Jump to content

Renovering af instrumentbræt - indspil ønskes


MajorAndy

Recommended Posts

Jeg savner lidt ideer til hvordan mit instrumentbræt skal indrettes. 

 

Situationen er, at jeg har fjernet lidt instrumenter (gammelt ekkolod og GPS-antenne) og installeret en ny plotter. Det har efterladt lidt huller i overfladen. 

 

 

41FC46D8-E960-483E-A946-744CEFEF299B.jpeg.01de1788f9096e549592e77d0824471a.jpeg

 

 

 

Om et par uger skal jeg have en autopilot ind, så der skal findes plads til en controller (Simrad AP44) der. Desuden har jeg installeret en Victron batterimåler, som der også skal findes plads til. 

 

Pladsen omkring rattet er fuldt optaget af VHF, betjening af ankerspil og thrustere mm. 

 

76BFDBF1-F970-43B1-9AD7-D0BDAE1AD1A3.jpeg.177872d5b9113b7abca427cefe68f182.jpeg

 

Tidligere ejer har sat en kasse til plotteren ind. Det er ikke en skønhedsåbenbaring...

 

D2D89803-9474-4024-ACF6-50A0F330E251.jpeg.9f8b7f14571fabd782c1db11f2e02202.jpeg

 

Foran denne kasse er et lille stuverum til småting, som det ville være godt at beholde.

 

 

 

1B86B2A9-0382-4449-8AE7-285D928D38F2.jpeg.1381a88a9dc5fdf249bc1863e979bd67.jpeg

 

Samtidig skal jeg jo bevare udsynet til motorinstrumenterne længst fremme. 

 

35DB345C-2F6D-4793-B677-55D919FDA98B.jpeg.898243d6ce3311e47b91326a8e240a4d.jpeg

 

 

 

Så opgaven er: Det skal findes plads til plotter, autopilotcontroller og batterimåler. Samtidig med at hullerne efter de gamle instrumenter skal væk. 

 

Jeg ved, at der er mange dygtige folk herinde, og jeg selv er lidt tilbagestående på det punkt. Så gode ideer til opbygning modtages med stor tak!

 

 

Link to post
Share on other sites

Det er da godt nok noget af en opgave ... Et par enkelte indtryk herfra:

Jeg ser ikke noget kompas, så jeg tror ikke du bruger papirkort; den kortlampe kan pilles ned. Du bruger næppe heller uret, yderst til højre, til noget som helst. Vil displayet fra batterimåleren mon ikke passe ind der?

Øjebæen, kassen med plotteren, tager for meget af udsynet til det originale instrumentpanel. Væk med den, og indfæld plotteren direkte i bordet (der må være plads under bordet, hvis der er rum under låget ret foran). Den kommer til at ligge meget ned, men jeg kunne tro den bliver læselig trods det; måske skal der en lille vinkel på, så den kommer bare et par centimeter op ... bagpå/foran (længst væk fra rortet, den natulige vinkel).

Google fortæller mig, at ap44 fra Simrad fylder ca 12x12 cm. Den ser jeg plads til ret til højre for kortplotterens nye lokation.... Måske en ny kasse med en noget mindre vinkel kan tilpasses til hele bordets bredde, indeholde kortplotter, ap44, den vippekontakt og hvad-det-er-for-en-pind og dække for de gamle huller?

 

Jeg byggede mit instumentbord om for nogle år siden. Udgangspunkter var, at primærinstrumenter skulle være i den naturlige retning for øjet. Mit kompas sidder derfor lige bag "roret" (aka rattet), de primære motorinstrumenter (omdrejningstæller, olietryk, kølevandstemperatur) blev monteret i centrum af intrumentbrættet, sekundære instrumenter (tankmåler, motortimer, gps/kortplotter) blev monteret ude til siden.

 

Vist mest strøtanker nu jeg læser det igennem ...

 

Link to post
Share on other sites

Tak for indspil!

 

Der er et kompas - det sidder under taget som vist på dette billede fra prøvekørslen i juni:

 

 

5a65a422454d7_2017-06-2910_20_45.jpg.3cdb35155012771458f030e1bd709bf1.jpg

 

At flytte plotteren derop kunne være en løsning, men jeg vurderer, at det bliver næsten umuligt at trække kabling derop. Der er glas hele vejen rundt i kabinen, så både strøm, ekkolodskabel og NMEA2000 skal i så fald hele vejen tilbage til indgangsdøren og derfra frem til plotteren. Det bliver nok for tungt. Plus at træpanelet deroppe ikke er skruet men limet fast, så det ved jeg ikke hvordan man (jeg) kan fjerne uden at det bliver ødelagt. 

 

Jeg tror heller ikke at Victronen kan sidde i stedet for uret, selv om det ville være smart. Men jeg har behov for at betjene knapperne, og der bliver afstanden for stor.

 

Det er helt korrekt, at jeg ikke bruger kort - eller rettere: Vi bruger kort, men der er et stort kortbord ved co-pilot-pladsen, så der forgår kortlæsningen når det er nødvendigt. Derfor kunne jeg flytte kortlampen, men min erfaring fra de gange, jeg har sejlet om natten er, at det er godt at have denne lampe (med mulighed for rødt lys) lige ved hånden, da den ikke ødelægge nattesynet.

 

Som @Bitteliten skriver, så vurderer jeg nu, at det er bedst at flytte hele den store kasse og sætte plotteren på brakett på bordet. Det vil også have den fordel, at jeg kan komme til bagsiden af plotteren, hvor memorykortene sidder (ikke den smarteste løsning).

 

Det vil efterlade en del huller i bordet, der så skal lappes, men så ville  AP44 kunne sidde der hvor Nasa-ekkoloddet sad. Victronen kunne så sidde på siden af instrumentbordet ved FM-radioen og Wallas-panelet som det ses på billedet herover.

 

Kom endelig med flere indspil! 

 

Redigert av MajorAndy (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Her er mitt innspill:

Den store kartplotterboksen må bort. Erstattes av ny ramme der underkanten av plotteren senkes så langt ned i dashbordet at du fortsatt har fri sikt over bryterpanelene. Overkanten av plotteren løftes maksimalt opp for fortsatt fri siktlinje til VP instrumentene. Se skisser nedenfor:

 

5a65bc5c9af19_Eksisterendeplotterinstallasjon.jpg.be7772f1f5aacd88e698a26fbe851c3b.jpg

 

5a65bc6d9ed36_Nyplotterinstallasjon.jpg.1824e2569b8f50bbd59b22d64e627982.jpg

 

Link to post
Share on other sites

Tak, @Bonus! Genialt træk med at lade den nye plotterinstallation forsænke ned i bordet! Jeg tænker, at den nye boks så skal være i fuld bredde af instrumentbrættet? Så kan autopilotcontrolleren jo sidde ved siden af. Det vil så kræve, at jeg også flytter fjernbetjeningen til projektøren, men det må være et mindre problem.

 
Det store spørgsmål er så hvem der kan fremstille en sådan boks. Tænker, at det vil være bedst med glasfiber.

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 56 minutter siden:

... lade den nye plotterinstallation forsænke ned i bordet! Jeg tænker, at den nye boks så skal være i fuld bredde af instrumentbrættet? ...

 

Kartplotteren skal ideelt ha så nær 90° vinkel med synslinjen som mulig. Det får ikke du til. Ikke jeg heller. Men, ved å senke underkanten ned i bordet og løfte overkanten, så får du den maksimalt mulige vinkelen for fastmontasje. Jeg ville tenkt, som deg, at den nye boks skal være i tilnærmet full bredde av instrumentbordet. Jeg går med tilsvarende tanker for vårt dashbord. For å få litt skarpere synsvinkel.

Link to post
Share on other sites

Hva med å lage en fordypning som Bonus viste og montere plotteren liggende på braketten her? Da kan vinkelen endres ved behov. 

 

Alternativ en slik vippekase Simrad hadde til sine gamle 44 plottere?

 

så en helt annen løsning: 

 

https://scanstrut.com/products-22/scanpod/spd-7s-w-detail

 

jeg har plotter i en slik. Den fungerer meget bra. Med denne kan du plassere plotteren langt ut til siden på dashbordet, og sette den i akkurat den vinkelen du vil når du vil. Alle kabler går gjennom sokkelen. Sokkelen kan roteres i alle vinkler

 

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har set på den Scanstrut tidligere. Kunne være en god ide - især hvis den kunne monteres i taget op og ned. Det ville give luft og declutter'e selve instrumentbordet. Så er der bare en række store huller i bordet, der skal lappes bagefter. Og så er der det med kablerne...

 

Jeg overvejede at prøve mig ud i glasfiberkunsten og bygge en Bonus-løsning selv, men tror nok, at jeg lige får et tilbud fra en professionel selv. Så må jeg se hvad den koster inden jeg tager eventuel beslutning om noget.

 

 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 44 minutter siden:

 ... men tror nok, at jeg lige får et tilbud fra en professionel selv...

 

Høres smart ut, MajorAndy. Dashbordet er båtens "alter". Du ser det hele tiden, og du er der når du er underveis. Da er det viktig at ombygninger og utvidelser av dashbordet er "perfekt" i design og utførelse. Det skal se originalt ut (mener jeg da ... :saint:)

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev On 22.1.2018 at 9.46:

5a65a422454d7_2017-06-2910_20_45.jpg.3cdb35155012771458f030e1bd709bf1.jpg

 

Et lite tips til;

Jeg ser at du har litt avstand fram til kartplotteren i dag. Den avstanden blir ikke mindre, uansett hvordan du monterer plotteren. Det betyr at du må bøye deg litt fram, fokusere blikket på skjermen og betjene den (via brytere eller touch).

 

Jeg monterte et betjeningspanel (OP40) rett bak gasshåndtakene. Skal innrømme at jeg gjorde det mer fordi jeg hadde lyst på det, regnet ikke med at det var nødvendig. Men, erfaringen er at det gir meg en veldig mye bedre kjørekomfort. Spesielt i dårlig vær. Jeg kjenner knappene i betjeningspanelet, og avstanden er helt perfekt. Det gjør at jeg ikke behøver å ta blikket bort fra horisonten eller området foran båten.

 

Anbefaler dette veldig, om du kan få det til. F.eks. OP50 er jo mye mindre og kan kanskje bygges inn i en boks som monteres på høyre side i riktig betjeningsavstand.

 

Her er et bilde av OP50:

OP50.jpg.28536ef5792886e8b01a4198f5a9f658.jpg

 

Her er et bilde som viser plasseringen av mitt (OP40) betjeningspanel. Merk at gasshåndtak, betjening av trimplan og betjeningspanel for kartplotter er rett ved der høyre hånden "naturlig er".

 

OP40.jpg.310ead1e7e1ca92f643c7a55bfe39b91.jpg

 

Redigert av Bonus (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Super fint og oversigtligt instrumentbord, du har! :thumbsup:

 

Sådan får jeg det jo ikke til, desværre. Jeg har overvejet OP50 eller tilsvarende, men kan ikke se et godt sted at installere den. Et alternativ er jo at betjene plotteren via Ipad og wifi - så har man jo det hele lige ved hånden. 

Link to post
Share on other sites

MajorAndy skrev 3 minutter siden:

... Jeg har overvejet OP50 eller tilsvarende, men kan ikke se et godt sted at installere den. Et alternativ er jo at betjene plotteren via Ipad og wifi - så har man jo det hele lige ved hånden. 

 

Betjening med iPad og WiFi er vel ikke et fullgodt alternativ - om man blir overrasket av dårlig vær (som det selvfølgelig ikke blir i 2018 :yesnod:).

Har du et bilde av førerplassen som viser området ved gasshåndtak - SB sidevegg - dør ++? Lettere å få ideer eller se muligheter :thumbsup:

Link to post
Share on other sites

Hva med å få den som lager den nye (nedfellings) boksen til kartplotteren til å bygge ut dashbord området til høyre for Trim Tab displayet?

Dette displayet er ca. 86mm bredt, OP50 er bare 60mm bred og 150mm høy. Det hadde jo vært en god posisjon for å nå den med høyre hånd.

 

Alternativt finne en smal glassfiberboks som OP50'en kan monteres i og montere denne boksen til dashbordet til høyre for Trim Tab displayet?

Link to post
Share on other sites

  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Det er ikke ligetil at fastlægge hvordan instrumenterne skal sidde. Jeg har lavet en model i skala 1:2 hvor jeg kan flytte rundt på tingene og eksperimentere. Det endte sådan her:

 

 

8C82B799-A2ED-4E94-BBBF-D38FF6E47F75.jpeg.2250978e16197d3c54c5ed0ec8d14ca3.jpeg

 

 

Så var det bare at måle op og sende målene til bådebyggeren, der nu bare mangler at male og montere!

 

1C97F142-273A-4C93-8942-A629D0ED8A32.jpeg.e8f9ea0ff4a5dc6807e609b34950844e.jpeg

Link to post
Share on other sites

  • 5 uker senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...