Jump to content

Nrk 3 akkurat nå, All is Lost


Guest Avmønstret#

Recommended Posts

Når han begynte å lense en halvfull båt ved å spikke et kosteskaft til lensepumpa, tenkte jeg at selv jeg med min svært begrensede seilerfaring hadde startet med ei plastbøtte og en taustump. Det ble ikke bedre etterhvert....

Han hadde også gaffateip, så hvorfor han ikke teipet på et plastflak på utsiden av skrogskaden og så benyttet all epoksyen til å bygge opp på innsiden under tørre forhold forstår jeg heller ikke. Samt hvorfor han ikke bare begynte å lense båten igjen etter stormen. Den fløt jo fortsatt, bare fullt av vann. Men det hadde kanskje blitt en kjedelig film hvis han tok en McGyver hver gang...

Så gjenstår spørsmålet... ble han reddet til slutt, eller var det hjernens "siste dagdrøm" mens han fortsatte å synke mot bunnen... :worry:

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Det der var, for å si det med SVK, en trampetromper av en angsteskrekker! Det mest skremmende var hvor realistisk filmen var.

 

Ble han reddet? Det er jo opp til seeren å vurdere,  og personlig så tror jeg at han ikke ble reddet - basert på innledningen bl.a. hvor de leste fra flaskeposten han sendte på slutten. De klarte jo dog å holde håpet åpent på en vakker måte.

 

Jeg tenker at Robert her gjorde det meste så bra som de fleste kan håpe på å gjøre det i en presset situasjon. Han hadde det meste av utstyret han trengte og han brukte eller prøvde å bruke det. Mennesket er ikke noen 'rasjonell agent', og at han bl.a. fomlet rundt litt da han våknet med en container knust inn i siden på båten, tror jeg er forventelig. Det var jo en absurd, om enn realistisk situasjon.  Så var det jo litt irriterende å se at han ikke lenset båten sin skikkelig, eller gjorde et bedre støp når han hadde så bra med midler!

De mest avgjørende faktorene her var vel uflaks, og det var jo det som gjorde det til en så skremmende film. Så tenker jeg at dette er den menneskelige situasjonen på mange områder. Er man uheldig og får så mange faktorer som konspirerer sammen mot en selv, ja så kan det fort bli enden på visa. Enten man er på land eller til sjøs... Eller i luften for den saks skyld - flyulykker har som oftest samme 'profil' som i filmen - en rekke ikke-relaterte og i seg selv håndterbare problemer som spiller sammen for å skape farlige for ikke å si dødelige situasjoner.

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Eller en ekstra løs VIF antenne så han slapp å gå i masten.

eller en ekstra manuell lensepumpe klargjort på en ekstra lukefjøl.

eller å prioritere midlertidig tetning vha en benkeplate og feks en dyne stemplet mot hullet.

 

hvis han hadde lest sikkerhetsforskriftene for offshore race.......

Blanco - I stille vær er alle gode sjømenn (Margaret Riis)

Link to post
Share on other sites

Var det noen som la merke til navnet på containeren da den drev vekk?

 

Ho Won,  (eller "Who Won?). Jeg oppfattet det som en slags lite stikk i siden fra containere til skipperen...

 

 all-is-lost-7.jpg.1e64057a8be21a2e87c6ec5a3322847f.jpg

Skipsplast 605 | Bavaria 300 Sport | Uttern D66 | Bavaria 28 SportBavaria 39 HT Sport | Grand RIB 650 Golden Line 200HK  | Bavaria 42 Vision

Link to post
Share on other sites

 

https://rippleeffects.wordpress.com/2013/11/05/all-is-lost-2013/

 

"Do we need to know the name on that cargo container that hit his boat? It really is immaterial considering all that Our Man has gone through and all the efforts he has put forth to be saved. But just for information, we see the name in English, ‘Ho Won’, an obvious translation from the two Chinese words below: “Good Luck”. A jest too harsh."

 

 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Jeg tenker at den viktigste læringen her er at man må øve på skadehåndtering, ikke bare ta med seg utstyr og håpe at man får til å bruke det når 'shit hits the fan'. 

 

Eller som Navy SEALS ofte siteres:

 

        "We don't rise to the level of our expectations, we fall to the level of our training.” (that's why we train so hard)

Link to post
Share on other sites

Greide bare 5 min av filmen. Hullet var på styrbordsside. Han seilte vekk fra containern for babordshalser. Da lå hullet høyt og det kom det ikke inn vann. Så slo han og seilte tilbake for styrbordshalser. Vannet fosset inn, mens han fokuserte på å hente drivankeret. Hvordan er det mulig?

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
20 minutes ago, skagenekspressen said:

Greide bare 5 min av filmen. Hullet var på styrbordsside. Han seilte vekk fra containern for babordshalser. Da lå hullet høyt og det kom det ikke inn vann. Så slo han og seilte tilbake for styrbordshalser. Vannet fosset inn, mens han fokuserte på å hente drivankeret. Hvordan er det mulig?

 

Big shocking surprise: mennesker er ikke alltid rasjonelle.

Link to post
Share on other sites

Regner med at alle også fikk med seg at Robert R hadde et rep.sett fra West System for å tette hullet i skutesiden. Han seilte visstnok innom Maritim på Stoa og hamstret.

 

Ellers en underholdende film som viser at det går dårlig hvis man er dårlig forberedt og ikke har back-up systemer på plass.

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr
58 minutes ago, Eureka said:

Trodde man måtte slipe bort gelcoat for å få go heft... ? 

 

litt skuffet over at han ikke satt fast oppe i masta når stormen kom. 

 

Og jeg trodde det var umulig å komme seg opp på dekk igjen, når man gang i tauet. Men det går jo greit! 

 

Gelcoat vs epoxy: se 

og bli litt overrasket?

 

Ellers så hjelper det sikkert å surre seg inn i et stormseil før man hopper over bord med selen sin, er sikkert en eller annen dyp hydrodynamisk relasjon her. 

Link to post
Share on other sites

Guest Thostr

Må si det var noen ganske spektakulære scener i filmen, som når båten kullseiler andre gangen og vår venn Robert passer på å svømme inn i cocpit før båten roterer rundt på egen kjøl igjen. Tøft!  Hvordan båten forble såpass tørr innvending etter denne 360'en selv når lukene var åpne, gjenstår å forstå. Annet bra øyeblikk fra filmen når Robert tar en titt opp dvs ned masta ifm første  360-graders kullseiling, mens båten ligger opp ned. Ganske utrolig at den svenske 'Missy' (OE32, samme båttype som Are skal bruke senere i år i Golden Globe) i 2015 ifm Atlanterhavs-seiling gjennomgikk til sammen 9 kullseilinger hvor flere av dem 360 grader, visstnok uten tap av rigg og uten alvorlige skader på mannskap.

 

Båttypen brukt i filmen: Cal39 mk II : http://sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=2323

Redigert av Thostr (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...