Jump to content

Hvilken 26 fot trebåt er dette? Jørgensen-krysser?


Ellefsen96

Recommended Posts

Hei!
Jeg vurderer å kjøpe denne båten, men jeg aner ikke hvordan type båt det er. Eieren sier at det er en Jørgensen-krysser men det jeg stusser over er at jeg ikke finner noen andre lignende båter når jeg søker etter dette. Er det noen her som har peiling?
Den er ifølge eier ifra 1979, 26 fot, med en 4 sylindret BMC som nylig skal være overhalt. Og han skal ha 60 000,- for den. Jeg og en litt båtkyndig kamerat dro for å se på den, og han mener den ikke er verdt mer enn 40 000,-. Hva tenker dere?
Har desverre ikke noen flere bilder. Men den trengs noe oppussing innvendig. Har også hørt at det kan være veldig vanskelig å skaffe deler til BMC motorer.

Takk for svar!

16233852_1024x788.jpg

16233851_1024x788.jpg

Link to post
Share on other sites

Det er jo ikke sikkert at Jørgensen har bygget så mange båter da. Kanskje det ble med denne ene til og med? Trebåtbyggere er ofte små enmannforetak som bygger få båter. Og det kryr av forskjellige båtbyggere, eller gjorde det I alle fall før. BMC'en er det ikke noe problem å få deler til, men det er jo en gammel motor same hvordan du ser på det. Ut fra hvordan båten ser ut høres ikke prisen for ille ut, men for trebåter har stand alt å si for prisen. Samme båt kan om 5 år knapt være verdt 10000,- om den ikke blir stelt skikkelig med.

 

Du har ikke vurdert plast da? Mye enklere å holde og med mindre fare for overraskelser for en fersk båteier...

Link to post
Share on other sites

Jeg kjenner ikke noe til motoren. Båten ser fin ut i lakken. Hekken likte jeg også, den var høy nok og med krysserfasongen har du god bæring med sjø inn akter. 

Linjer er jo en smakssak, men at du har gode dollbord å gå på er bra, masta vil lett bli forma annerledes idag, for nå har du bruk for plass til f.eks VHF antenne, antenne til plotter etc. Men slik det er har du ei grei plassering og opplegg for å få strøm opp. 

At båten er malt opp med "snobbekant" over bunnsmøring er et tegn på godt vedlikehold, slaurer har sjeldent den ambisjonen, vil jeg tro. 

Pris? Heilt avhengig av møtet mellom din pruttevne og eiers ambisjoner.

Lykke til! 

Link to post
Share on other sites

15 hours ago, index said:

Det er jo ikke sikkert at Jørgensen har bygget så mange båter da. Kanskje det ble med denne ene til og med? Trebåtbyggere er ofte små enmannforetak som bygger få båter. Og det kryr av forskjellige båtbyggere, eller gjorde det I alle fall før. BMC'en er det ikke noe problem å få deler til, men det er jo en gammel motor same hvordan du ser på det. Ut fra hvordan båten ser ut høres ikke prisen for ille ut, men for trebåter har stand alt å si for prisen. Samme båt kan om 5 år knapt være verdt 10000,- om den ikke blir stelt skikkelig med.

 

Du har ikke vurdert plast da? Mye enklere å holde og med mindre fare for overraskelser for en fersk båteier...


Det kan jo være noe i det du sier der. Var bare det at båteieren la det fram som om at dette var en ganske kjent trebåt og jeg stusset derfor ekstra over det. Godt å høre at deler ikke er noe problem. Har lest litt om akkurat denne motoren fra andre poster her på forumet og det er heldigvis bare positive ord om den, foruten om starteren. Den skal visst ha litt problemer å starte opp hvis det er skikkelig kaldt. 

Når det kommer til plast så er dette helt sikkert noe jeg heller burde valgt som første båt. Men heldigvis har jeg mange kamerater og familiemedlemmer som har mye båterfaring og ikke er vanskelig å spørre. Pussing og alt dette her som kommer med alle trebåter er jeg selvfølgelig klar over og det blir det tett oppfølging på. Også er det jo noe med sjarmen av trebåt da :)

Tusen takk for svaret ditt!

Link to post
Share on other sites

10 hours ago, Nero II said:

Jeg kjenner ikke noe til motoren. Båten ser fin ut i lakken. Hekken likte jeg også, den var høy nok og med krysserfasongen har du god bæring med sjø inn akter. 

Linjer er jo en smakssak, men at du har gode dollbord å gå på er bra, masta vil lett bli forma annerledes idag, for nå har du bruk for plass til f.eks VHF antenne, antenne til plotter etc. Men slik det er har du ei grei plassering og opplegg for å få strøm opp. 

At båten er malt opp med "snobbekant" over bunnsmøring er et tegn på godt vedlikehold, slaurer har sjeldent den ambisjonen, vil jeg tro. 

Pris? Heilt avhengig av møtet mellom din pruttevne og eiers ambisjoner.

Lykke til! 

Takk for svar!

Har sjekket litt mer opp angående motoren og det ser ut til å ikke være mye å klage på der. Veldig glad i hekken selv, synes det er en flott båt å se på.

Godt å høre dette om snobbekant og godt vedlikehold. Har nå fått sendt over noen bilder av bunnen som jeg tok da jeg så på den. Hva tenker du/dere? Er det noe å klage på her?

IMG_0007.JPG

IMG_0010.JPG

IMG_0017.JPG

IMG_0028.JPG

Link to post
Share on other sites

9 hours ago, Fishermidas said:

Ser ut til å være en Fredhøi Krysser  (sjøløven)

Sjekket litt opp i dette. Veldig mange av beskrivelsene stemmer overens, men er også noen småting som ikke er likt. Er jo en gammel båt så kan godt hende at båteieren har gjort noen egene forandringer en gang i tiden.

Takk for svar! 

Link to post
Share on other sites

Hei, litt om bildene du sendte av undervannsskroget. 

Det øverste bildet likte jeg ikke. Her synes jeg det ser ut som om det har vært skrapt for lite og malt for sjeldent i flere omganger. Stikk med kniv i de bare flekkene, den skal ikke komme lenger inn enn når du stikker i den blanke lakkerte veden ovenfor. Jeg ser ei lita sprekke, ikke noe mer enn du må regne med, og ikke så farlig. Men veden ser for grå ut. 

 

Bilde nummer to likte jeg heller ikke. Her har baugstokken fått seg et skikkelig trøkk som ikke er blitt stelt. Enda surere syns jeg det er at det er smørt maling over et som kan være deler av såret. Her må du få skrapt ned, gjerne før du kjøper, så du ser hvor mye som er skadd. Selve såret i baugstokken er rimelig enkelt å mekke, men hvis innfesting av bordene i baugen er skadd, er det verre. 

 

tredje bildet viser også at her er ikke noe alvorlig, men heller ikke noe bra. Tydelig at bunnsmøring er lappa, dvs at bare noen flekker er smørt. Prøv å gå over og stikk med kniv litt systematisk, pass opp for møre punkter, og sjekk ekstra rundt der bordene er skjøtt. 

 

Siste bildet syns jeg viser at det er smørt, f.eks med Farm 80 eller steinkulltjære,  rundt bordet som fester inn flyndra. Det er ikke unormalt siden flyndra skal beskytte mot støt. Igjen ville jeg brukt kniven, det er ikke noe greit sted å få lekksje neri der. 

 

Jeg ville nok spurt eieren om vedlikeholdet, hvilke produkter han har brukt, hvor ofte han har gått over, og hva han selv mener om de skadene du ser. Ikke minst for å få utfylt bildet du må gjøre deg opp før du bestemmer deg. 

Du kan få bordene under vann bedre igjen med kinaolje, bunnstoff biter på det, så det kan du jo evt tenke på.

Redigert av Nero II (see edit history)
Link to post
Share on other sites

  • 2 måneder senere...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...