Jump to content

Vedfyring i seilbåt


jusseasp

Recommended Posts

Hei! Æ har lurt litt rundt her på båtplassen den siste måneden, og det her blir mitt første innlegg. Kjøpte nylig en 31 fots Player 311 -- link under, det er IKKE en player 31, selv om annonsen hevde det (fant ut av det selv med å sammenligne på http://matbrev.svensksegling.se/home/boatlist):

 

https://www.finn.no/boat/forsale/ad.html?finnkode=66151447 

 

Uansett.. det e opplegg for dieselvarmer (bilde av tidligere varmer på finn), men har i det siste vurdert å kjøpe vedovn istede for ny-brukt dieselvarmer. Det e jo koselig  med vedfyring, og virke praktisk å finne brensel. Har sett litt på en Dickson vedovn, Glødern nr 1, og Peisovn Asgård (selges på Maxbo, også rimelig pris).

 

Virke litt avskrekkanes å måtte lage skroggjennomføring for luftinntak til vedovnen, slik produktmanualen fra Dickson  tilsir (kapt 3. Ventilation, tenke på ducting): https://www.maritim.no/content/mma/publish/06/637/63796/Solid+Fuel+Heater+Manual+2010-1.pdf

 

Vil en dieselvarmer ha fordela ovenfor vedfyring, med tanke på trekk inne i båten?

 

Ettersom det allerede e opplegg for dieselvarmer, mitt budsjett e lavt, æ vil bo i båten (vinter også) og æ blir å seile mye aleina -- ka blir best?

 

Diesel ELLER vedfyring. 

 

Takke for svar :)

 

 

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen med første innlegg.

Det er en faktor til du må huske på og det er i hvilke settinger du kan og ikke kan fyre med ved. Det er vel for det meste i uthavn og plasser det ikke er så mange rundt deg, at vedfyring er aktuelt. Det er lite populært å fyre med ved når man ligger sammen med andre båter. Det er vesentlig mer røyk og lukt fra en vedovn enn en dieselvarmer.

Link to post
Share on other sites

Yess, du har et godt poeng! Vil jo ikkje være en plage for omverdenen..

 

Æ har med en liten vifteovn, og æ regne med den dekke behovet når æ ligg til kais, plugga inn i landstrømmen. Den kommer også godt med nu i starten, e jo litt kaldt her i Trondheim, og æ tenke å flytte inn i båtn om 2-3 ukers tid.

Link to post
Share on other sites

Hvis du har plassen som trengs til vedovn kan kanskje en Reflex parafin eller dieselovn være noe å vurdere også. Jeg har en slik i min gamle 29-fot seilbåt, og den brenner og varmer trygt og jevnt. Og den kan være i drift både ved kai og ute i litt sjøgang uten problemer.
Jeg kommer riktignok til å gå for dieselvarmer alá Planar i båten jeg holder på med nå, men det er kun av plasshensyn.

Link to post
Share on other sites

1 hour ago, jusseasp said:

Æ har med en liten vifteovn, og æ regne med den dekke behovet når æ ligg til kais, plugga inn i landstrømmen. Den kommer også godt med nu i starten, e jo litt kaldt her i Trondheim, og æ tenke å flytte inn i båtn om 2-3 ukers tid.

Hvis du skal bo i båten på vinteren vil jeg absolutt anbefale deg å ha mulighet til å varme opp båten uten strøm. Det blir rimelig kaldt når strømmen på brygga går, og det skjer aldri når det er sol og vindstille ...

 

Ville gått for en dieselvarmer. Greit å ha noe som kan surre og gå gjennom natta, mens du er borte og så videre.

Link to post
Share on other sites

Står jo ei Refleks-bysse der. Hadde ikke vurdert tanken om å bytte ut denne med en ved-ovn. Kan surre å gå døgnet rundt så lenge du har diesel på tanken. 

Joda, koselig med levende flammer fra en vedovn, men så skal du lagre x antall vedsekker når du er på tur.

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Koselig med vedbål, når en kan se flammene, skulle gjerne hatt det selv. Det er allikevel såpass mye styr med det at jeg er glad jeg har oljeovn. Den varmer ufortrødent natta gjennom, så lenge det er diesel på tanken. Har nok ikke plass til begge alternativer. Det finnes for øvrig mange varianter av små vedfyrte, her er et firma som har forskjellige utgaver:

 

https://cubicminiwoodstoves.com/

 

 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Worry II skrev for 4 timer siden:

Hei og velkommen med første innlegg.

Det er en faktor til du må huske på og det er i hvilke settinger du kan og ikke kan fyre med ved. Det er vel for det meste i uthavn og plasser det ikke er så mange rundt deg, at vedfyring er aktuelt. Det er lite populært å fyre med ved når man ligger sammen med andre båter. Det er vesentlig mer røyk og lukt fra en vedovn enn en dieselvarmer.

Er det lite populært å fyre med ved? Er det mer populært å brenne diesel og bråke med Webasto som har eksosrør på høyde med  cockpit på nabobåten. Dette var jeg ikke klar over...

Link to post
Share on other sites

Hei og velkommen til Baatplassen.

Denne er jeg fornøyd med
http://www.go2marine...-new-p9000.html
 

Som etter min mening er "sikrer" med sin lukket forbrenning inn/ut over dekk

Varmer uten å kjøre datavifta, men bedrer med.

Og fin å se på

 

bilde

Redigert av Roger jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Blanco skrev for 3 timer siden:

Var nettopp ombord i en slik. Glovarmt under taket og iskaldt ved gulvet. Trenger en vifte for å sirkulere luften. Virket temmelig tungvint også.

Kjører en datavifta  blir lufta blåst 45 grader nedover , har ikke det problemet du nevner..

Åpne  døra , gasskranene og  tenne på med en peistenner  lokke døra, like lett som å tenne et kokeblusset.

Kan det bli lettere.

Det  er endel varme en kunne hentet ut av røkrøret.

Hovedvarmen er vannvarme og EL.

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#
arkmarin skrev for 5 timer siden:

En elektrisk  diesel/parafin-varmer tar inn luft utenfra, varmer den opp og fordeler den i båten. Den lufta som er i båten blir presset ut av den nye varme lufta. Dette gir en tørr båt med varme i hele båten. Ingen annen varmekilde fungerer bedre i det fuktige miljøet i en båt.

 

Blir nå veldig mye det samme uansett varmekilde så lenge eksosen av forbrenningen går ut av båten. Ny luft (fra utsiden) kommer inn, ene eller andre veien. 

 

Men ja, overtrykk eller undertrykk i båten vil vel kanskje gi noe ulik komfort. 

Link to post
Share on other sites

Min oljefyrte pottebrenner vil antagelig skifte ut fuktig luft i kabinen bedre enn en eber med lukket forbrenning, all den tid den bruker lufta i kabinen til forbrenningsprosessen. Den har i tillegg eget rør for friskluftinntak, som sørger for at ikke oksygenmangel og trekk blir tema. Problemet er å fordele den varme luften på en god måte. Uten noen form for vifte, blir det ulidelig varmt i hodehøyde når man står oppreist, samtidig som det kan mangle litt varme i nedre region. Har vurdert å bygge en form for kassett i taket over ovnen, som via kanaler tilsluttet, kan føre varme til forpigg og ned mot dørken. Den må selvsagt forsynes med en form for vifte for å transportere varmluften. Noe likt en lavtbyggende kjøkkenhette ville kunne fungert bra, alternativt kanalvifter med små dimensjoner. 

Skulle Googlet hva prokrastinering betyr, men tror jeg utsetter det til i morgen.

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...