Jump to content
Popeye70

Voltmeter med to batterier og vippebryter for å velge batteri som leses av

Recommended Posts

Popeye70   
Popeye70

I et ikke-båtrelatert prosjekt har jeg to batterier som skal leses av med et enkelt voltmeter. Jeg har en vippebryter (I-0-II) for å velge hvilket batteri som skal vises i displayet. Dette blir identisk til slik det er i enkelte båter for å lese av volt på start- og forbruksbank. Jeg har også en liten diode som skal lyse når det går strøm gjennom voltmeteret, så det er mulig å se om en av kretsene er sluttet selv om man ikke ser displayet på voltmeteret. Akkurat den dioden forvanskeliggjør ikke all verden.

 

Det jeg lurer på er hvordan jeg bør koble dette sammen. Planen var å kun kjøre pluss gjennom vippebryteren, og la minus gå utenom bryteren tilbake til ett av batteriene. Men så begynte jeg å lure på om jeg burde kjøre minus også gjennom bryteren, selv om jeg ikke helt klarer å se hvilken forskjell det skulle gjøre utover at det blir litt flere kabelsko å klemme på plass...

 

Her er de to scenariene jeg har i hodet. Ikke tenk på hvor på bryteren det er tegnet pluss og minus - skissen skal bare vise hva som går gjennom bryteren og hva som går utenom:

Voltmeter_2.png.16dc170b5ad33a4f4b65e33536d04709.png

 

Spørsmålene mine (så langt) er disse:

  • Jeg mener jeg har lest i andre tråder at det er det samme hvilket batteri jeg returnerer minus til, men jeg er ikke 100% sikker på dette. Hva sier ekspertene om?
  • Den lille dioden min har jeg tenkt å legge etter voltmeteret, men jeg er ikke sikker på om det utgjør noen forskjell på avlesningene om det plasseres på pluss-siden av voltmeteret. Kommentarer?
  • Hva er helt feil på skissen? Jeg er ingen elektriker, og tar imot alt av assistanse.

 

På forhånd takk for alle svar!

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.
Svart (redigert)

Ingen av alternativene dine vil fungere korrekt, begge vil kunne vise spenningen på batteri 1, men for batteri 2 vil du ikke få noen visning da du mangler minus fra dette batteriet. Trådløs overføring av 12volt fungerer ikke.

wlan_moro.jpg.f4b2dc62b4d98104630e08741d506634.jpg

 

Ser du på den modifiserte tegningen min, vil det fungere korrekt på begge forslagene. På alternativ 1 klarer du deg med en enpolet vender slik at du kun veksler mellom å føre pluss frem til voltmeteret. Dette forutsetter at det er greit å koble minus på batteri 1 og to sammen og føre den forbi venderen rett til voltmeteret.

 

Dersom du av andre årsaker ikke kan tillate å koble minusene sammen, må du ha en topolet vender slik at du veksler minusen også slik alternativ 2 viser.

 

Kobler du lysdioden slik du har tegnet i serie med minusen, vil du få en feilvisning på voltmeteret pga. tapet i dioden, 0,6 - 1,2volt. den må kobles mellom pluss og minus inn på voltmeteret med en passende motstand i serie, størrelse alt etter hvilken spenning du har på batteriene. Det finnes også vippebrytere med innebyggede LED'er som vil lyse opp i selve venderen når den står i I eller II.

 

 

prosjektboks.jpg.47ca8586f96c0f79d15deab3572d7fcb.jpg

Redigert av Lars H.
Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Santa_Claus   
Santa_Claus

Er redd ingen av forslagene vil fungere.

Grunnen er at lysdioden er koblet i serie med voltmeteret. En lysdiode trenger "noen" milliampere for å lyse mens et voltmeter "slipper" gjennom kanskje en tiendedels milliampere. Blir neppe lys i lysdioden. I tillegg har lysdioden et spenningsfall i størrelsesorden noen volt. Dermed leses det alltid av lavere spenning enn batterispenningen.

 

Det som vil virke er å ha lysdioden i parallell med voltmeteret. For å begrense strømmen gjennom lysdioden må det være en motstand i serie. Ønsker du at lysdioden skal slukke hvis spenningen blir for lav kan en zenerdiode kobles i serie med lysdioden og motstanden.

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70

Takk for svar fra dere begge!

 

Lysdioden er ikke noe krav i denne løsningen - mer en "kjekt å ha" for å se om bryteren er glemt på I eller II i stedet for 0. Det enkleste er da å bare fjerne den fra opplegget, og da står jeg igjen med følgende skjema, hvor både pluss og minus trekkes hele veien fra begge batterier:

Voltmeter_3.png.62032aa1ff06b12fe7c1695a2e5b2880.png

 

Planen er å trekke 4,5 kvmm kabel, og det er uansett ikke snakk om mer enn maks meter (dvs 2 meter tur/retur).

 

Ser dette ut til å være en grei løsning?

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Hvilken type bryter tenker du å bruke? Angående kabeltverrsnitt, så holder det i massevis med 0,75mm2. Voltmeteret bruker "Ikke" strøm, så du vil ikke få et lesbart spenningsfall i ledningsnettet. Ikke det at du merker så mye på det økonomisk, men personlig synes jeg det blir litt "klumpete" å bruke så kraftig kabel som du tenker.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: Rubberduck

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Santa_Claus   
Santa_Claus

Ser OK ut.

 

Du trenger ikke å trekke to kabler fra minus. Det holder med en felles og den trenger ikke å gå innom bryteren. Med andre ord "minus" på voltmeteret kobles rett til minus på begge batteriene. "Pluss" på voltmeteret kobles til "felles" på bryteren. Så pluss fra hvert batteri til hver sin "ytterterminal" på bryteren.

 

Ellers enig i at du kan gå ned med kabeldimmensjonen. "Alt" vil fungere så lenge det er kun voltmeteret som trekker strøm (og eventuelt lysdiode)

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
bellen   
bellen

Om han har to batteri som er 100% avskilt, så er det dumt å koble felles minus på begge batteriene. Da er ikke batteriene 100% avskilt lenger. Men hvis han i dag allerede har felles minus på batteriene, så er det ingen vits å ha minuskabel igjennom bryter.

Bostedskommune: Møre og Romsdal, Giske Båtfabrikat/modell: Barracuda 24 Båttype: Motor Båtlengde: 21-25 fot Byggemateriale: Plast Navn: Rubberduck

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70

Jeg har en "3-way DPDT rocker switch" ala denne: https://www.ebay.com/itm/122624746914

 

Grunnen til at jeg tenkte å bruke 4,5kvmm er fordi det er det jeg har liggende. Kanskje jeg finner litt 2,5kvmm ledning hvis jeg leter litt i boden.

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Den bryteren ser helt grei ut og er topolet slik at du slipper å koble batterienes minus sammen. Hvilen spenning er det snakk om på batteriene?

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70
Svart (redigert)

Det er standard 12v blybatterier på mellom 12A og 120A. Ganske identisk oppsett som i en båt, egentlig. Bare ikke i en båt...

Redigert av Popeye70
Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingper   
Ingper

Om du använder en återfjädrande variant av brytaren behöver du inte oroa dig för att den glöms på.

I övrigt enig med inläggen ovan.

Bostedskommune: Sverige Båtfabrikat/modell: NB Marine NB870 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: MyWay AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70
Ingper skrev for 1 time siden:

Om du använder en återfjädrande variant av brytaren behöver du inte oroa dig för att den glöms på.

I övrigt enig med inläggen ovan.

 

Den er nok ikke tilbakefjærende, dessverre, men det var et godt forslag. Kanskje jeg ser meg om etter en ny bryter og lar de 11,- kronene jeg ga for dagens bryter bli en kostnad på opplæringens alter.

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Boddvar   
Boddvar

Gjorde det samme selv i den gamle båten.  Hadde ikke fjærbelastet bryter.

Bryter opp=forbruk

Bryter i midten=av

Bryter ned=start

Voltmeter.PNG.9b51cf1213059f57e2415df45729f97e.PNG

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Scand Atlantic 3500 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: Bappen Kallesignal: LG4908 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Slike fjærende brytere finnes i haugevis på eBay, som feks denne 3pcs Momentary (on)-off-(on) SPDT 12V 24V Car Boat Windows ROCKER SWITCH,11CR  til kr.48,- rett i postkassen.

 

s-l225.jpg

 

 

 

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70
Svart (redigert)
Heimegut skrev 53 minutter siden:

 

Men det er jo mye morsommere å lage det selv (og til mye lavere pris). :wink:

 

Dessuten får jeg ikke felt det inn der jeg skal ha det, så det monteres på/i en «prosjektboks» som kan festes med skruer/lim/strips.

Redigert av Popeye70
Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Obs.

Den Jula greien veksler ikke minussen. Så minus må være felles på begge batteriene.

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jørgen S   
Jørgen S

Lysdioden kan du bare koble parallelt med voltmeteret.

Hvis du kan ha felles minus på batteriene, kan du gjøre noe slikt

Rød er pluss, blå er minus.

Voltmeter.JPG.c6e942656fb5eee8a61e0b3889239050.JPG

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Fjord consul Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jørgen S   
Jørgen S

Eventuelt slik for helt separerte batterier :)

5a687827b62df_Voltmeter2.JPG.c4590b283d75fde795ab88a88a076d60.JPG

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Fjord consul Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Popeye70   
Popeye70

Takk for gode skisser, Jørgen S. Jeg får se om jeg gidder å blande inn dioden eller om jeg lar det være. Den er ikke noen kritisk komponent. :thumbsup:

Bostedskommune: Oslo Båtfabrikat/modell: Dufour 385 Gran Large Båttype: Seil Båtlengde: 36-40 fot Byggemateriale: Plast Navn: Almara

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Jørgen S   
Jørgen S

Lykke til :flag_bp:

Bostedskommune: Buskerud, Drammen Båtfabrikat/modell: Fjord consul Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
ozo   
ozo

Jeg er sylfersk båteier, og tenkte at dette forumet var stedet å plukke opp nyttig informasjon. Stor var min skuffelse, da jeg ser at totalt inkompetente mennesker rådgir andre. Hvis forumet skal ha noen verdi, må det inneholde fakta; ikke synsing og troing. Det er direkte skremmende at man skal bli anbefalt å kortslutte batteriet sitt, slik "Lars H" gjør her.

For all del, bruk "Jørgen S" sitt forslag!!

Bostedskommune: Sør-Trøndelag, Trondheim Båtfabrikat/modell: Bayliner

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Lars H.   
Lars H.

Har jeg virkelig gjort en slik alvorlig feil? Kan du være så snill å vise hva jeg har gjort, noe slikt må jeg få rettet opp. Å synse holder jeg meg langt borte fra, og å tro gjør jeg i kirken.

Ellers må du være velkommen i forumet, selv om det er noe av det sureste førsteinnlegget jeg har sett. :flag_bp:

Bostedskommune: Akershus, Skedsmo Båtfabrikat/modell: Saga27 1986 Båttype: Motor Båtlengde: 26-30 fot Byggemateriale: Plast Navn: Trudelutt Seilnr.: - Kallesignal: LA4608 MMSI: 257713920 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Ingper   
Ingper
Svart (redigert)
ozo skrev 33 minutter siden:

Jeg er sylfersk båteier, og tenkte at dette forumet var stedet å plukke opp nyttig informasjon. Stor var min skuffelse, da jeg ser at totalt inkompetente mennesker rådgir andre. Hvis forumet skal ha noen verdi, må det inneholde fakta; ikke synsing og troing. Det er direkte skremmende at man skal bli anbefalt å kortslutte batteriet sitt, slik "Lars H" gjør her.

For all del, bruk "Jørgen S" sitt forslag!!

 

Vad menar du ?  Det är inget fel på Jørgen S förslag, och batteriet blir inte alls kortslutet om man har minus sammankopplad och bara växlar plus (Lars H).

Det Jørgen S har ritat är en tvåpolig brytare, precis så som 99% av dem ser ut om man tittar på den från kontaktsidan. Plus och minus ligger på två helt skilda sektioner.

 

(Om du är sylfersk båtägare kanske man skall vara litt försiktig innan man påstår att några av forumets mer erfarna deltagare bara tror och tycker och inte förmedlar fakta när det gäller båtelektriskt....)

Redigert av Ingper
Bostedskommune: Sverige Båtfabrikat/modell: NB Marine NB870 Båttype: Motor Båtlengde: 31-35 fot Byggemateriale: Plast Navn: MyWay AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites
Hulda   
Hulda
ozo skrev 1 time siden:

Jeg er sylfersk båteier, og tenkte at dette forumet var stedet å plukke opp nyttig informasjon. Stor var min skuffelse, da jeg ser at totalt inkompetente mennesker rådgir andre. Hvis forumet skal ha noen verdi, må det inneholde fakta; ikke synsing og troing. Det er direkte skremmende at man skal bli anbefalt å kortslutte batteriet sitt, slik "Lars H" gjør her.

 

 

Sier du det? Har den inkompetente elektronikkingeniøren koblet to ledninger feil?? Det må du forklare nærmere, slik at jeg kan mobbe neste gang jeg treffer'n. 

 

Nå er jo slike fora en blanding av all slags mennesker, innen alle slags fagområder. Man må nesten sile ut hva man må tro på, eller ikke. 

 

Det er for det meste blide mennesker her inne. God å få inn noen surpomper også, litt balanse i medlemsmassen skader ikke. Velkommen til dette utmerkede forum! 

Bostedskommune: Akershus, Vestby Båtfabrikat/modell: Hjemmelaget/seiler Båttype: Seil Båtlengde: 41- fot Byggemateriale: Stål Navn: Hulda Kallesignal: LJ9569 AIS type: Class B

Del dette innlegget


Link to post
Share on other sites

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Opprette konto

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×