Jump to content

Pyromax Dieselvarmer, erfaringer?


Morten.F

Recommended Posts

Hei!

 

Kom over en annonse på finn, det var en Pyromax dieselvarmer. Aldri hørt om dette, men tenker det er verdt en sjans. her tenker eg å dele min erfaring underveis, så får vi se om dette var ett lurt kjøp.

kjøpte en 3kw varmer som kostet under 5000 inkl frakt.

i utgangspunktet skeptisk, men vi får se.

 

Er bare å vente på varmer og, på å komme meg hjem fra ferja eg jobber på, så får monteringen starte

 

oppdatering kommer ;)

Link to post
Share on other sites

Oppdatering:

No er det forventet levering 2.feb..passer fint ,for har fri fra 3.feb og nesten 3 uker..

Men bestillte som nevnt 3kw, denne hadde de Ikkje med digitaldisplay så fikk en 5kw til samme pris! God service kaller man det!

Så blir spørsmålet om den blir litt stor til min båt,men den erfaringen får vi ta seinere.

Link to post
Share on other sites

Swar til Wester: de lages garantert i kina som mye annet. Ikke noe galt i det. Bare de er laget på rett fabrikk hvor de satser på kvalitet. Og ikke minst at de gjennomgår ekstra kvalitetskontroll av firmaet som fører merket. Vet du at for eksempel, både Mercedes og BMW får laget biler i Kina for markedet der borte, under streng Tysk kontroll? dette var det en her i forumet som nevnte. Da kan vi kanskje sette et "skjellsord" på de bilene også.... "KinaBMW" og "KinaMercedes" :-) er synd at fy-ordet Kinavarmer er blitt så populært....Men det er klart, det er jo noen der borte som har lagd noe dritt og som har forårsaket at dette ordet har oppstått blant nordmenn. Husk det finnes mer kjente merker som hevder at de produseres i Europa.... sannheten er at alle hoveddelene får de fra Kina og Japan, og så setter de sammen sakene i Europa / Norge og for så vidt, og kapsler sakene inn i plast deksler de har fått laget på hjemmebane eller i et annet vestlig land, dette for at det ikke skal ligne for mye på en varmer fra Kina, så det er nok mange "Kinavarmere" om jeg også skal bruke det uttrykket rundt om kring under diverse navn, og sluttkunden tror helst på reklame propagandaen om at det er produsert alle andre steder enn i Kina:-) Jeg har selv en varmer fra Kina i min båt, kjempe varmer, funker akkurat like bra som andre saker jeg har prøvd. og til og med er den CE godkjent med ekte godkjenning.  Skulle kjøpe ny fjernkontroll til en TV for litt siden, den er visst laget i Sør-Korea,  skulle kjøpe denne fjernkontrollen lokalt, forhandleren som jeg kjenner veldig godt personlig, sa de hadde ikke på lager men han kunne bestille , etter en stund kom han å sa at leverandøren deres i Norge også var fri for akkurat denne originale kontrollen, så sa han at de måtte bestille fra Kina, da spurte jeg om ikke denne TV`n ble lagd i Sør Korea, da svarte han at joda, de lagde apparater og kontrollere der og at selskapet var der ifra, men at de også produserte samme greiene på en fabrikk i Kina, på lisens, og mesteparten av dette i dette merket som ble tatt til Norge kom fra akkurat den fabrikken, Min TV var derifra sa han, for det var hos samme forhandleren jeg hadde kjøpt den, (det visste ikke jeg) hadde visst noe med logistikken å gjøre, så du ser det er mye vi har i hverdagen som lages i Kina. Kontrolleren ble bestilt ekspress og etter en liten uke hadde jeg den, var helt lik den som var blitt ødelagt, hadde akkurat samme nummer og kom fra samme plass som mitt TV opprinnelig hadde kommet fra, ifølge forhandleren. Men den funka selvsagt akkurat som den skulle :-)

Redigert av Chief_Engineer (see edit history)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Morten F...Kan du måle bredden på din ny varmer? Jeg har plass til maks 150mm i bredde dersom jeg skal bytte ut min gammel Eber. Også lurer jeg på hva som står skrevet på de klistermerkene på din. CE merke kan jo bety «China Export»

Jeg har googglet og googlet for å finne omtaler om dieselvarmere fra Kina og ikke funnet en eneste negativ omtale som kan skylles dårlig kvalitet fra fabrikanten. Det som kommer fram er (obvious) tilfeller av feil montering og vanskeligheter med å finne reservedeler. Noen sier de bråker mye men det må vel ha med lyddemper å gjøre.

Er såpass rimelig å kjøpe at det ville lønne seg å bytte ut hele varmer en å kjøpe enkelte reservedeler til en Eber.

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

PiperBill: det står oppgitt på nettsidene til forhandler, under produkter. Er 150 mm. bredde.

Tror ikke du skal være redd for at CE merkene ikke er ekte,  på "China Export"  er de to bokstavene tett ved siden av hverandre, som dette "CE", avstanden er normal "tastaturavstand" i mellom, mens på ekte "C E" så er avstanden større, nesten dobbel. På bildet ser du at det er større avstand. Og de Kineserne som bevist vil jukse med å bruke China Export merket kommer aldri til å endre avstanden på disse to og ha et China Export merke med dobbel avstand for å forsøke lure noen til å tro at det er CE, for blir det avslørt kan de ikke holde seg på trygg grunn ved å da unnskylde med at det betyr China Export. Var det som var hele hensikten med dette merket for de som kom med dette at det skulle ligne på CE men ha et annet oppsett og stå for China Export, for å villede kunder. C E hensikt er jo å sertifisere at produktet er trygt å bruke, det sier ellers ingenting om kvalitet, dette er mye misforståelser om. Og jeg vil tro at en seriøs Norsk forhandler / importør i tillegg har sin egen kvalitetssikring klarert med exportøren før avtale inngås.

 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

PiperBill: Er slettes ikke mye bråk ut av min, er stor forskjell på 

 merker fra Kina, hadde en annen sak tidligere i båten, den bråka mye av eksosen men med potte i mellom var det borte. Webastoen jeg hadde sist bråkte mye mer enn denne. Denne er faktisk ganske så stillegående i forhold til annet. Reservedeler har de full tilgang på står det. 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Men med det store antall billige varmere på Ebay… hvordan syler ut de som er bra? Jeg hadde faktisk bestilt en fra en Ebay selger i Hong Kong men da han tok kontakt og sa at de ventet på en ny leveranse og at det ville ta ca. 2 uker før de kunne sender så hevet jeg kjøpet. Jeg følte at jeg ikke kunne stole på det han sa som sannheten.

Men… ikke mening å kapre denne tråden da. Følger spent med hvordan Morten F. opplever sin (selv om han har kjøpt fra en norsk forhandler).

And always remember the wire should have a higher rating than the fuse as otherwise the wire becomes the fuse!

Link to post
Share on other sites

Uten demper på innsugsluft og eksos så blir det nok endel mere støy vil jeg tro? om det er noen kvalitetsforskjell mellom disse og feks eber vil vel først vise seg om noen år? en eber 4kw koster vel 12/13000,-  + monteringsettet med eksosslange og slikt på 3000,- . Så er jo dyrt.. 

Link to post
Share on other sites

Husk at det er flere fabrikker der borte som lager varmere og i samme innkapsling. Tror det er flere som får kappene fra en ekstern produsent og så lager de innmaten selv eller henter det fra andre. Har sett på flere varmere, med samme utseende, men var forskjell på innhold. Ja det finnes nok flere lik  Pyromax, De heter FJH2. 3 og 5 og finnes i flere merkenavn. Pyromax har modell PM-2, 3 og 5,

som er en videreutvikling eller egen utførelse på bestilling fra fabrikken, altså en oppgradering av FJH serien. På merket står det PM-FJH5.

Pyromax har samarbeid med fabrikken som har rettighetene til serien. Det som er oppgradert er styringskortet (hovedkortet) kommer fra fabrikkens egen leverandør i Japan og er litt mer nøyaktig enn det opprinnelige de brukte tidligere i FJH serien sin.

 

Det finnes derimot andre som lager varmere prikk lik og i tillegg navngir de under modell som FJH. Dette skaper jo litt forvirring. Selvsagt går det an å finne fatt på en slik på ebay eller andre steder med benevnelsen FJH, og oppgitt som "unbranded" men da vet man ikke hva man får eller hvem som har laget den. En ting er nå sikkert, får man tak i en pyromax så er det ekte vare i PM-FJH serien og fra rette fabrikken.:-) Vi får vente å se når Morten komme med oppdateringer. Ja er vel best å ikke overta tråden hans helt:-) 

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Guest Avmønstret#

Veldig glad for at det har kommet en leverandør som tar edruelige priser. 

 

Er på en dansk FB gruppe for salg av båt og seilgreier. Der la ei dame ut en annonse der hun skulle selge varmeren sin. Prisen var veldig høy, noe hun mente var riktig fordi hun selv hadde betalt mye for varmeren, montert av kjent firma. 

 

Kan godt hende jeg husker feil beløp men mener hun skulle ha 7000,- og at hun selv hadde gitt 15 000,-. Problemet var jo at alle kunne lese "Car heater", og det var lett å se at det var en "kinavarmer". Den hadde jo virket som den skulle og alt i orden, men hun hadde vel betalt ganske grov overpris for varmeren. 

Link to post
Share on other sites

I Båtfolk-gruppa på Facebook har disse kinavarmergreiene tatt helt av og det har bestillingene også fra ebay og wish. 

De fleste betaler rundt eller drøyt 2000 for disse, men de kommer jo ikke ferdig med alt som skal til for båtmontering naturligvis. Dette er jo egentlig bilvarmere.

 

CE-merker kan man jo dessuten også bestille på ebay i alle varianter, så man kan CE-merke hva det måtte være :saint:

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Forbrukerkjøpsloven gjelder vel uansett om man handler innenfor landegrensene, med inntil 5 års reklamasjonsfrist.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post
Share on other sites

Siden Chief-engineer sitter med så mye kunnskap om Pyromax, og er så ivrig på å markedsføre denne, så er han kanskje svææært involvert i Pyromax.no? 

 

Wallas Service v/Rune Akerø. run-ak@online.no, tlf 900 18 209

"Jeg var et skolelys, men så gikk strømmen"

Link to post
Share on other sites

Svar til Wallas Service: Og Wallas Service er involvert i Wallas vil en tro?  Jeg har vært arbeidskollega til sjøs med han som driver Pyromax, som for øvrig også er maskinist, har kjøpt en selv (med kompis rabatt) og har rimelig god kontakt med han så jeg vet jo en del og han har også fortalt meg en del om dette. Er ikke så lenge siden de startet. Han har lagt ned mye i og få dette til og har visst betalt en god del for å få merket registrert gjennom fabrikanten, og som driver av merket også fått ny  CE godkjenning i samarbeid med fabrikanten. Dette fordi de har andre modell betegnelser enn fabrikken , var det han fortalte meg. La merke til at Teerex over her skrev noe om å kjøpe CE merker på ebay osv.... jeg kan i alle fall garantere  at Pyromax har sine saker i orden og har betalt rikelig for å få kontrollert produktene gjennom internasjonalt godkjent kontrollorgan.  Og ja, jeg reklamerer gjerne for et produkt jeg har tro på, og ikke bare fordi jeg kjenner innehaveren. Jeg er i alle fall fornøyd med Pyromaxen min, en helt grei varmer, og det er greit å vite at det finnes, deler og service og at sakene har vært gjennom god kvalitetskontroll. Det som finnes på ebay kan vel selvsagt være bra saker, men det har man jo ingen garanti for. jeg har selv handlet alt mulig på ebay, handler du for eks fra selgere i Hong Kong og mailer med dem oppgir de nesten aldri navn (annet enn brukernavn) de har gjerne adresser som "suite 32" ett eller annet rom nummer et sted, (fiktive adresser) håver inn penger på folk som kjøper billige saker, gjerne oppgitt å ha garanti, men når du skal benytte deg av den, får du ikke tak i dem lenger. Jeg kunne kjøpt meg to varmere på ebay for prisen jeg betalte hos min tidligere arbeidskollega, men, tatt i betraktning at man har blitt lurt på ebay før, betalt store summer i toll og avgifter, og varen er nesten dobbelt så dyr som opprinnelig ebay pris når du endelig har fått den levert, nei da er det tryggere å kunne forholde seg til noen her i landet som kan levere til grei pris, og du vet hva du får, og har mulighet å få hjelp om noe oppstår.

Redigert av Chief_Engineer (see edit history)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Svar til Teerex: 

 

Ja du kjøper deg en varmer til 2000 på ebay, selgeren skriver beløpet på deklarasjonen for toll, i USD, tilsvarende 2000,

når pakken ankommer Norge får du et "hyggelig" brev fra DHL eller andre befraktere om å sende inn kvitteringen for kjøpet som underlag for fortolling, + 500 spenn i toll (importmoms) så skal du betale 2-300 i gebyr til befrakteren i tillegg. blir fort bortimot 3000. Ja er billig det, kanskje med falsk CE, og er du uheldig så er det av China Export typen, og ikke skikkelig kontrollert, kan være ustabilt og ha feil og mangler, du monterer det i båten din, båten brenner opp og du rapporterer som årsak at brann oppsto med en varmer. Så spør forsikringsselskapet deg om den var C E godkjent,  spiller vel liten rolle hva du svarer for de vil vel sjekke det uansett, du må vel sannsynligvis dokumentere dette ved å oppgi hvor du kjøpte den og fram med kvittering. Tror det kan bli langt dyrere enn de 3000,- når selskapet ikke betaler ut forsikringssummen. Hos en seriøs Norsk forhandler vil du kunne få hjelp dersom noen spør deg om informasjon om produktet, og forhandler kan bekrefte til for eks et forsikringsselskap, at du har handlet, og informasjon om produkt og godkjenning, og dermed står du ikke til halsen i problemer:-)

Vår ære og vår makt, har stempelslag oss bragt.....

Link to post
Share on other sites

Chief_Engineer skrev for 5 timer siden:

La merke til at Teerex over her skrev noe om å kjøpe CE merker på ebay osv.... jeg kan i alle fall garantere  at Pyromax har sine saker i orden og har betalt rikelig for å få kontrollert produktene gjennom internasjonalt godkjent kontrollorgan.  

Hvilken forskrift er det disse varmerene blir CE-merket i henhold til? Er det maskinforskriften?

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...