Jump to content

Dieselvarmer eksos overgang fra 42mm til 24mm?


Wester

Recommended Posts

Noen som vet om det finnes/hvor? Overgang fra ø42mm til ø24mm til eksos på dieselvarmer.. Finner ikke på nett eller Ebay. Noen kreative tips? Uten å nødvendigvis måtte sveise.. Vil dette funke tro:
https://www.ebay.co.uk/itm/42mm-x-22mm-Fitting-Reducer-End-Feed-/182299362708

 

Er 22mm, men med litt eksos bandasje og slangeklemmer samt isolering utpå der igjen.. ? ;)

 

Link to post
Share on other sites

Jeg har hatt det slik i tidligere båt hvor jeg byttet til ny dieselvarmer og ikke ville bytte ut skroggjennomføringen. Planen var da å bruke rør nippler, men en båtkompis sveiste en overgang for meg, jeg hadde gjordt endel elektroarbeid for ham i hans båt. Lydpotte på eksosen bør du ha.

 

Nå har jeg en Truma 6kw/8kw gass/220V-elektrisk kombi varmer/bereder i båten, og det er rent luksus. Lavt støynivå, ren forbrenning, luktfritt, lavt støynivå, lavt strømforbruk og ubegrenset varmt vann når en trenger det.

 

 

Link to post
Share on other sites

  • 1 år senere...

Bruker denne tråden siden jeg har akkurat samme utfordring.

 

var instalert en Ardic varmer med 42mm eksos. Har nå instalert en eber med 24mm.

Prøver da å finne en overgang fra 24/42.

 

noen tips om hvor eller hvordan. Ser på linken i begynnelsen, men den er da 2 mm for liten

Link to post
Share on other sites

Hadde samme problem i min båt der det stod en gammel volvo flygmotor med 42mm eksos. Byttet ut med kinavarmer på 2kw med 24mm eksos. googlet meg ihjel før løsningen ble å sveise sammen en overgang selv. De fleste kjenner noen som kjenner noen med sveiseapparat :) 

A jack of all trades is a master of none, but oftentimes better than a master of one

Link to post
Share on other sites

Eberspächer har som standard på marine varmer installasjon et bend med overgang fra 24 til 28 mm , isolert eksosslange med lyddemper 28 mm og skroggjennomføring 28 mm. Jeg har på lager bend 24/28 mm, eksosslange 28 mm og overgang 28/42 mm ("hjemmelaget"). Send en IM for nærmere opplysninger.

Link to post
Share on other sites

Ok, så du er forhandler ja. Burde jo selvsagt skjønt det ut fra dine tidligere redegjørelser :giggle:

 

Har du 30mm slange også? På min (eld)gamle Webasto er det 30mm, og den slangen begynner å bli dårlig. På Maritim hadde de 32mm, men ikke 30. Husker ikke hvor jeg kjøpte slange sist, det virker som om 30mm er veldig ukurant. 

Link to post
Share on other sites

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...