyttet septiktanken og satt inn en større. Ikke nok med at den står på skeiva og derfor er vanskelig å tømme samt ikke kan utnyttes optimalt, jeg frykter at han har gjort noen dårlige valg som medfører at det blir overtrykk og lekkasjer. Jepp, har vasket dette skottet for dritt er par ganger i sommer som var...

 

Som det fremgår av bildet under (beklager dårlig kvalitet) går det tynne lufterøret i en fin bane ned, gjennom vegg til neste skott (hvor tanken opprinnelig stod) og så derfra opp og ut. Jeg frykter at med litt skvulping i tanken så legger det seg septik her som i en vannlås, og det vil være klin umulig å få rengjort uten bruk av høyt trykk - enten luft eller vann.

 

Er folket enig? På forhånd, takk for innspill.

 

Mvh

Thomas

 

 

5a64504b5ecce_septik-1(1).jpg.dc79db21fcfc7b014498c651d905d958.jpg

Redigert av thomasd (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Har samme utfordring hos meg. Sjekker av og til ved å blåse inn luftingen fra utsiden av båten, og høre og «føle» luften tilbake igjen. Lukter heller ikke nevneverdig, så det kommer nok oksygen ned der. Etter 9 år siden siste slangebytte har det fremdeles ikke vært vann eller annet i den potensielle vannlåsen. Så litt avhengig av hvordan resten av slangen går så kan det hende problemet ikke blir så stort.

Link to post
Share on other sites

Takk for innspill. Har vært litt redd for å borre enda et hull litt lenger oppe i forhold til å svekke styrken i dette skroget, men det går kanskje greit? En opsjon som vurderes sterkt er å flytte tanken tilbake til sin opprinnelige posisjon, men da må vi trolig noe ned i størrelse samtidig.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...