Jump to content

Seiltur til Bristol ?


Bitteliten

Recommended Posts

Det er mulig jeg må et ærend til Bristol til sommeren. Og da tenker jeg 1) det er sommer 2) jeg har seilbåt 3) det er morsomt å seile på havet... Dessuten kan det være greit å ha med seg hus på reisen så slipper vi å bo på dyre og dårlige engelske hoteller :smiley:

 

Satt og så på kartet i går, og det er jo en betta å seile (2000 nm)  - men er det mulig å seile feks fra Kristiansand gjennom Caledonia kanal - så ned til Bristol på la oss si 7-10 dager? Så retur via Engelske kanal slik at det hele blir en 4 ukers tur? Vær risiko får vi håndtere som det kommer. Om det blir Kiel kanalen eller rett opp Skagerak får kanskje været bestemme?

På havet bør vi greit kunne logge 150 nm/døgn gitt at vi har OK vind eller går for motor

 

Tenker det blir mye tid i sjøen - men det er helt greit det. Vi øver oss til langtur :smiley:

 

Noen som har tanker/tips/råd?

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Tok samme turen for noen år siden, men surret innom Frankrike i tillegg. Brukte 5 uker, har en raskere båt. Mener vi brukte 3 dager fra Oslo til innløpet til Caledonien kanalen. Ville ikke brukt mindre enn 3 dager i kanalen, gjerne 4. Mye vær i Skottland. Husk å sett av nok tid til ferie. Vi fikk litt mye seiltid.

 

Men jeg vil absolutt si at dette er en god plan. Greit å få testet båten litt på havet.

Link to post
Share on other sites

Takk :-)

gitt litt normal vind logger vi nok greit mer enn 6 knop i snitt - men jeg liker å regne litt konservativt på distanse 

 

Gikk dere rett opp Skagerak eller Kiel kanalen hjem? Det er et ønske å kunne ha et stopp i København fra mannskapssjefen ombord, men jeg tenker at da trenger vi en uke til.. 

Redigert av Bitteliten (see edit history)
Link to post
Share on other sites

Hei

 

Eg veit ikkje kvar du held til, men om det er på Austlandet kan du vinna litt tid på å segla båten til ei hamn Vestlandet ei helg eller to før turen startar.

 

Elles er det eit tips å ikkje avgjera om du vil segla Engelske kanal, eller Caledonikanalen først. Den avgjera kan takast når turen startar, og ser vêret.

 

Elles kan det nemnast at engelske hamneavgifter ikkje er kjent for å vera humane...

 

 

Ask

 

 

 

Link to post
Share on other sites

Synes å hugse at vi brukte tre døgn frå Kristiansand til Inverness. Som pecuare skriv, så går Caledonien- kanalen på tre dagar, men då er det rein transport. Ville brukt meir tid om det var mogleg. Sidan du skal på langtur, så er dette ein fin få testa båt og mannskap. 

 

Lenge sidan denne turen, men trur vi brukte motor kanskje 75% av turen. Vi kunne faktisk brukt stettglass det meste av vegen.  Siste 10-15 timane inn mot Skottland vart det heldigvis god seilvind?

Link to post
Share on other sites

Har gått direkte Dover Oslo før, men på denne turen var det via Kiel kanalen. Konklusjon i ettertid var at det ikke var en god ide. Ville heller brukt tiden i UK. Kiel kanalen ble mer stress enn kos. Hadde noe med å gjøre at vi fikk ett nytt mannskap som ble sjøsyk, dermed tok vi ingen nattseilaser. Ble for mange dager med 12 timer underveis, er bedre med noen døgn på havet og mer tid i havn da.

 

Kielkanalen er fin hvis prosjektet er rundt Danmark. Rundt England ville jeg brukt mest mulig tid i England. Du får friste med stopp i London istedenfor København.

 

Mye fint å oppleve  i irskehavet og sør england. Bedre vær enn i Skottland. Har litt å si for meg. Derfor bedre å starte i Nord. Generelt er det mye vestavind i området. Motvind i calidonien kanalen er greit, da en uansett går for motor (noen få vann seiles, men det blir ikke ubehagelig for motor).

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...