Jump to content

VP D-6, feilkode 2.9.9 på EVC


Terje

Recommended Posts

Takk, Bonus.

 

Nå startet den plutselig...uten noen feil. Mistenker batteri, eller hovedbryter. Den måtte også ruses til 15oo rpm, før den begynte å lade, og plutselig mistet den lading igjen på tomgang, og jeg måtte på nytt ruse den opp...

Noe elektrisk må det nok være..

Link to post
Share on other sites

Om du må ruse til 14-1500 rpm for å starte lading er en sansynlig feil motstanden som er montert bak på dynamoen. Denne er koblet til D+ og har samme funksjon som ladelampen hadde i gamle dager. 

 

Men det er ikke sikkert at feil på denne motstanden medfører feilmeldingen som ble nevnt innledningsvis, så det er kanskje en kombinasjon av flere ting samtidig her. 

Link to post
Share on other sites

  • 4 måneder senere...

Feil funnet!!

 

Da ble det feil igjen, og denne gang ville jeg ikke gi meg før jeg fant feilen, og den fant jeg.

En 4 amp sikring som gikk til det automatiske slukkeanlegget i motor rommet, hadde dårlig kontakt, fikset denne og alt ok!

Noen som kjenner til en slik kobling??

Link to post
Share on other sites

Det er ingen som helst forbindelse mellom båtens slukkeanlegg og motorens elektriske anlegg. Trådstarter har et intermittent elektrisk problem og det kan godt være at feilen forsvinner etter at han gjør diverse grep her og der men feilen er mest sannsynlig mellom batteri og starterterminalene, pluss eller minus som @Bitteliten skrev. Vanligst er batteripolsko, hovedstrømbryter og kabelsko på starter/ jording. Irr kan gi dårlig kontakt og varmgang som igjen svir kontaktflatene. Dårlig kontakt på den store kontakten på PCU har også forekommet på eldre motorer. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev for 6 timer siden:

Det er ingen som helst forbindelse mellom båtens slukkeanlegg og motorens elektriske anlegg. Trådstarter har et intermittent elektrisk problem og det kan godt være at feilen forsvinner etter at han gjør diverse grep her og der men feilen er mest sannsynlig mellom batteri og starterterminalene, pluss eller minus som @Bitteliten skrev. Vanligst er batteripolsko, hovedstrømbryter og kabelsko på starter/ jording. Irr kan gi dårlig kontakt og varmgang som igjen svir kontaktflatene. Dårlig kontakt på den store kontakten på PCU har også forekommet på eldre motorer. 

 

Mmm tror du er litt kjapp her.

 

Om trådstarter har dette systemet som er avbildet under ombord og fullverdig ansluttet så er det nok innkoplet på motorens styringskrets. Det kan dermed også forårsake motorstopp/shutdown ved evt. defekter.

 

Knappen normal/override er overstyringen av shutdown signal til motor.

 

image.png.10d7e0876a32a7b742f28c40c38470f3.png

Link to post
Share on other sites

Generelt er det vel slik at EVC-systemet til Volvo er følsomt for spenningsfall. Det sitter en rekke sensorer som skal ha et minimumsspenningsnivå for å virke korrekt. Faller spenningsnivået under kravet, så kan sensoren gi en feilkode som systemet tror er der, men som reelt sett bare skyldes for lav spenning ut i en eller annen krets.

 

La meg ta et eksempel: Jeg hadde en periode for noen år siden en ladefeil på det ene startbatteriet. Det var dette som matet styringssystemet for IPS-systemet i båten. Når jeg under gange la hardt over mot styrbord eller babord, så krevde selvsagt styreservoen på IPS-drevet en del strøm fordi den elektriske servomotoren måtte jobbe for fullt. Den fikk da ikke nok spenning og jeg fikk opp en melding i displayet som lød "Critical Fault SUS Starboard" eller noe sånt. (SUS er Servo Unit System). Motoren gikk over i "Limp Home Mode" og jeg fikk maks 1500 omdreininger og IPS-systemet koblet ut, dvs ingen funksjon i joystick. Jeg måtte stoppe og restarte og feilen var tilsynelatende borte inntil jeg eventuelt gjorde et hardt rorutslag på nytt.

 

Poenget var at elektronikken tolket manglende ladespenning / batterispenning som at det var noe alvorlig galt med servoenehten i IPS. Noe som heldigvis ikke var tilfelle. En rask tilstramming og pussing av en kabelsko løste problemet og meldingen sluttet å dukke opp.

 

Basert på denne erfaringen er jeg alltid en smule skeptisk til feilmeldinger fra EVC og sjekker i hvert fall at systemet har nok strøm hvis liknende feilkoder skulle dukke opp. Det er også rådet fra Volvo-mekanikere at man alltid sjekker dette før man gjør større inngrep i systemene. Ikke derved sagt at alle feilmeldinger kommer grunnet manglende strøm.

Link to post
Share on other sites

EVC er egentlig svært robust ift spenningsvariasjoner siden den har en egen DC-DC converter som sikrer stabil spenning. Det er selvsagt grenser for hva den greier, den må ha noe spenning tilført men EDC som satt på for eksempel KAD motorene hadde ikke denne omformeren og man kunne risikere å ikke få start selv med toppladet batteri hvis spenningen til EDC var litt lav i startøyeblikket. (normalt med stort strømtrekk) 

SUS og trimpumpe får sin spenning fra starterterminalene og det er stort sett her det kan skape trøbbel med irr på kabelskoene. 

Link to post
Share on other sites

DieselDahl skrev 9 minutter siden:

EVC er egentlig svært robust ift spenningsvariasjoner siden den har en egen DC-DC converter som sikrer stabil spenning. Det er selvsagt grenser for hva den greier, den må ha noe spenning tilført men EDC som satt på for eksempel KAD motorene hadde ikke denne omformeren og man kunne risikere å ikke få start selv med toppladet batteri hvis spenningen til EDC var litt lav i startøyeblikket. (normalt med stort strømtrekk) 

SUS og trimpumpe får sin spenning fra starterterminalene og det er stort sett her det kan skape trøbbel med irr på kabelskoene. 

 

Vet du om EVC har åpning for inngang fra ekstern shutdown signal fra f.eks. andre sensorsystemer ombord utenfor VP sine systemer (slik som dette sea-fire systemet) uten at man må gjøre noen "fuskeløsninger" som evt. fremkaller feilkoder ?

Link to post
Share on other sites

Har samme anlegg i min Fairline, der også er dette koblet mot ett eller annet som gjør at maskinene stopper ved utløsning. Ikke dokumentert i Volvo manualen, men til slukkeranlegget. Manualen ligger i båten og den skal jeg ikke til før neste helg...

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...